De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Gerben »

Kijk, heel mijn bericht voor niets ;-)
Live to sail, sail to live
Ole
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Locatie: Bremen, Duitsland
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Ole »

Voor zo'n soort schepen heb ik een oog ;)
Op onderstaande foto sta ik 43 jaar geleden voor ons eigen "paviljoenjacht" (D804N). Nu ben ik zelfs die eigenaar.
dvo_wrack.jpg
dvo_wrack.jpg (123.18 KiB) 1726 keer bekeken
location01.jpg
location01.jpg (144.89 KiB) 1726 keer bekeken

Gr. Ole
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik ben overtuigd Ole, vooral door die foto met die deuken.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Gerben »

Hallo Ole,

Ist deiner "Doris von Ochtum"? Das war ein wahnsinnsarbeit sie wieder so in Stand zu setzen! Hut ab.
Live to sail, sail to live
Ole
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Locatie: Bremen, Duitsland
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Ole »

Ja, ik heb het mijn vader te danken. Hij heeft ze destijds in deze staat teruggebracht.
Gr. Ole
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kees Touw »

De hieronder staande foto staat omschreven als: een binnenschip vaart ter hoogte van de Bonapartesluis 1890 / 1890.
Collectie Felixarchief/stadsarchiefAntwerpen. Volgens mij is het een otterschip en ligt hij ten anker.
sa016058.jpg
sa016058.jpg (88.04 KiB) 1429 keer bekeken
Op de uitsnede hieronder is te zien dat hij ten anker ligt.
Schermafbeelding 2018-06-20 om 14.25.08.png
Schermafbeelding 2018-06-20 om 14.25.08.png (175.1 KiB) 1429 keer bekeken
Voordat mijn overgrootvader B.W. Touw (1841-1906) in 1898 met een tweemastklipper ging varen bezat hij de otter MORGENSTER.
Groet K.T.

https://schepen-en-schippers-van-bergen- ... jouwweb.nl
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door karelzijpe »

Kees, een "Otter"was toch gewoon een houten Belgische tjalk, en de Bonaparte- sluis was toch een soort kolk. ?

Karel
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kees Touw »

DE OTTERACHTIGE TJALK

Zeker was het Bonaparte-sas een soort schutkolk. Maar hier raakt karelzijpe een gevoelige snaar.
Het benoemen van schepen en het indelen in typen is iets dat in Nederland een onmogelijke zaak lijkt. Vooral de houten schepen die in Zeeland, West Noord-Brabant maar ook de schepen van de Schelde en de Rupel blijven in de boeken over de binnenvaart onderbelicht. In het boek ‘Verdwenen Schepen’, het proefschrift over de houten kleine beroepsvaartuigen , vrachtvaarders en vissersschepen, van G.J. Schutten krijgt elk melkschuitje en elke modderbak veel aandacht. Op zich is dat prima, maar de schepen van het pleit- en ottertype krijgen daarentegen heel weinig aandacht. Alle bekende Vlaamse typen als gaffelschuit, beurtschuit, steenschuit, Brabantse schuit, otter en pleit krijgen slechts enkele regels en bestaan uit citaten van andere auteurs. Wel zegt Schutten dat deze schepen alle kenmerken hadden van een tjalk.
In het boek ‘Met zeil en treil, de tjalk in binnen- en buitenvaart’ van Frits Loomeijer worden de otter en de pleit heel even genoemd. Hij verwijst naar het boek ‘Schepen op de Schelde’ van Maurice Seghers en R. de Bock. Verder schrijft hij dat een uitgebreid onderzoek naar de pleit, de poon en de otter, de Vlaams-Zeeuwse houten tjalkachtigen zeker op zijn plaats zou zijn. …In het kader van dit boek voert het ons echter te ver van het eigenlijke onderwerp…
Het is misschien interessant om ook het geluid te laten horen van een Belgische kenner van de schepen van de Schelde en de Rupel. Maurice Kaak, want over die heb ik het, schrijft in zijn boek ‘Vlaamse & Brabantse binnenschepen, uit de 18e & 19e eeuw’ het volgende: …Toen zich in Friesland de tjalk had ontwikkeld, begon hij onder de platbodems een voorbeeldfunctie in te nemen. Zijn populariteit gaf hem een zekere status en werd de maatstaf om de vorm van andere binnenschepen te beoordelen. Tegenwoordig hoort men over tjalkachtige schepen praten zonder dat de schepen ook maar iets met de tjalk te maken hebben…
Met die andere binnenschepen bedoelt Kaak hier de otter, de pleit, de Brabantse schuit enz.
Ik hoop vurig dat er eens een echt onderzoek gedaan zal worden naar de schepen van de beneden rivieren en Zeeland. Op dit moment ben ik bezig met een onderzoek(je) naar de poonschuit. Binnenkort zal ik daarover berichten.
Kijk ook eens op mijn website bij SCHEEPSTYPEN.

https://schepen-en-schippers-van-bergen- ... jouwweb.nl

Groet K.T.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Tja, ik ben natuurlijk geen expert, want dat kan je niet zijn als er niets bij definitie vast ligt :mrgreen:
maar ik ben het met Kees eens dat de zuidelijke types binnen de groep van kromstevens duidelijk afwijken
van de meer Noordelijke types.
Wat mij bij het lezen van het boek van Maurice namelijk direct opviel, was dat er, zo leek mij, in de Vlaamse types
meer hout verwerkt was. Het lijken mij stevige, maar ook (naar verhouding) zware schepen.
otter-baasrode.jpg
otter-baasrode.jpg (126.03 KiB) 1297 keer bekeken
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kapitein Spok »

Wat mij bij het lezen van het boek van Maurice namelijk direct opviel, was dat er, zo leek mij, in de Vlaamse types
meer hout verwerkt was. Het lijken mij stevige, maar ook (naar verhouding) zware schepen.


Tsja,hoor is: : Als er meer over geschreven was dan was ik ook een expert! :?

Nu moet ik maar op mijn eigen wijsheid (let op de spatie !) en gevoel afgaan. (en dat wordt vaak af-gaan..)

Maar ik durf de stelling aan dat de naar verhouding veel zwaardere schepen in het "Vlaamse" alles te maken heeft met de tijhavens en zaten.
Reken erop dat de constructie van een geladen schip op een zaat heel wat te verduren krijgt,waarbij de huidplanken dan naar binnen en dan naar buiten worden gedrukt,

En het was met die houten schepen sowieso, pompen of verzuipen, maar als er dan ook nog sprake is van een slappe constructie lijkt me dat je helemaal je lol op kunt.
Plaats reactie