De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door kabo »

[attachment=0]scannen0027.jpg[/attachme Hier nog een keer de Lammechiena op de Noordzee. Jammer dat het geen kleur opname is
gr.Bas. ]
Bijlagen
scannen0027.jpg
scannen0027.jpg (173.38 KiB) 1640 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door kabo »

scannen0030.jpg
scannen0030.jpg (223.24 KiB) 1599 keer bekeken
Confiance eig. schipper v.Turen uit Zuidbroek. afm. 23,96 x 4,95 x 1,97 en 142 ton. Volgens de meetbrief van 1906 vaart ze hoofdzakelijk in de Oostzee.
gr.Bas
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Janna »

kabo schreef: 15 jul 2018 16:15 [attachment=0]scannen0027.jpg[/attachme Hier nog een keer de Lammechiena op de Noordzee. Jammer dat het geen kleur opname is
gr.Bas. ]
Wat een pietepeuterig zwaardje had die Lammechiena :lol:
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door klipper »

klein zwaard, zeezwaard. !?. Gr
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

paviljoentjalk openhavenfront OSIM00003001729.jpg
paviljoentjalk openhavenfront OSIM00003001729.jpg (195.15 KiB) 1391 keer bekeken
Weer een paviljoentjalkje.
Let op de lange vaarboom!


Beschrijving Open Havenfront
N.Z.-Hollands Koffiehuis. Op de voorgrond: platbodems. Op de achtergrond: Centraal Station.
Documenttype foto
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Geografische naam Open Havenfront
Inventarissen https://archief.amsterdam/archief/10003
Afbeeldingsbestand OSIM00003001729

Origineel: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldi ... 0003001729
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

misschien een pleit archiefXXX 010017000034.jpg
misschien een pleit archiefXXX 010017000034.jpg (201 KiB) 1266 keer bekeken
Een pleit ?????

Fragment van: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010017000034

Beschrijving Oranjesluizen in aanbouw, juli 1871, gezien van de schoorsteen der Stoom Watermolen, in west-Noord-Westelijke richting
Dit is nummer 30 in een reeks foto's die Pieter Oosterhuis maakte van de aanleg van het Noordzeekanaal. Serie: Oosterhuis, Aanleg van het Noordzeekanaal

Vervaardiger Oosterhuis, Pieter
Collectie Collectie A.M.J. Hendrichs
Datering juli 1871
Geografische naam Oranjesluizen
Inventarissen https://archief.amsterdam/archief/10017
Afbeeldingsbestand 010017000034
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Janna »

Er is, afgezien van het scheepstype, nog wel meer te zien op deze foto.

Giek in gebruik als laadboom, laadreep ingeschoren.

Alle bomen en haakstokken uit de weg geruimd op de kluiverboom. x
Net als net als de luiken naast het kistenluik en op de roef, alles aan sb.
En ook het zeil, teruggeslagen op de gaffel, hangt aan sb.
Dus alles aan sb, waardoor het schip wat over sb ligt.
Dat kan zijn om de laadboom (giek) vanzelf over te laten gaan als er een hijs in hangt. Dan zouden ze aan het lossen zijn. Stenen mbv een net? In die bak ernaast denk ik ook stenen te zien.
Maar die balken overdwars op de denneboom, en planken op de pier, dat zal wel voor kruiwagens zijn. Wat kan duiden op laden.
:?


Oude foto, nog ver voordat lieren gemeengoed werden. Dus lossen/hijsen op de hand, met talies. Zwaar werk en dan moet je slim zijn. Dat zwaard zo ver omhoog, dat lijkt me wat ver voor gewoon onderhoud, om erachter te teren of zo. Zou dat misschien als balansgewicht op de laadreep gebruikt worden om het hijsen wat te verlichten? Zwaard ophijsen met een talie, die talie op de laadreep, last in de reep en zwaard laten zakken?
Iemand een idee?
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kapitein Spok »

Iemand een idee?

Janna je vraaaaaaagt er om! Dus hou je vast.

Alle bomen en haakstokken uit de weg geruimd op de kluiverboom. x
Net als net als de luiken naast het kistenluik en op de roef, alles aan sb.
En ook het zeil, teruggeslagen op de gaffel, hangt aan sb.
Dus alles aan sb, waardoor het schip wat over sb ligt.
Dat kan zijn om de laadboom (giek) vanzelf over te laten gaan als er een hijs in hangt. Dan zouden ze aan het lossen zijn. Stenen mbv een net? In die bak ernaast denk ik ook stenen te zien.

Dat de luiken aan SB liggen om het schip wat scheef te laten liggen lijkt me niet de reden. Als het schip werkelijk over SB moet liggen dan is de eerste hijs aan BB weghalen al voldoende. Ik denk dat er op de roef aan SB de meeste ruimte is omdat als ik het goed zie aan BB het schuifluik boven de roef ingang zit.

Maar die balken overdwars op de denneboom, en planken op de pier, dat zal wel voor kruiwagens zijn. Wat kan duiden op laden.

Ik denk toch dat ze aan het lossen zijn. Op brede planken boven het ruim kan men een kruiwagen keren en de uit het ruim getakelde last er zo in laten zakken. Om te laden hoefde men de lading er maar net over de dennenboom in te kieperen en met de schop verder in het ruim scheppen.

Oude foto, nog ver voordat lieren gemeengoed werden. Dus lossen/hijsen op de hand, met talies. Zwaar werk en dan moet je slim zijn. Dat zwaard zo ver omhoog, dat lijkt me wat ver voor gewoon onderhoud, om erachter te teren of zo. Zou dat misschien als balansgewicht op de laadreep gebruikt worden om het hijsen wat te verlichten? Zwaard ophijsen met een talie, die talie op de laadreep, last in de reep en zwaard laten zakken?

Met deze gedachte ga ik helemaal met je mee. Door het zwaard als contragewicht te gebruiken moet met weliswaar ook bij het neerlaten van de lege last wat extra kracht zetten maar zodra de maximale last gehesen moet worden helpt het gewicht van het zwaard mee, dus heb je een betere verdeling van de krachten.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Jan Stolp »

Tjalk op het IJ.
foto ,C van der Meulen
Groeten
Jan
Bijlagen
tjalk op het ij063.jpg
tjalk op het ij063.jpg (111.02 KiB) 997 keer bekeken
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Gerben »

Mooie foto weer.
Zou er een liggende deutz op het voordek staan? Ik denk een dampwolk boven het voordek te zien.
De ingekorte mast, kleine sprenkel en de sier-kluiverboom duiden erop dat er toch wel al veel vertrouwen is in de zijschroef lijkt mij.
Live to sail, sail to live
Plaats reactie