Zoals gezegd hebben we overnacht op een peniche. De spits was ingekort naar 30 meter en flink geballast om makkelijker op het kanaal te kunnen varen.
Het schip (de Lady A) was van nederlanders geweest maar is alweer een tijdje het eigendom van een aardige Libiër of Libanees, dat weet ik niet meer. Het schip ligt meestal in de kom van Vandenesse en Auxois. Een typisch frans dorpje waar de tijd stil gestaan heeft.
Nu hebben we allemaal lessen spitsherkenning van Leo gehad dus ik ben benieuwd of iemand weet waar deze peniche gebouwd is.
Ik zal het antwoord later geven.
Wij waren benieuwd wat er in de machinekamer stond en toen de andere gasten weg waren heeft hij ons de smetteloze Bohn en Kähler laten zien. 5 cylinder 125 PK.
Zo af en toe vaart het schip nog met een groepje, in een paar dagen naar Dijon en terug.
Hier met de trotse eigenaar (links) en kijk eens naar de spantafstand. Dat is echt niet veel.
De volgende dag, dinsdag 24 juni, zijn we eerst een flink stuk over de kaarsrechte N74 naar Langres gereden.
Daar vlak voor hebben we de ingang van een lange tunnel gezocht. Hier gaat het Canal de la Marne a la Saône door een berg. Tegenwoordig heet het kanaal anders. Iets van; Canal de Champagne a Bourgogne.
Verbeter me maar als het fout is.
Aan de zuidkant konden we het souterain van Baslesmes sur Marne niet vinden maar aan de andere kant lukte dat wel.
Hier gelukkig geen geasfalteerde vluchtweg of toeristische attractie maar alleen maar groen en stilte.
Daarna verder naar het noorden gereden.
Dit is ergens langs het kanaal boven Chaumont en vervolgens hebben we koers gezet naar Maxey sur vaise voor ons volgende logeeradres.
tot later, marco
Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Wat een schitterende fotoserie, Hydra . Frankrijk is al helemaal mijn land en als ik dan die schitterende landschappen en kanalen zie krijg ik gewoon heimwee. Ik ben in de binnenvaart een betrekkelijke nieuwkomer en als ik die foto's zie van die tunneltjes en smalle kanaaltjes kan ik me totaal niet voorstellen dat daar beroepsvaart heeft kunnen plaatsvinden. Wel mooi, want het ademt echt de sfeer van het landelijke Frankrijk.
Gaan er nog meer updates komen in dit topic?
Thumbs up!
Gaan er nog meer updates komen in dit topic?
Thumbs up!
Dank je IvoT,
Op de meeste franse kanalen is nog steeds beroepsvaart mogelijk.De meeste vaart concentreert zich echter in een aantal regio's, zoals rond Parijs en Reims. Wij hebben hoofdzakelijk in het oosten van Frankrijk rondgereden.
Tijdens ons weekje Frankrijk zijn we maar 2 bedrijfsmatige spitsen tegengekomen. En dan hebben we nog geluk gehad.
Deze staan uitgebreid op de foto en er volgt dus nog meer maar deze week word het eindelijk beter weer dus eerst het eigen schip maar eens gaan schilderen.
Mooie foto's staan ook op www.spitsen.be en https://www.picaro.nl/index.html
Op de meeste franse kanalen is nog steeds beroepsvaart mogelijk.De meeste vaart concentreert zich echter in een aantal regio's, zoals rond Parijs en Reims. Wij hebben hoofdzakelijk in het oosten van Frankrijk rondgereden.
Tijdens ons weekje Frankrijk zijn we maar 2 bedrijfsmatige spitsen tegengekomen. En dan hebben we nog geluk gehad.
Deze staan uitgebreid op de foto en er volgt dus nog meer maar deze week word het eindelijk beter weer dus eerst het eigen schip maar eens gaan schilderen.
Mooie foto's staan ook op www.spitsen.be en https://www.picaro.nl/index.html
recht zo die gaat
mooie serie foto's
een verlengstukje van de spitsen pagina als het ware ,maar dat geeft niets ,ik bezondig mij daar ook aan
ik moet eerst achter een nieuwe PC aan ,nu gebruik ik die van mijn dochter
dan kan ik weer een paar mooie foto's opslaan
ook die van KVM op de spitsen afdeling staan op mijn verlang lijstje
ga zo door
ps: als aan vulling is de link van de reis met de Damsterdiep ook niet slecht
gr
leo
een verlengstukje van de spitsen pagina als het ware ,maar dat geeft niets ,ik bezondig mij daar ook aan
ik moet eerst achter een nieuwe PC aan ,nu gebruik ik die van mijn dochter
dan kan ik weer een paar mooie foto's opslaan
ook die van KVM op de spitsen afdeling staan op mijn verlang lijstje
ga zo door
ps: als aan vulling is de link van de reis met de Damsterdiep ook niet slecht
gr
leo
Zo, weer even het (foto)verslag oppakken.
Dinsdag 24 juni rijden we naar ons volgende slaapadres. Onderweg komen we langs de grote silo van Houdelaincourt.
Deze ligt aan een doodlopend stukje Marne-Rijnkanaal bij de grote tunnel van Mauvages. Deze zullen we morgen bezoeken.
Op de kaart zie je hoe het in elkaar zit.
Woensdag de 25e gaan we terug naar het Canal de la Marne au Rhin. Ik heb hier wel eens met een jachtje rondgevaren en toen was me het helderblauwe water al opgevallen. Het weer was die dag wat minder maar de prachtige omgeving maakt veel goed.
Je kan de glooiing onder water goed zien.
Bij de in/uitgang van de tunnel van Mauvages ligt nog een oude kettingboot. Het binnenste is eruit gesloopt maar je kan nog goed zien hoe het gewerkt heeft. Je kan van dat verval wel mooie plaatjes schieten.
Als we op zoek gaan naar de westelijke tunnelingang horen we een diesel janken. Het zal toch niet? Maar toch wel. We spotten onze eerste beroepsmatige spits van deze vakantie. Vanaf de tunnel kunnen we nog net deze foto maken.
Gauw weer op de motor om de achtervolging in te zetten.
Het is de franse St. Laurent.
gr. marco
Dinsdag 24 juni rijden we naar ons volgende slaapadres. Onderweg komen we langs de grote silo van Houdelaincourt.
Deze ligt aan een doodlopend stukje Marne-Rijnkanaal bij de grote tunnel van Mauvages. Deze zullen we morgen bezoeken.
Op de kaart zie je hoe het in elkaar zit.
Woensdag de 25e gaan we terug naar het Canal de la Marne au Rhin. Ik heb hier wel eens met een jachtje rondgevaren en toen was me het helderblauwe water al opgevallen. Het weer was die dag wat minder maar de prachtige omgeving maakt veel goed.
Je kan de glooiing onder water goed zien.
Bij de in/uitgang van de tunnel van Mauvages ligt nog een oude kettingboot. Het binnenste is eruit gesloopt maar je kan nog goed zien hoe het gewerkt heeft. Je kan van dat verval wel mooie plaatjes schieten.
Als we op zoek gaan naar de westelijke tunnelingang horen we een diesel janken. Het zal toch niet? Maar toch wel. We spotten onze eerste beroepsmatige spits van deze vakantie. Vanaf de tunnel kunnen we nog net deze foto maken.
Gauw weer op de motor om de achtervolging in te zetten.
Het is de franse St. Laurent.
gr. marco
recht zo die gaat
We hebben het geheel nog eens van dichtbij bekeken in de sluis nr. 1 van Demange aux Eaux.
De deur gaat net niet langs de ankers zodat de deur het schip iets terugduwt.
Tot Vitry le Francois nog 69 sluizen te gaan.
Wij laten de st. laurent voor wat ie is en rijden naar de westelijke toegang van de tunnel van Mauvages.
Daar ligt de kettingboot te wachten op ??? want volgens ons is de spits er op eigen gelegenheid doorheen gevaren. De kettingboot kan nooit al terug zijn van de 4879 meter lange terugreis. Het souterrain de Mauvages is trouwens de tweede langste scheepvaarttunnel van Frankrijk.
gr. marco
De deur gaat net niet langs de ankers zodat de deur het schip iets terugduwt.
Tot Vitry le Francois nog 69 sluizen te gaan.
Wij laten de st. laurent voor wat ie is en rijden naar de westelijke toegang van de tunnel van Mauvages.
Daar ligt de kettingboot te wachten op ??? want volgens ons is de spits er op eigen gelegenheid doorheen gevaren. De kettingboot kan nooit al terug zijn van de 4879 meter lange terugreis. Het souterrain de Mauvages is trouwens de tweede langste scheepvaarttunnel van Frankrijk.
gr. marco
recht zo die gaat
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
- Locatie: Loon op zand