Ik heb het bij pa aan boord toen ik van school nog vier jaar gedaan, elk uur vijf putsen water in de koelmantel van de liggende Deutz gooien.
Groet Kees.
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
-
- Berichten: 9008
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik heb het niet zelf gedaan maar het wel zien gebeuren.Kees Keijzer schreef: ↑12 aug 2018 22:05 Ik heb het bij pa aan boord toen ik van school nog vier jaar gedaan, elk uur vijf putsen water in de koelmantel van de liggende Deutz gooien.
Groet Kees.
Overigens, meestal werd er bij ons eerst nog wat kokend water uit "gehengeld" voor de (af)was, of om te zemen of om ons na het spelen in het ruim, in en teil met warm water weer bed-gereed te maken.
Ik zie de stok met het daarop gespijkerde conservenblik nog voor me. Ik moet er altijd aan denken als ik op TV zie hoe men in Spanje of Portugal Port of sherry uit een vat hengelt.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Wij vergaten op de scheepswerf,de liggende Deutz wel eens af te tappen, als het begon te vriezen.
De buitenmantel en de cilindermantel waren dan bevroren, maar vroren niet kapot. De liggende Deutz aanzwengelen, de buitenmantel ontdooide weer vanzelf en de liggende Deutz bleef gewoon lopen, niks aan de hand.
Ook vergaten wij wel eens water bij te vullen, dan kookte de buitenmantel droog en liep de liggende Deutz vast.
Voorzichtig heet water in de buitenmantel gieten, bijvullen met lauw water en wachten tot de zuiger weer los was, de liggende Deutz aanzwengelen en draaide gewoon weer.
Die liggende Deutzen waren niet kapot te krijgen.
We gebruikte de liggende Deutz op het werkschip voor het zware huistuig op de Katwijkse Beurtvaarder : MS Adriana.
In deze Beurtvaarder stond een Scania Vabis 8 cilinder in lijn motor in van 150 PK, die kwam uit een vrachtwagen vandaan. Die hebben wij er zelf ingebouwd, de oude Kromhout gloeikop van 22 PK er uitgesloopt. Overigens draaide deze Kromhout nog perfect, maar ja, wij waren van het starten en wegvaren, geen geduld om eerst die Kromhout gloeikop op te starten.
Ongetwijfeld heeft Theo, (Kapitein Spok) dit liggende Deutzje ook weleens aangezwengeld.
Jammer dat de Beurtvaarder MS Adriana later is gesloopt. De Beurtvaarder was verder nog helemaal in de oude staat, met die zware halfronde luiken en de 2 slaapkooien in het vooronder.
Bij de hermotorisering is het liggende stuurrad vervangen door een staand stuurrad, maar de halfronde uitsparing in de stuurhut is gebleven.
Dit was in de goede oude tijd, maar ook dit is nu vergane glorie.
De buitenmantel en de cilindermantel waren dan bevroren, maar vroren niet kapot. De liggende Deutz aanzwengelen, de buitenmantel ontdooide weer vanzelf en de liggende Deutz bleef gewoon lopen, niks aan de hand.
Ook vergaten wij wel eens water bij te vullen, dan kookte de buitenmantel droog en liep de liggende Deutz vast.
Voorzichtig heet water in de buitenmantel gieten, bijvullen met lauw water en wachten tot de zuiger weer los was, de liggende Deutz aanzwengelen en draaide gewoon weer.
Die liggende Deutzen waren niet kapot te krijgen.
We gebruikte de liggende Deutz op het werkschip voor het zware huistuig op de Katwijkse Beurtvaarder : MS Adriana.
In deze Beurtvaarder stond een Scania Vabis 8 cilinder in lijn motor in van 150 PK, die kwam uit een vrachtwagen vandaan. Die hebben wij er zelf ingebouwd, de oude Kromhout gloeikop van 22 PK er uitgesloopt. Overigens draaide deze Kromhout nog perfect, maar ja, wij waren van het starten en wegvaren, geen geduld om eerst die Kromhout gloeikop op te starten.
Ongetwijfeld heeft Theo, (Kapitein Spok) dit liggende Deutzje ook weleens aangezwengeld.
Jammer dat de Beurtvaarder MS Adriana later is gesloopt. De Beurtvaarder was verder nog helemaal in de oude staat, met die zware halfronde luiken en de 2 slaapkooien in het vooronder.
Bij de hermotorisering is het liggende stuurrad vervangen door een staand stuurrad, maar de halfronde uitsparing in de stuurhut is gebleven.
Dit was in de goede oude tijd, maar ook dit is nu vergane glorie.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ja Pieter, die Adriana zie ik nog zo voor me. Een mooi schip en een goed werkpaard met z'n zware hijstuig.
Maar ja, Win Sonneveld zei het al: "Er is veel waardevols naar de kl.ten gegaan".
En van de andere kant, er is ook nog heel wat bewaard gebleven en de herinneringen neemt alleen Alzheimer ons af.
Maar ja, Win Sonneveld zei het al: "Er is veel waardevols naar de kl.ten gegaan".
En van de andere kant, er is ook nog heel wat bewaard gebleven en de herinneringen neemt alleen Alzheimer ons af.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dus deze fraaie plaat.
Waar boomt deze schipper zijn tjalk moeizaam voort.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 9008
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ringvaart Haarlemmermeer?
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Gokje !
De Ringvaart, (Haarlemmermeer) in de buurt van de Buitenkaag ?
Alleen kan ik het pontje niet verklaren ?
De Ringvaart, (Haarlemmermeer) in de buurt van de Buitenkaag ?
Alleen kan ik het pontje niet verklaren ?
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dan nog maar eentje vanPieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Hallo Pieter,
Ik herken het dubbele woonhuis met de zogenaamde klompenhokjes links op de voorgrond op de foto. (vlak bij de Buitenkaag)
Inmiddels al lang gesloopt
Er voer daar vroeger ook een pontje in de jaren 50/60 tot begin 1970 van de vorige eeuw, maar dat was een open pontje, geen overdekt pontje zoals op de foto. (voor mijn tijd)
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.