De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
de tjalken tussen de kuster, misschien ook als afhouder van wege diepgang voor de wal. Gr
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 04 mei 2014 18:34
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
In het bericht van K-K op pagina 121 over de Trio die met een heli gelost word het volgende , het was bij Thomson in de waalhaven 1961 er is ook geprobeerd
met stammen maar dat werd te gevaarlijk omdat het ging draaien en het was wel een stof zooi de stuurhut was niet voor de proef afgebouwd maar in reparatie
wegens een schade , deze Trio is ook de door Kees Touw genoemde Vrouw Adriana in de Maashaven , het schip was toen [1961 ] van Cor v d Kaai -Bertus Lingen en Jan Jansen die er veel vletwerk in de Rotterdamse havens mee de . De tjalk was door het trio aan gekocht en Cor Willemse getouwd met Lenie v d Kaai werd
er de eerste schipper op , Cor Willemse was later vele jaren beheerder van de Witte Zwaan in de Bierhaven . Mijn zwager Gerrit van Griethuizen was er toen al een paar jaar zetschipper op in 1961 dus .
met hartelijke groeten van Wim Hoogeveen .
met stammen maar dat werd te gevaarlijk omdat het ging draaien en het was wel een stof zooi de stuurhut was niet voor de proef afgebouwd maar in reparatie
wegens een schade , deze Trio is ook de door Kees Touw genoemde Vrouw Adriana in de Maashaven , het schip was toen [1961 ] van Cor v d Kaai -Bertus Lingen en Jan Jansen die er veel vletwerk in de Rotterdamse havens mee de . De tjalk was door het trio aan gekocht en Cor Willemse getouwd met Lenie v d Kaai werd
er de eerste schipper op , Cor Willemse was later vele jaren beheerder van de Witte Zwaan in de Bierhaven . Mijn zwager Gerrit van Griethuizen was er toen al een paar jaar zetschipper op in 1961 dus .
met hartelijke groeten van Wim Hoogeveen .
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Wim bedankt voor de informatie! Wat toevallig dat de foto van de TRIO op pag. 121 te zien is.
We weten nu ook waar de naam TRIO vandaan komt.
Groet van K.T.
We weten nu ook waar de naam TRIO vandaan komt.
Groet van K.T.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 27 dec 2010 08:58
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Die tjalk op pagina 124 in de Kalkhaven heb ik misschien wel 50 jaar niet gezien, maar volgens mij is dit de Vios - St Annaland van Bram v.d. Boogaart, voor Setallanders 'Bram van Ko'. Een Groningse tjalk van 164 ton. Bram is ergens eind jaren 60 in Dordt aan de wal gegaan.
Leen Pape heeft met zijn zus op de tjalk van zijn vader gevaren, daar heb ik wel eens een foto van op deze site gezien. Toen hij getrouwd is, is hij inderdaad op de spits 'Progres' begonnen en later een groter schip, wat voor een dat weet ik niet.
Aad v.d. Klooster
Leen Pape heeft met zijn zus op de tjalk van zijn vader gevaren, daar heb ik wel eens een foto van op deze site gezien. Toen hij getrouwd is, is hij inderdaad op de spits 'Progres' begonnen en later een groter schip, wat voor een dat weet ik niet.
Aad v.d. Klooster
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Vanmiddag zag ik in Zierikzee aan het Luitje een motor tjalk liggen,
De website https://www.wallbreakers.eu/nl/ op het schip vermeld leerde me, dat het om de Res Nova gaat.
Res Nova
Bouwjaar: 1908. Werf: Berend Niestern, Delfzijl. Lengte: 28,72. breedte: 4,75. eigenaar: A.W. van Herk & S.W. de Kleijn. ligplaats: Amsterdam
Het verhaal over de Res Nova.
Van af 1970 zijn we met het m.s. Res Nova bezig en wonen en werken erop en varen er mee. Wij waren toen 26 en 24 jaar oud . Eigenlijk hebben wij de afgelopen 45 jaar steeds geinvesteerd, dat het nog steeds mogelijk is om vracht te varen. In Arnhem vertelde wij dat we een keer naar Berlijn willen varen etc. Johan Muller directeur ,van de scheepswerf Misti aldaar,” een goede bekende”,
heeft dat onthouden. Hij stuurde een sms:
– Hoi ,
Men vroeg zich af of jullie ook een stuk van de Berlijnse muur willen ophalen. (google < muuurbrekers.nl> voor info. Bel Kees. En Kees zei, bel Willem Plet.
En Willem antwoordde , dat wij welkom zijn om mee te varen en een stuk muur te vervoeren naar Nederland. Vooral door de eerste woorden van Johan( Men vroeg zich af), zien wij deze boodschap nu als een opdracht.
In relatie met de muur in Berlijn herinner ik mij , dat wij direct naar de val van de muur in Potsdam waren. Een van de beelden die ik mij herinner, zijn de uniformen van Russische soldaten, aan de bomen opgehangen en te koop aangeboden, langs de weg. Waarom? vroeg ik mij af en heb ik dat nu dan goed begrepen? Nou je begrijp het al, voor ons een kans , om flink in onze agenda te krassen en deze reis naar Belijn echt voorrang te geven.
Met vriendelijke groeten,
Arne van Herk en Sabien de kleijn
groeten
Jan van der Pluijm
De website https://www.wallbreakers.eu/nl/ op het schip vermeld leerde me, dat het om de Res Nova gaat.
Res Nova
Bouwjaar: 1908. Werf: Berend Niestern, Delfzijl. Lengte: 28,72. breedte: 4,75. eigenaar: A.W. van Herk & S.W. de Kleijn. ligplaats: Amsterdam
Het verhaal over de Res Nova.
Van af 1970 zijn we met het m.s. Res Nova bezig en wonen en werken erop en varen er mee. Wij waren toen 26 en 24 jaar oud . Eigenlijk hebben wij de afgelopen 45 jaar steeds geinvesteerd, dat het nog steeds mogelijk is om vracht te varen. In Arnhem vertelde wij dat we een keer naar Berlijn willen varen etc. Johan Muller directeur ,van de scheepswerf Misti aldaar,” een goede bekende”,
heeft dat onthouden. Hij stuurde een sms:
– Hoi ,
Men vroeg zich af of jullie ook een stuk van de Berlijnse muur willen ophalen. (google < muuurbrekers.nl> voor info. Bel Kees. En Kees zei, bel Willem Plet.
En Willem antwoordde , dat wij welkom zijn om mee te varen en een stuk muur te vervoeren naar Nederland. Vooral door de eerste woorden van Johan( Men vroeg zich af), zien wij deze boodschap nu als een opdracht.
In relatie met de muur in Berlijn herinner ik mij , dat wij direct naar de val van de muur in Potsdam waren. Een van de beelden die ik mij herinner, zijn de uniformen van Russische soldaten, aan de bomen opgehangen en te koop aangeboden, langs de weg. Waarom? vroeg ik mij af en heb ik dat nu dan goed begrepen? Nou je begrijp het al, voor ons een kans , om flink in onze agenda te krassen en deze reis naar Belijn echt voorrang te geven.
Met vriendelijke groeten,
Arne van Herk en Sabien de kleijn
groeten
Jan van der Pluijm
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Eric/Janna vroeg laatst naar de tjalk die bij Jelle Talsma ligt in Osingahuizen.
Het is de voormalige Nederland en Oranje geb in 1904 bij van der Werff in Drachten voor de Gebr de Jong uit Augustinusga
Misschien dat het nummer iets oplevert in de liggers.
Links van de tjalk ligt het skutsje "Dorp Grouw" te wachten op een schip met geld om gerestaureerd te worden.
Rechts ligt de "Jamais Pense"
Eigenaar van de tjalk is Ton Brundel,mocht men interesse hebben....
Groet Jan
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
De ligger van de Nederland en Oranje.
1444 B Amst 1932 = eni 02001444
Meetbrieven L847N en A9432N
Hij schijnt na 1937 niet meer gemeten te zijn?
1444 B Amst 1932 = eni 02001444
Meetbrieven L847N en A9432N
Hij schijnt na 1937 niet meer gemeten te zijn?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Het is al heel lang een woonschip geweest,is ook heel gaaf van binnen,de romp dan want er zit niets orgineels meer in.
Dank voor de informatie,ik had er al wat op gehoopt
Groet
Jan
Dank voor de informatie,ik had er al wat op gehoopt
Groet
Jan
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Wie weet iets over deze boltjalk.
De bestandsnaam vermeldt Drie gebroeders.
Gezien de naamplank lijkt dat niet onmogelijk.
Opvallend zijn de stuurhut en roef.
Inzender foto: Karel Koenen.
De bestandsnaam vermeldt Drie gebroeders.
Gezien de naamplank lijkt dat niet onmogelijk.
Opvallend zijn de stuurhut en roef.
Inzender foto: Karel Koenen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Jan Stolp schreef:
Erik/Janna vroeg laatst naar de tjalk die bij Jelle Talsma ligt in Osingahuizen.
Het is de voormalige Nederland en Oranje geb in 1904 bij van der Werff in Drachten voor de Gebr de Jong uit Augustinusga
Misschien dat het nummer iets oplevert in de liggers.
Links van de tjalk ligt het skutsje "Dorp Grouw" te wachten op een schip met geld om gerestaureerd te worden.
Rechts ligt de "Jamais Pense"
Eigenaar van de tjalk is Ton Brundel,mocht men interesse hebben....
Groet Jan
Wat een mooie tjalk
Aan de kleine kant voor een woonschip, om van de huidige chartervaart maar niet te spreken - niet genoeg holte.
Maar zó mooi geveegd, daar kun je echt een hele snelle racebak van maken, á la Overwinning. Dat zal de huidige eigenaar wellicht van plan (geweest?) zijn.
Nooit gemotoriseerd, maar ruimte zát voor een (klap?) schroef. Groot tuig erop, en geen mens die nog in je buurt blijft.
Benieuwd hoe we 'm terug gaan zien.
Zo'n soort tjalk, maar dan een zeetjalk, dan wist ik 't wel...