Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Alles over binnenscheepvaart
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Via de snelweg zijn we naar het oosten gereden. Voorbij Nancy bij St. Nicolas de port hebben we het Canal de la Marne au Rhin weer opgezocht.
Daar vlakbij in Dombasle staat nog steeds de fabriek van Solvay. In het boek van Leo en Harry staat een oude foto met daarop veel spitsen maar daar is vandaag niets meer van terug te vinden.
Via de D 2 rijden we verder. Ons doel voor vandaag is het Plan Incline de Arzviller. Daar vlak voor ligt nog een tunnel. Het leuke is dat het spoor en het water op hetzelfde punt ondergronds gaan.
Op de foto kan je rechts naast mij nog een stukje rails van de traction zien wat doorloopt in de tunnel

Afbeelding

Ook de TGV richting Straatsburg rijd er doorheen.

Afbeelding

Natuurlijk ook even gekeken waar de tunnel uitkomt en dan blijkt dat de tunnelbuis van de trein onder het kanaal doorloopt en een paar honderd meter verder pas uit de berg komt.

Afbeelding

Vlak voorbij deze uitgang zien we ook de oude sluizentrap. In pakweg 17 sluizen werd je voorheen (voor 1969) 45 meter naar beneden gebracht.
Er staan op het forum nog foto's uit die tijd op. Ik dacht bij; Mijn Jeugd.
Tegenwoordig lijkt het een soort bergbeek met af en toe een waterval.

Afbeelding

De sluiswachterswoningen staan er nog maar sommigen zijn erg vervallen.
Ik snap niet waarom de VNF dit soort huizen niet verkoopt. Het lijkt me een mooi vakantiehuis en ze zouden met de opbrengst van al die huizen langs de franse kanalen een heleboel achterstallig onderhoud kunnen wegwerken. Maar nee hoor, wat je nu ziet is dat, na het vertrek van de laatste bewoner, de huizen worden dichtgemetseld of direct gesloopt.
Echt jammer.
Deze zag er nog bewoond uit.

Afbeelding

Ze hebben dit gebied voor toeristen wat opgepimpt. Er loopt een fiets/wandelpad langs en er zijn houten hekken geplaatst.
Aan het begin kwamen we deze stalen constructie tegen. Wie kan mij uitleggen waar dit voor diende? Het lijkt erop dat het gebruikt werd als jjaagpad.

Afbeelding

Voor meer foto's van dit gebied kan je terecht bij Kurt op www.spitsen.be
bij de afdeling fotodump.

gr. marco
recht zo die gaat
zoetwatermatroos
Berichten: 803
Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
Locatie: Loon op zand

Bericht door zoetwatermatroos »

Weederom weer mooie foto's marco.
Of de tijd er bij sommige echt al heel lang is blijven stil staan.
Schipper MTS Vosta
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Ja mooi he Bas!?

Zeker de omgeving bij Arzviller/Lutzelbourg is in 1 woord prachtig.
Het is zeker een vakantie waard en dan niet alleen om de vaarwegen maar ook de prachtige natuur.
De komende week heb ik weinig tijd maar daarna zal ik de rest van de reis op het forum zetten.

gr. marco
recht zo die gaat
Ton Kompier

Bericht door Ton Kompier »

Marco bedankt voor deze schitterende serie foto's plus informatie.
De spitsen lijken wel gemaakt te zijn voor deze smalle vaarwegen.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Bericht door Westeind »

Ton dat lijkt niet zo .. dat is zo :!: :wink:

gr Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ »

westeind schreef:Ton dat lijkt niet zo .. dat is zo :!: :wink:

gr Bram
Uitgevonden door meneer Freycinet
:lol:

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Bericht door KVM »

Hoi,

Ik heb iets met water, maar niet als het langs het dak naar binnen komt, en dat was hier de laatste dagen wel het geval. Vandaar dat ik wat achter loop met het plaatsen van de vakantie foto's.
Deze keer eens niet bij Spitsenvaart, maar bij het door Marco opgestarte onderwerp. Simpelweg omdat op dit kanaal nooit een spits gevaren heeft. Hoewel het er wel voor gebouwd was.
Het Canal de la Haute Saone moest het canal Rhone-Rhin gaan verbinden met de Petite Saone ter hoogte van Conflandey. Maar de bouw is door allerlei tegenslagen en verminderd economisch belang stilgevallen in de buurt van Ronchamp. Vorig jaar moeten we al eens boven de grote tunnel gestaan hebben maar die bleek onvindbaar. Dit jaar dus opnieuw geprobeerd, en jawel hoor. Met behulp van een topo kaart voor de Garmin toch één en ander terug gevonden.

Het eindpunt van dit spookkanaal is deze nimmer afgewerkte sluis
Afbeelding

Iets voorbij deze sluis ligt een soort brede poel die ooit de benaming Port droeg. Het was de bedoeling dat schepen hier konden wachten voor ze het bief de partage ingingen wat maar één schip breed was. Na een tijdje door het struikgewas ploeteren staat er opeens een bordje "Acces interdit a toute personne etrangere au service", dan weet je dus dat je daar moet gaan zoeken. En inderdaad, vanaf hier loopt een paadje naar beneden en kom je hier op uit...
Afbeelding

De oversteek naar de andere tunnelingang voert je al snel een meter of 85 hoger waar een zestal van deze luchtschachten moeten staan. Wij zagen er slechts één.
Afbeelding

Weer beneden zie je dat ook de bruggen al gebouwd waren.
Afbeelding

Vanaf hier kan je naar de andere tunnelingang via het oude jaagpad. Ook hier was het kanaal slechts één schip breed, en voorzien van kademuren die hier en daar stilaan wegspoelden. Zelfs de trapjes waren al voorzien.
Afbeelding

Terwijl aan de andere kant slechts een bordje de toegang tot de tunnel belette staat hier wel een hek, met wat uitleg.
Afbeelding

Waarschijnlijk omdat het oude niet goed leesbaar meer was...
Afbeelding

Terug in de auto na toch een fikse wandeling nog even gestopt bij het reservoir de Champagney, wat moest gaan dienen als voeding voor dit kanaal.
Afbeelding

Verderop ligt nog een kleinere tunnel, en er lopen ook een paar weggetjes middels kleine ponts canal onder het kanaal door. In sommige dorpjes staan nog wegwijzers naar de "port", terwijl daar zeker nooit een schip kwam. Pas iets boven Belfort kom je weer sluisjes tegen die nog echt gewerkt hebben.

Wie meer wil weten over dit kanaal en z'n geschiedenis (en een beetje frans kent) kan hier terecht.
https://www.teaser.fr/u/pgreuter/canal.htm

Deze site heeft bij mij lang geleden de interesse gewekt en er voor gezorgd dat ik er naar op zoek ging.


Groeten, Kurt
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Mooi Kurt,

Ik heb ook wat met dergelijke zoektochten. De laatste vakantie wilden we op zoek gaan naar overblijfselen van een kanaal wat van de maas (bij luik) naar de moezel moest gaan lopen maar nooit is afgebouwd. Bij Buret in de Belgische ardennen ligt nog een stuk tunnel. Helaas hadden we geen tijd dus dat komt een andere keer wel.

Nu even verder met de reis.
Op 26 juni rijden we al vroeg naar het "plan incline de Arzviller".
Bij het voorbij rijden gisteren hadden we al veel touringcars op de parkeerplaats gezien dus vandaar dat we al vroeg voor de poort staan.
Jawel poort, want dit is een bekende toeristische attractie waar je entree moet betalen om het van dichtbij te mogen zien.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar we hebben geluk want vandaag zijn er maar weinig toeristen omdat de bak er voor onderhoud uit ligt.
Veel mensen die hier komen stappen in een rondvaartboot en ervaren zo hoe je 44,50 meter naar beneden word gebracht.
Wij kunnen in ieder geval mooi zien hoe de bak er droog uitziet. Er is een deur uitgehesen.

Afbeelding

Verderop ligt de spits Sophie Marie op de kant. Er is een museum van gemaakt en hierin staat nog een oude 2 cylinder Deutz tentoongesteld.

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Vanuit Arzviller rijden we door de prachtige natuur naar het zuiden om in de buurt van Bains les bains te zoeken naar ons volgende overnachtingsadres.

Afbeelding

De volgende ochtend gaan we het Canal de L'est brache sud, oftewel het vogezenkanaal bekijken.
Ik ben jaren geleden eens een week met een vriend meegevaren. Ik vond dit zo'n mooi stuk dat ik het graag weer eens wilde zien.
Het jaagpad is hier mooi geasfalteerd. Hoewel het niet mag doet niemand er moeilijk over als we er rustig overheen rijden.
En we hebben weer geluk want in sluis nr. 12 Brennecone ligt een geladen spits. Dit keer een landgenoot. Schipper Knoop heeft met zijn Deo Juvante een reis aangenomen. Hij brengt 230 ton ferr.........?? van Rotterdam naar Salaize. Dit ligt onder Lyon en niet te verwarren met Solaize.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik maak een praatje met de schipper terwijl mevr. Knoop de stang van de automatische bediening omhoog duwt. Ik kom erachter dat dit een relatief jonge spits is.
Gebouwd in 1967 bij de Wachter in Boom. In de machinekamer staat een DAF maar dat zie je aan de rook wel, op de bovenste foto.
Het hele spulletje ziet er gelikt uit. Een spits is hier zo langzamerhand een bezienswaardigheid geworden en word dan ook veel gefotografeerd door toeristen.
Knoop vind het jammer dat er geen belangstelling van jongeren is om met een klein schip als een spits te gaan varen. Over 2 jaar stopt hij er ook mee en het is te hopen dat deze spits in de vrachtvaart blijft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vraag nog even wanneer hij in Fontenoy le Chateau hoopt te zijn maar dat is pas tegen de avond. Je kan daar mooie foto's nemen.
Wat wij met de motor in 20 minuten rijden daar doet de Deo Juvante nog de hele dag over.
Dan maar een foto zonder spits.

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ »

Marco,
Je doet ons weer een groot plezier met deze mooie reportage
over de DEO IUVANTE !
Ga zo door. We volgen je reis met ruime belangstelling!

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Plaats reactie