De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kees Touw »

Janus Muller heeft zeker een tijd samengewerkt met Co Landsheer. De Maria Aagje heeft wel degelijk als tagrijnschip dienst gedaan.
De twee kregen ruzie en toen heeft Muller weer alles afgebroken en is weer vracht gaan vervoeren. Niet lang daarna kocht hij de zeetjalk die hij Bremu doopte. Janus Muller heeft zijn memoires laten publiceren in de Schuttevaer. Het verhaal stopte toen in begin 1940. Hij schreef toen dat hij meer had opgetekend maar dat hij het wel welletjes vond. Ik ben in bezit gekomen van zijn handschrift.
Dat zijn meer dan 2300 dichtbeschreven bladzijden. Degene die het verhaal voor Schuttevaer heeft bewerkt heeft niet alles in het verhaal verwerkt.
Groeten van K.T.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kees Keijzer »

Klopt Kees, Ik heb het hele verhaal ook in mijn bezit via mijn maat Adrie Muller.
Hier de "Bremu" in 1954 onder het ijs in de Binnen Kalkhaven in Dordrecht;
Afbeelding

Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
amphora

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door amphora »

Dekker en Stam hadden toch vroeger ook een tjalk als bunkerschip c.q. winkel. Dit was de "Esso Holland 12"

Gr. Cees
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door joop 1 »

als ik mij goed herinner was het bunkerschip van klaas de jong aan bolnes ook een tjalk zal wel gesloopt zijn toen was men niet zo van in stand houden
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Alliantie
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 sep 2008 20:49
Locatie: Oude Tonge

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Alliantie »

Geachte lezers,

Bij het aanschouwen van de foto van de tjalk in de Oude Haven in Rotterdam heb ik toch mijn twijfels of dit werkelijk de Maria Aagje is van (ome) Janus Muller.
Uit de verhalen die ik in het verleden gehoord heb van mijn vader, hij was ter zijner tijd knecht bij zijn broer toen ze hun moeder opgehaald hebben in Denemarken, kan ik mij niet indenken dat dit de Maria Aagje is.
Als we naar de tekening kijken heb ik het idee dat daar de kim gang veel ronder staat als bij het getoonde schip op de foto.
Het zou kunnen zijn dat er later veel is verbouwd aan het schip, maar wat ik heb begrepen uit het verleden was de Maria Aagje een wat platter schip, dus met wat minder zeeg.
Ook zou de naam Marion Aagje en Maria Aagje met elkaar verwisseld kunnen zijn.

Als mijn twijfels niet terecht zijn, dan heb ik altijd een verkeerd beeld van de Maria Aagje gehad. Maar ik moet ook terug in de herinnering van voor begin jaren zeventig.

Met vriendelijke groeten,
Adri Muller
(Oomzegger van Janus Muller)
anton5
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 jan 2005 14:44
Locatie: Roden

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door anton5 »

Op 1 nov[die warmste novemberdag sinds het begin van de metingen] vanaf de molen in Garnwerd[aan Zee] gekiekt
Goede Verwachting gebouwd in 1902 in Briltil. zie: https://www.garnwerdaanzee.nl/haven-strand.html

Afbeelding

Gr.Wim
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Alliantie schreef:Geachte lezers,

Bij het aanschouwen van de foto van de tjalk in de Oude Haven in Rotterdam heb ik toch mijn twijfels of dit werkelijk de Maria Aagje is van (ome) Janus Muller.
Tegenwoordig hebben we de LIGGERS.
Met een beetje schuurpapier moeten toch, meetbriefnummer, tonnemaat of brandmerk terug te vinden zijn :roll:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door enterprise »

Kees Keijzer schreef:Klopt Kees, Ik heb het hele verhaal ook in mijn bezit via mijn maat Adrie Muller.
Hier de "Bremu" in 1954 onder het ijs in de Binnen Kalkhaven in Dordrecht;
Afbeelding

Gr, Kees.
Kees je moet eens aan Wim Gouwens vragen ,want ik meen dat Wim zijn vader die Maria Aagje gekocht heeft van Janus Muller.
Stond een 26pk Kromhout in.
Een kromhout met helmkop en waterinjectie
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kees Keijzer »

Dirk; Ik zal er Wim eens naar vragen als ik er aan denk, Wim woont hier in de zelfde flat als mijn schoonmoeder.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Ben »

enterprise schreef:..... Kees je moet eens aan Wim Gouwens vragen ,want ik meen dat Wim zijn vader die Maria Aagje gekocht heeft van Janus Muller.........
De Maria Aagje staat als zeegaand Nederlands schip ook in de databank van https://www.marhisdata.nl en daaruit dit geciteerd:
Op 22-03-1950 verkocht aan Jan Grinwis, schipper te Rotterdam, herdoopt in ENERGIE.
Op 11-05-1953 aan Cornelis Gouwens, schipper te Krimpen aan de Lek/Lekkerkerk en verlengd, herdoopt in LECOR.
Plaats reactie