De Maas en zijrivieren, vroeger en nu

Alles over binnenscheepvaart
neska
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2011 14:50

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu

Bericht door neska »

korf bij sluizen om aan te geven,dat je al dan niet mocht invaren,op de sluis in Gorinchem is deze korf zeker tot mei1970 in gebruik geweest
g.wassink
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu

Bericht door Kapitein Spok »

Zoals altijd, samen komen we er wel uit.

Toen Pieter het ARP noemde, ging er bij mij een lampje branden (of moet ik zeggen ging bij mij het kooitje in de bovenkamer open)


Zoals jullie kunnen zien wordt in artikel 16 lid 2 van dat reglement, welke nog steeds niet volledig is afgeschaft, wel degelijk gesproken van deze
"roode cylinder afgedekt met halve bol"

Afbeeldingscreen capture tool
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu

Bericht door piet42 »

hier hangt ook nog een korf/ vogelkooi maar verder geen bal helaas geen datum erbij


Afbeelding

gahetna
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu

Bericht door piet42 »

deze heeft zijn zeil in de "gei"gebracht

Afbeelding
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu

Bericht door pieter53 »

Tja, ik werd misleid door de kleuren en lette niet voldoende op en zag daarom geen overeenkomst tussen een vogelkooi en een "roode cylinder afgedekt met halve bol".

Het Algemeen Reglement van Politie voor rivieren en Rijkskanalen is dacht ik inmiddels wel buitenwerking gesteld.
Jammer genoeg kan ik niet meer terug vinden waar ik dat gelezen had.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu

Bericht door Kapitein Spok »

Het Algemeen Reglement van Politie voor rivieren en Rijkskanalen is dacht ik inmiddels wel buitenwerking gesteld.
Jammer genoeg kan ik niet meer terug vinden waar ik dat gelezen had.


Pieter het zou best kunnen. Ik denk dat het voor ons ook niet zo belangrijk is. Maar volgens mij zit hier eventueel nog wel voer voor juristen.

In het vaststellingsbesluit BPR staat met zoveel woorden in artikel 8, dat de wet van 28 februari 1891 waarvan het ARP van 15 april 1891 een uitvloeisel is nog altijd van kracht is, maar dat ingeval er zaken in de wet van 1891 en in het BPR genoemd worden, het BPR bepalend is.

In de uitgave van 1992 is artikel 8 nog opgenomen. In de uitgave van 2012 is te zien dat deze bepaling bij de 8e wijziging is vervallen.

Afbeeldinghow to screenshot on windows 7

Wanneer dat die 8e wijziging heeft plaatsgevonden weet ik niet meer, maar ik weet wel dat dit is gebeurd omdat volgens de deskundigen inmiddels alles uit 1891 in het BPR of andere moderne reglementen/wetten is geregeld.
Maar ik kan mij niet herinneren dat er een officiële intrekking van die wet uit 1891 heeft plaatsgevonden.
En dit zou best nog wel eens leuk kunnen worden.

Bijvoorbeeld: Art.72 ARP luidt: Het is verboden meer dan twee paarden naast elkander aan de jaaglijnen te spannen.

Stel: Iemand gaat morgen, al dan niet toeristisch, met drie paarden naast elkaar een schip jagen. Mag dat?
Nergens in het BPR vind ik een bepaling dat dit niet zou mogen.
Art 6.04 lid 9 zegt dat schepen die door spierkracht (niet bepaald door welke spieren) worden voortbewogen, BB op BB moeten passeren.
Maar verder is daar niets bepaald.
Dus wanneer bij de 8e wijziging van het BPR effies is bepaald dat we er niet meer over hoeven te spreken,(lange halen vroeg thuis) maar de wet is niet opgeheven, dan zou ik niet weten waarom art 72 van het ARP niet meer van kracht zou zijn.

Ik houd het voor mogelijk dat hier hetzelfde kan gebeuren als met de Windwet van nog veel ouder dan 1891.
In die wet staat dat er in een bepaalde straal van een windmolen de bebouwing niet hoger of breder mag zijn dan deze wet toestaat.
Wij hebben hier in Groesbeek de Zuidmolen die nog altijd commercieel in werking is. 200 Meter achter deze molen stond een klein bejaardenhuis.
de gemeente en een projectontwikkelaar zagen daar kansen. het bejaardenhuis plat gooien en op die plaats een heel groot gebouw neer zetten, met zorg-, huur-, en dure kop appartementen.
De nestor van de gemeenteraad vroeg in de raadsvergadering of die plannen niet strijdig waren met de windwet uit "Jaar nul".
Iedereen lachen en "de juristen zouden er nog even naar kijken" maar " die wet bestond al lang niet meer".

Toen de plannen zover gevorderd waren dat ze ter inzage lagen om zes weken later bij hamerslag goedgekeurd te worden, kwam de molenaar met de windwet.

Het resultaat de molen draait een stuk minder dan vroeger, en de Raad van State heeft bepaald dat, indien de Gemeente de bouwvergunning afgeeft, diezelfde gemeente, zolang die molen commercieel in bedrijf is, jaarlijks een flinke schadevergoeding moet betalen.

Het gebouw is er gekomen, en de molenaar krijgt jaarlijks een flinke schadeloostelling.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu

Bericht door Janna »

Wat een schitterend plaatje Piet. 8)

De Oude Merwedesluis in Gorcum, die na restauratie Lingesluis genoemd is.
De tjalk die geschut wordt heeft z'n zeil opgegeid idd. Nooit geweten dat dat ook 'in de gei gebracht' genoemd werd - weer wat geleerd.

Ik lees A Kornet op de naamborden op de kont. Even in de liggers gesnuffeld:

Het is de tjalk Op Hoop van Zegen van schipper A. Kornet uit, hoe kan het anders met die naam, Werkendam.
Gebouwd in 1893 bij van den Adel in Papendrecht. Afmetingen 21,16 x 4,33m en 100 ton groot. In 1937 gemotoriseerd en toen ook verlengd tot 25,77m bij 117 ton. De laatste meting is van 1958, maar er is ook nog een brandmerk van 1968. Daarna kom ik 'm niet meer tegen. Gesloopt?

Misschien ook plaatsen bij het topic Tjalk in binnen en buitenvaart?
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu

Bericht door teerkwast »

Volgens mijn, alleen Roosteren en maasbracht, ik dacht niet dat ik mij kan herinneren dat er in Born ook een korf hing.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu

Bericht door Kapitein Spok »

Bart, dat zou best kunnen. De korf was een dagsein omdat de seinlampen uit die tijd nog niet goed zichtbaar waren bij daglicht.
Mogelijk dat in Born, waar de scheepvaartseinen tegen de heftorens hingen die zichtbaarheid overdag wel voldoende was.

Ik heb van oud collega's gehoord dat in de scheepvaartseinen in Weurt, dezelfde armaturen waren als lans het spoor, maar dan ingebouwd in een betonnen paal.
het probleem met de schepen was echter dat die niet zoals een trein(machinist) altijd vanaf precies dezelfde zichtlijn naar die lampen keek.
Wanneer en schip precies in de goede lijn voer waren de lichten goed zichtbaar, maar zat hij tien meter verder naar SB of BB dan zag je niks.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu

Bericht door pieter53 »

Kapitein Spok schreef: 18 mar 2017 19:29 Wanneer dat die 8e wijziging heeft plaatsgevonden weet ik niet meer, maar ik weet wel dat dit is gebeurd omdat volgens de deskundigen inmiddels alles uit 1891 in het BPR of andere moderne reglementen/wetten is geregeld.
Maar ik kan mij niet herinneren dat er een officiële intrekking van die wet uit 1891 heeft plaatsgevonden.
En dit zou best nog wel eens leuk kunnen worden.
Tja, je mocht geloof ik niet anders dan stapvoets over de brug......

Voor zover ik kon nagaan is de wet op 1-1-1997 buitenwerking gesteld. Zie hier.
Helaas wordt er niet naar het juiste staatsblad verwezen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie