Uit "De schippers Mulder "
Hier staat als datum bij ca. 1913.Hij is hier nog steeds met op beide masten stengen.
De foto uit Amsterdam zou 1912 zijn, nu kan ik nog in de kronieken kijken of daar wat in staat maar met mijn griephoofd zijn mij dat op dit moment wat teveel letters
Goed er zijn dus verschillen maar wat erger is er zijn ook zo'n hoop overeenkomsten je zou denken Barkmeijer heeft dus meerdere van dit type gebouwd maar dat is ook weer niet zo.
Ik ben geen andere koftjalken met deze dekindeling tegen gekomen.Wat uiteraard ook niet alles zegt maar wel dat het een zelden voorkomend iets is.
Wordt vervolgd
Groeten
Jan
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
- Bijlagen
-
- noordzee buisman.jpg (95.26 KiB) 1926 keer bekeken
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Aangezien die roeien van de ruiten van hout zijn (roeden!). Is alleen het eerste spreekwoord nog van toepassing, want: "als het niet te bezeilen is, moet men laveren" "raakt ook kant noch wal"Kapitein Spok schreef: ↑05 mar 2018 10:11 Pieter, jij bent van de taal dus jij kunt ons ongetwijfeld vertellen of in het geval dat Wim schetst sprake is van:
Roeien met de riemen die je hebt" danwel: "Door roeien en ruiten gaan?".
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
"als het niet te bezeilen is, moet men laveren" "raakt ook kant noch wal"
en zo komt men van de wal in de sloot....
en zo komt men van de wal in de sloot....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Wat een oeverloos gez.......
Maar weer terug naar ons onderwerp.
- De beurtvaartsteigers aan de Oosterdoksdijk t.0. de Schreierstoren.
De foto lijkt me een beetje (te veel) geretoucheerd.
Wel staat er een mooie potkast/zomerroef op.
Beschrijving Het Open Havenfront gezien vanaf de Oosterdokskade naar de Prins Hendrikkade
Vervaardiger Onbekend
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1890 ca.
Afbeeldingsbestand OSIM00001000006
origineel: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldin ... 0001000006
Oosterdoksdijk is niet correct. Sorry.
Maar weer terug naar ons onderwerp.
- De beurtvaartsteigers aan de Oosterdoksdijk t.0. de Schreierstoren.
De foto lijkt me een beetje (te veel) geretoucheerd.
Wel staat er een mooie potkast/zomerroef op.
Beschrijving Het Open Havenfront gezien vanaf de Oosterdokskade naar de Prins Hendrikkade
Vervaardiger Onbekend
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1890 ca.
Afbeeldingsbestand OSIM00001000006
origineel: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldin ... 0001000006
Oosterdoksdijk is niet correct. Sorry.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Over de kwestie Oosterdoksdijk en Oosterdokskade heerst verschil van mening.
Ik wacht op bericht van ter-zake-kundigen.
-
Het vorige schip heeft weinig reacties los gemaakt,
misschien dat de beurttjalk Het Zwarte Water wel vingers in beweging zet.
- -
Beschrijving Open Havenfront
Vervaardiger Olie, Jacob (1834-1905)
Datering 1890
Afbeeldingsbestand 10019A000383
Origineel: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/10019A000383
Ik wacht op bericht van ter-zake-kundigen.
-
Het vorige schip heeft weinig reacties los gemaakt,
misschien dat de beurttjalk Het Zwarte Water wel vingers in beweging zet.
- -
Beschrijving Open Havenfront
Vervaardiger Olie, Jacob (1834-1905)
Datering 1890
Afbeeldingsbestand 10019A000383
Origineel: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/10019A000383
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Beide plaatjes vind ik weer mooi hoor! Over de tjalk met de tjalk met zomerroef kan ik niet veel zeggen, niet veel in heg oog springende details...
Het Zwartewater vind ik een mooi stoer model, maar ook hier niet echt iets wat me bijzonder in het oog springt. Op de achtergrond wel een collega die met een gaffel met twee blokken laadt of lost. Ook lijkt de mast erg achterover te hellen, of vertekend dat?
Toch kijk ik er graag naar dus van mij mag je zeker doorgaan met plaatsen.
Groet Gerben
Het Zwartewater vind ik een mooi stoer model, maar ook hier niet echt iets wat me bijzonder in het oog springt. Op de achtergrond wel een collega die met een gaffel met twee blokken laadt of lost. Ook lijkt de mast erg achterover te hellen, of vertekend dat?
Toch kijk ik er graag naar dus van mij mag je zeker doorgaan met plaatsen.
Groet Gerben
Live to sail, sail to live
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ach, bij het eerste plaatje viel me de overgang van de slemphouten naar de bredere boeghouten op.
Ook zit er een raar verloop in de bovenzijde van het boeisel ter hoogte van de voorboeg.
Of zie ik dat alles verkeerd?
Bij het tweede plaatje zie ik op het achterliggende schip, de zijstagen een beetje doorhangen, dus denk ik dat de mast iets achterover gezet is.
Aan de loper van het achterste laadwoel is een dubbele klaploper gezet, men wilt schijnbaar iets zwaars laden of lossen.
Misschien heeft men, om de blokken recht boven de last te krijgen, daarom de mast achterover gezet?
Ook zit er een raar verloop in de bovenzijde van het boeisel ter hoogte van de voorboeg.
Of zie ik dat alles verkeerd?
Bij het tweede plaatje zie ik op het achterliggende schip, de zijstagen een beetje doorhangen, dus denk ik dat de mast iets achterover gezet is.
Aan de loper van het achterste laadwoel is een dubbele klaploper gezet, men wilt schijnbaar iets zwaars laden of lossen.
Misschien heeft men, om de blokken recht boven de last te krijgen, daarom de mast achterover gezet?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik ben niet zo bekend, met de kleine schepen. Maar vindt het wel waanzinnig mooie plaatjes, om te zien hoe het er vroeger aan toe ging.
-
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Tegenwoordig hoort men in de grotere steden onmiskenbaar een constant achtergrondgeluid. En telkens weer de sirene.
Ik vraag me af hoe de steden klonken op het moment van de glorieuze foto's. Op het tijdstip van de stoomboot werden de hees signalen van de schepen gehoord in de havensteden. Anders was het gekletter van hoeven en karren op de kasseien waarschijnlijk het meest opvallende geluid in de steden. En de meeuwen en in tegenstelling tot vandaag kon je honden horen blaffen.
Ik vraag me af hoe de steden klonken op het moment van de glorieuze foto's. Op het tijdstip van de stoomboot werden de hees signalen van de schepen gehoord in de havensteden. Anders was het gekletter van hoeven en karren op de kasseien waarschijnlijk het meest opvallende geluid in de steden. En de meeuwen en in tegenstelling tot vandaag kon je honden horen blaffen.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik vraag me af hoe de steden klonken op het moment van de glorieuze foto's.
Gernot, ik ben er ook niet bij geweest, mar het zal beslist niet stil geweest zijn.
Win Sonneveld zingt over "een kar die ratelt op de keien" en daar zullen er in dit bedrijvige deel van Amsterdam velen van rondgereden hebben die samen met de paardehoeven toch behoorlijk wat geluid geproduceerd zullen hebben.
Later, vanaf de 19e eeuw, in de tijd van de ijzeren/stalen scheepsbouw waren het de scheepswerven die een oorverdovend lawaai produceerden.
In mijn kindertijd kwamen we zelden in Rotterdam, maar van die paar keer herinner ik me wel dat het geratel van de klinkhamers niet van de lucht was.
Maar Gernot over de lucht gesproken: Zoals jij je afvraagt hoe het geklonken heeft probeer ik me wel eens in te beelden hoe het gestonken heeft.
Bekend is dat de welgestelde bewoners van de stad in de zomer naar hun buiten aan de Vecht verhuisden, maar het gewone volk moest het er mee doen. Elke gracht een open riool, de straten vol met Paarden en paardenmest, en overal mensen wekenlang in dezelfde kleren liepen en zich zelden of nooit volledig wasten.......
Gernot, ik ben er ook niet bij geweest, mar het zal beslist niet stil geweest zijn.
Win Sonneveld zingt over "een kar die ratelt op de keien" en daar zullen er in dit bedrijvige deel van Amsterdam velen van rondgereden hebben die samen met de paardehoeven toch behoorlijk wat geluid geproduceerd zullen hebben.
Later, vanaf de 19e eeuw, in de tijd van de ijzeren/stalen scheepsbouw waren het de scheepswerven die een oorverdovend lawaai produceerden.
In mijn kindertijd kwamen we zelden in Rotterdam, maar van die paar keer herinner ik me wel dat het geratel van de klinkhamers niet van de lucht was.
Maar Gernot over de lucht gesproken: Zoals jij je afvraagt hoe het geklonken heeft probeer ik me wel eens in te beelden hoe het gestonken heeft.
Bekend is dat de welgestelde bewoners van de stad in de zomer naar hun buiten aan de Vecht verhuisden, maar het gewone volk moest het er mee doen. Elke gracht een open riool, de straten vol met Paarden en paardenmest, en overal mensen wekenlang in dezelfde kleren liepen en zich zelden of nooit volledig wasten.......