navigatie schreef: ↑15 mei 2018 12:23
En....ook bier gehad?
Nee, jammer weer
Maar om even bij het begi te beginnen, we hadden dus die grond gelost in Alphen aan de maas, ofwel het gat van Heerewaarden
foto vergeten aldaar, maar dat was niet zo spannend natuurlijk, we losten met hetzelfde ponton als destijds in Lent, waar we losten vanaf Ewijk 2x per dag, dus voor de echt nieuwsgierigen, ga meer even zoeken, geen idee meer welk jaar dat was
We waren nog niet aan de reis toen we gingen lossen, dat is tegenwoordig wel een teken dat t wat minder is, maar voor we leeg waren toch wat gevonden, en ook nog om de andere dag te laden, welliswaar leeg naar Antwerpen, maar dat kon ook nog die dag ..
Iemand anders dacht ook dat er wel wat kon die dag...met 3 lagen onder het vaste deel van de Lillobrug door....die werkte niet mee
woensdag dus geladen, ze hadden van te voren al gevraagd of ze ze met 2 tegelijk mochten laden, ik vind t best, dat schiet tenminste op...
Om 6 uur begonnen en om 7:45 vol, met 1435 t rollen
dat kan alleen in Antwerpen denk ik...we waren s`avonds nog mooi op tijd in Dordt alwaar we op t gemak hemelvaartsdag konden blijven liggen, we konden toch niet eerder als maandag lossen in Duisburg..
dus vrijdag op t gemakje op..mooi weertje er bij..
Dan zie ik dat ik alweer van het lossen geen foto heb, maar allee die moet je dan maar op Erik s topic bekijken, was dezelfde hal, en hij heeft er tenslotte bier voor gekregen
Maandag al mooi bijtijds leeg, en later op de dag leeg op naar Neuss, zoals jullie al gezien hadden, om daar amoon sulfaat te laden voor Terneuzen.
Dinsdag en woensdag laden had ik aangenomen, ze hadden eerst nog wat grootspraak dat ze em wel in 1 dag vol kregen, maar dat is daar toch niet helemaal waar geloof ik...
laden dus vrij vooraan in de haven
Hij knijpert het uit n nieuwe loods, die is te hooh voor de kraanman om er in te kijken, dat vond tie niet handig...
Maar aan alles komt een eind, en zo ook aan kraandraden, de mester zeg een breuk, vlakboven de grijper, en die werd snel erger, dus stopte hij er mee voor dr ongelukken mee gebeurde, gelukkig maar ...
Het is in Neuss en Dusselfdorf ( en op veel andere plaatsen ook) zo dat de kranen van de stad zijn, en er dus ook door de stad onderhoud en personeel geleverd word, dat heeft ook zn voordeel zie ik hier, er kwam vrij snel na een belletje een klein legertje mannen aan om ea te fixen.
maar gelijk 2 draden vernieuwd, om de nieuwe er in te krijgen hebben ze een handig hulpkousje waar je de oude en nieuwe draad mee aan elkaar maakt, zodat je de boel zo naar binnen draaid.
Met deze lieren, ik begreep dat het binnenwerk van deze kraan nog niet zo lang geleden was vernieuwd.
Zo als je ziet ben ik niet nieuwsgierig, maar weet ik graag alles dus maar even mee boven wezen kijken
Enfin 2,5 uur later draaide het weer, dat viel me niks tegen voor 2 nieuwe draden in zo een hoge kraan.
maar omdat men toen wel in zag dat volmaken niet meer haalbaar was stopte men toch ca 18 u ipv 22 u, ik vond t best, wij hadden toch geen haast.
Zodoende was ik de woensdag al wel vroeg vol, dus nog naar IJzendoorn die dag, en donderdag waren we al vroeg in Dordt, daar konden we dan eerst wel weekend houden, want lossen was voor na pinksteren voorzien.
Dit x niet aan de merwe kade want dat is in t seizoen allemaal gereserveerd voor de vleesvloot(sorry Jan
) zoals ca 4 lange lengtes in Dordt aan de stad, zodat er voor de gewone schipper niet veel meer over blijft, ze vinden het wel heel normaal om je een ligplaats aan te bieden in de zeehaven n the middle of nowhere..
maar dit keer had ik geluk en kon aan de buitenwalevest nog tegen de wal, handig voor je auto....
en dicht bij de kerk...
Er wilde ook nog een buurman overnachten in Dordt, dat kon mooi langszij bij ons...
onderste foto made by Marco 007
Enfin een avondje buurten is ook net niks dus bleef hij nog een dikke dag plakken, was weer gezellig natuurlijk, en kon ik de ontwikkelingen aan m/s Jannette even met eigen ogen bekijken....er is veel werk verricht inmiddels
En in Dordt loop je altijd wel even zo een rondje..
en een beurtman
met een tjalk langszij
Maar ook ons verblijf in Dordt heeft zn grenzen, we moeten tenslotte wel dinsdag lossen in Terneuzen, dus 2e pinkster er maar heen gevaren, schoonouders n dagje mee, ook gezellig toch.
nu moesten we bij Verbrugge lossen in de zevenaar, dat staat erg slecht bekend om zn planning, dus we waren zeer benieuwd of we ook echt zouden gaan lossen, en zowaar dat deed men .....
zelfs de kraanman was er verbaasd van dat ea zo vlekkeloos verliep, zelfs de bijschepploeg was op tijd zei hij, dat is schijnbaar ook niet vanzelfsprekend daar
Dus alweer bijtijds leeg, en daarna naar Wemeldinge gevaren zoals je wel gezien zal hebben,
hier laden we 1600 t tarwe voor Merksem....tja wie t klein net eert...
foto Hans Kruijt..
en van mezelf
Ze krijgen er vandaag ca 1000 t in , dan morgen de rest, en als t klopt willen ze vrijdag alweer lossen, we zullen zien
grt Bram