Wat die giek betreft heb je gelijk.
Wat die boeierschuit betreft: wat moet ik daar onder verstaan?
Dit??????
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ja, ik dacht aan deze soort boierschuit: een sierlijke tjalk met naar binnen vallende boeisel, dekschip, meestal gebouwd in Zuid-Holland, woonverblijf in het vooronder, soms zonder gangboorden met ronde luikenkap. Hier kan je meer vanr deze type lezen:
https://www.ssrp.nl/publicaties/uit-het ... onder-zeil
Gr. Ole
https://www.ssrp.nl/publicaties/uit-het ... onder-zeil
Gr. Ole
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Inderdaad lijkt het scheepje erg op de St. Lucas uit het artikel bij de SSRP.
Wat mij betreft houden we het maar op een boeierschuit.
Als ik tijd heb zal ik eens kijken of ik er achter kan komen wie er rond 1900-1910 daar in de buurt van Amstel 124 een beurtdienstje had.
Wat mij betreft houden we het maar op een boeierschuit.
Als ik tijd heb zal ik eens kijken of ik er achter kan komen wie er rond 1900-1910 daar in de buurt van Amstel 124 een beurtdienstje had.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 15 nov 2016 15:12
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Hallo allemaal,
Ik heb recent een tjalkje gekocht, de Marjo (voormalig Nieuwe Zorg), die tientallen jaren in Gorinchem aan de stationsweg gelegen heeft, foto's bijgevoegd.
Dit schip is gebouwd in 1907 in Kootstertille en heeft het volgende meetbriefnummer: R22756N.
Wellicht een kansloze opgave aangezien het schip al zo lang als woonark dienst gedaan heeft, maar ik vroeg me af of iemand foto's of informatie heeft over dit schip toen het nog in de vaart was?
Groet,
Bob
Ik heb recent een tjalkje gekocht, de Marjo (voormalig Nieuwe Zorg), die tientallen jaren in Gorinchem aan de stationsweg gelegen heeft, foto's bijgevoegd.
Dit schip is gebouwd in 1907 in Kootstertille en heeft het volgende meetbriefnummer: R22756N.
Wellicht een kansloze opgave aangezien het schip al zo lang als woonark dienst gedaan heeft, maar ik vroeg me af of iemand foto's of informatie heeft over dit schip toen het nog in de vaart was?
Groet,
Bob
- Bijlagen
-
- Recente foto
- 20170107_121432 (1).jpg (162.24 KiB) 2175 keer bekeken
-
- Oudere foto
- 20170107_120024.jpg (73.97 KiB) 2175 keer bekeken
-
- Untitled.png (600.7 KiB) 2175 keer bekeken
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dit vind ik als enige meetbrief maar daar is hij al woonschip;
https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... de=R22756N
En als je doorklikt vind je de naam NIEUWE ZORG en ook de bouwwerf.
Groet, Kees.
https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... de=R22756N
En als je doorklikt vind je de naam NIEUWE ZORG en ook de bouwwerf.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
De eerste meetbrief is https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... code=S806N
Door een foutje kom je bij S807N ipv S806N.
Deze correctie was te laat voor de 14de herziening van de database, dus zal op de 15de herziening moeten wachten.
Door een foutje kom je bij S807N ipv S806N.
Deze correctie was te laat voor de 14de herziening van de database, dus zal op de 15de herziening moeten wachten.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
vr.gr. Contessa
Gezien vanaf de Dancing Queen
Gezien vanaf de Dancing Queen
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Twee zeetjalken, denk je ook niet Erik?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Tja, het kunnen vgs mij ook wel flinke binnentjalken zijn Pieter. Aan de romp en tuig zie ik zo op het eerste gezicht niet duidelijk of het het een of het ander is.
Maar, ik zie een Groninger sloep, en die hadden veel buitenvaarders - blijkbaar wat zeewaardiger dan een Hollandse boot.
En ik zie wandelspieren boven het boeisel bij de buitenste tjalk. Een kenmerk van buitenvaarders. Maar er waren ook binnentjalken die ze hadden.
De binnenste heeft bokkenpoten, en ik denk dat je die in 1880 voornamelijk zag op schepen die veel 'binnen' zaten. Er waren nog maar weinig vaste bruggen op de ruime vaarwateren.
Wie het weet mag het zeggen
Maar, ik zie een Groninger sloep, en die hadden veel buitenvaarders - blijkbaar wat zeewaardiger dan een Hollandse boot.
En ik zie wandelspieren boven het boeisel bij de buitenste tjalk. Een kenmerk van buitenvaarders. Maar er waren ook binnentjalken die ze hadden.
De binnenste heeft bokkenpoten, en ik denk dat je die in 1880 voornamelijk zag op schepen die veel 'binnen' zaten. Er waren nog maar weinig vaste bruggen op de ruime vaarwateren.
Wie het weet mag het zeggen
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Het blijft natuurlijk altijd moeilijk, want de verschillen tussen een echte zeetjalk en een zeegaande tjalk zijn klein,
Maar het zijn vrij forse jongens, flinke zeeg, stevige verstaging en inderdaad de Groninger of Hamburger boot.
Een strijkende mast is in sommige gevallen toch wel erg handig; het kan een keertje overladen schelen.
Maar het zijn vrij forse jongens, flinke zeeg, stevige verstaging en inderdaad de Groninger of Hamburger boot.
Een strijkende mast is in sommige gevallen toch wel erg handig; het kan een keertje overladen schelen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....