De Maas en zijrivieren, vroeger en nu

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door Wrijfhout »

Botje schreef:Op de foto met bakken en sleepbootjes, kan het bijna niet anders dan dat het 2e bootje naast de ITA2, de Lucy van van Roosmalen uit Maastricht is.
Afbeelding
Dat heb je heel goed gezien Kees, ken je dat Amsterdammertje ook? Helemaal rechts is vermoedelijk de Jantje van Zoer.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wim52
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:34
Locatie: Lanaken-Belgie

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door Wim52 »

Jan Kroes schreef:Heel goed Wim die Walborg.
Heb jij zelf nog in Limburg gevaren?
Oh ja, we spreken elkaar hier gewoon met de voornaam aan. :)
Beste Jan

In mijn jeugd heb ik zowat door heel Nederland gevaren, maar Maasbracht was toch de thuishaven. Heb zelfs nog een aantal jaren in Maasbracht gewoond. Ik had nogal wat drankmaatjes :) die bij Oosterwijk in Limburg gevaren hebben. En om af te sluiten, een oom van mijn vrouw is zolang als de kraan Limburg van B&O in Limburg heeft gewerkt, machinist op dat gevaarte geweest. Hij is later helaas bij een ongeval op een grindbak om het leven gekomen.

Groet
Wim
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door teerkwast »

Harry zegt dat de foto van 1952 is, toen had ik zelfs nog geen klein overalletje. De verhoging van het kanaal dat geloof ik niet. Dat was volgens mij jaren later. dus we moeten zoeken waar ze die stortsteen nodig hadden.
Ik vind het leuk en vermakelijk zo met elkaar te bomen, dan komen de feiten ook wel boven water.
Even nog wat documentatie materiaal opgezocht. Bij wiki kan je lezen dat Roosteren in 65 opgeheven is, stel dat de werkzaamheden 5jaar geduurd hebben dan waren er nog geen kanaalwerkzaamheden ten tijde van de foto met de bakken stortsteen
https://www.lex-ikon.eu/cd04/cd04n/binne ... ul_kan.htm
hier zie je ook een bak in de sluis.
https://www.binnenvaartinbeeld.com/nl/ou ... _roosteren
https://nl.wikipedia.org/wiki/Julianakanaal
Afbeelding
k-k
Berichten: 6030
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door k-k »

Bart, Het verhogen van de wallen tussen Roosteren en Maasbracht was begin 60-er jaren, dus daar zitten we met die steenbakken een jaar of tien voor. Toen was ik ook nog maar een ventje van een jaar of 7 en kwamen we met ons scheepje niet verder dan de 3 Noordelijke provincies van ons land. Gr. Klaas.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door veen1195 »

Vlakbij de sluis van Limmel was ooit een steenbrekerij,zoals in Wessem er twee waren.
Gingen die bakken mogelijk daarheen?(het is uiteraard meer voor de hand liggend,dat materiaal
van de Maas in de buurt van Maastricht te halen)
Groet, Jan van Veen.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door Jan Kroes »

Klopt Jan.
In Wessem werden ze parallel langs de kant geleegd, in Limmel was een insteekhaventje.
De boot werd achter opzij vast gemaakt, de bak ging het haventje in aan de grond.
Dan werd de voorste helft gelost terwijl het bootje de bak vooruit duwde.
Daarna de achterste helft, al vooruit duwend.
In Wessem stonden fatsoenlijke kranen, in Limmel een Dragline (bij ons dreglijn genoemd).
Simon
Berichten: 82
Lid geworden op: 06 mar 2007 09:46

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door Simon »

Een mooi oud plaatje...


Afbeelding

Simon
Varen is ook niet meer wat het geweest is.
Simon
Berichten: 82
Lid geworden op: 06 mar 2007 09:46

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door Simon »

En nog eentje...

Afbeelding

Simon
Varen is ook niet meer wat het geweest is.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door teerkwast »

Mooi er komt weer leven in de brouwerij. Ik ben gisteren nog aan het zoeken geweest, en toen kwam ik een artikel tegen in een krant van 37. Het gaat over de opbouw van steenbrekerij Holland in Borgharen.
https://kranten.delpher.nl/nl/view/index ... 21%3Aa0107
Een foto van de steenbrekerij.
https://imagizer.imageshack.us/v2/1024x7 ... 4/66zy.jpg
En dan kom je deze foto tegen, één van de twee boten van de staatsmijnen onder de Wessemse brug, die geopend word.
De opening was in 66, het jaar dat ik bij Pa van boord ging, en op de rijn ging varen.
En dan zal kort daarna het veer wat we hier nog zien liggen ook wel niet meer varen.
https://imagizer.imageshack.us/v2/1024x7 ... 1/bqlp.jpg
En dan deze van Born, wie weet het nog kolen laden aan de kieper. Dan stond je met een rode zakdoek voor je mond het laden in de gaten te houden. Zoals ik al eens gezegd heb de kolenstof zat in je botervloot.
Als je dit soort beelden ziet, kan je je niet voorstellen dat je dat gedaan hebt.
Dit kwam ik tegen op een site die ik nog niet gezien had, veel foto,s van Born en stein. Op de foto,s van stein kan je zien hoe de cokes vroeger geladen werd. Dan moest Pa toen hij nog matroos was op de Risico onder het laden de rekken opbouwen, ook in de stof.
Afbeelding
https://www.limburgsemijnen.nl/Kolenverl ... index.html
https://www.limburgsemijnen.nl/Kolenverl ... index.html
En als je je verveelt, hier de site met heel veel foto,s
https://www.limburgsemijnen.nl/Fotoalbum ... ijnen.html
Afbeelding
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door veen1195 »

Ja.Teerkwast,leuk artikeltje en prachtige foto's!
De foto van de drijvende brekerij,kan natuurlijk niet ""Holland" te Borgharen zijn.
Waren er eigenlijk veel van dit soort drijvende brekerijen?
Wat ik mij als kind (van 1953) kan herinneren,was, dat er boven het gat van scheepswerf Maasbracht,
zo'n exemplaar lag waar wij wel eens aan geladen hebben.
Anders dan bij de 'walbrekerijen'laadde je daar rechtstreeks uit de productie van soms maar 250 ton per dag,
dus tijd genoeg om van alles te doen,bv met je fietsje even naar het dorp of naar school( de Oranje-Nassau school.)
Je moest dan een riviertje oversteken met een zelfbedieningspontje aan een trekkabel,'n avontuur als 7 jarige.
Kortom,veel van wat je schrijft in"herinneringen van.."hebben mijn broers en ik ook meegemaakt.
Mogelijk later meer,Groet,Jan van Veen.(toen op sleepschip Vecht,in 1962 bij Frans Driessen van een motor voorzien)
Plaats reactie