Mooie reportage geworden Evert. Bijzonder eigenlijk, vroeger was het best druk op de Scarpe, blijkbaar is alle industrie verdwenen, niet alleen overgegaan naar het wegvervoer. Zo te zien is de pleziervaart ook niet echt van de grond gekomen, terwijl er zulke mooie stukken zijn om te varen, en ook mogelijkheden in mooie steden.
In de tijd dat er lang gewacht moest worden voor Rodignies gingen we ook vaak over de beneden Scarpe. Vaak zat lag er een dag schepen voor , als het druk was , dacht ik vijf op, vijf af. Dat ging sneller dan dat het om en om ging.
De sluizen bij Pommeroeil gaan misschien weer gebruikt worden, tenminste als het klopt wat de sluismeesters me hebben gezegd. Er zou weer worden gebaggerd, maar ik weet niet of dat voldoende zal zijn , het pand is net zoals je zegt verlaagd, toen Antoing eruit ging. Het zou wel tot gevolg hebben dat schepen langer dan 85 meter naar Ghlin, Obourg kunnen, De meeste sluizen zijn langer dan die twee van Peronnes. Voor de spitsen die nu vanaf de Maas komen scheelt het echt veel omvaren.
gr Rienk
Langs Franse kanalen en kunstwerken.
-
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
nog steeds een beetje bezig
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Ik zou daar best eens willen varen met onze tobbe...
Maar als de sluizen stil liggen heeft het weinig nut...
Maar als de sluizen stil liggen heeft het weinig nut...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Nu Evert zijn verslag beëindigd heeft ga ik maar weer verder.
De Scarpe is voor mij onbekend vaarwater.
Met onze lange spits konden we daar niet komen.
Sète hebben we ook bezocht.
De havens waar ook de binnenschepen lossen zijn voor vakantiegangers niet te bereiken.
Ze bevinden zich achter hekken met bewaking.
Met veel aanwijzingen zoals in veel havens.
Je mag niks maar moet van alles.
Toch wat plaatjes van Sète.
De Scarpe is voor mij onbekend vaarwater.
Met onze lange spits konden we daar niet komen.
Sète hebben we ook bezocht.
De havens waar ook de binnenschepen lossen zijn voor vakantiegangers niet te bereiken.
Ze bevinden zich achter hekken met bewaking.
Met veel aanwijzingen zoals in veel havens.
Je mag niks maar moet van alles.
Toch wat plaatjes van Sète.
Groeten, Anton
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Nog meer Sète.
Onderhoud aan een woonspits werd er wel gedaan.
Groeten, Anton
Re: Langs Franse en Belse kanalen en kunstwerken.
Waarom niet Evert.Evert CadIJ schreef: ↑20 nov 2017 02:53
Hierbij eindigt het verslag van de fietstocht omdat we inmiddels in België zijn beland en dat past niet in dit topic
Groet Evert
Walonie kent genoeg kunstwerken en ze praten er Frans .
Een nieuw topic starten?
Of gewoon hier doorgaan!!!!!
Wat zouden de moderators ervan zeggen?
groeten
Jan van der Pluijm
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Langs Franse en Belse kanalen en kunstwerken.
Ja beide mogelijkheden zijn een optie.
Nieuw topic zou kunnen heten "Fietsen over jaagpaden" Of "fietsen langs waterwegen".
Want ik heb ook nog wat NL + Duitse rivieren liggen.
HG Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Beetje afwisseling kan geen kwaad toch?
Ik heb ook nog een stukje Franse Leie liggen.
Dat komt dan later.
Wallonie is er ook nog zou ook nog toegevoegd kunnen worden.
Van de Midi en de Lateral de la GARONNE heb ik ook nog liggen.
Zo wordt dit weer een boeiend topic!
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Ja, ik heb het ver onder het stof vandaan moeten halen.
Pagina 9 geloof ik.
Veel te lang niks op gedaan.
Pagina 9 geloof ik.
Veel te lang niks op gedaan.
Groeten, Anton
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
DE Boven-Scarpe was best veel vervoer. In begin jaren 80 zelfs uitgediepd naar 2,10 of 2,20m?tijdstroom schreef: ↑20 nov 2017 09:55 vroeger was het best druk op de Scarpe, blijkbaar is alle industrie verdwenen, niet alleen overgegaan naar het wegvervoer. Zo te zien is de pleziervaart ook niet echt van de grond gekomen,
De sluizen bij Pommeroeil gaan misschien weer gebruikt worden, Voor de spitsen die nu vanaf de Maas komen scheelt het echt veel omvaren.
gr Rienk
Alles is verdwenen. Haven St Nicolas was voor silo's Arras in de plaats gekomen. Maar helaas is dat snel verloren gegaan.
Het graan over de weg naar de grote silo's aan het Grand Gabarit brengen leverde voor de export met grote schepen véél lagere vrachtprijzen op!
Het kanaal van Condé tot St Aybert is inmiddels bijna van oever tot oever overwoekerd met bomen en struiken.
Als ze dat willen uitbaggeren komen de milieuactivisten protesteren! (gaat er een mooi natuurgebied verloren )
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Het plaatsje Homps bekeken.
Risico in Homps.
Er lag ook een ingekorte spits.
Groeten, Anton