Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
peelander
Berichten: 1201
Lid geworden op: 30 nov 2009 17.20 18:53

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door peelander » 06 okt 2017 17.20 19:05

IJken dat was golven tellen. Ik heb me daar zo'n 48 jaar geleden bij de Nieuwe Matex in Vlaardingen mee bezig gehouden. Intussen weet ik niet meer bij welke golf je moest toeslaan, maar wat ik nog steeds niet vergeten ben: de grap van een sleepbootkaptein om als je in het gangboord lag vlak langs
te varen. Het vervolg zal ik niet hoeven uit te leggen :cry: :cry: :cry: :) .
groeten
Jan van der Pluijm


pieter53
Berichten: 4964
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 » 06 okt 2017 17.20 20:57

Afbeelding
Foto Jan Meppelink (seniorscheepsmeter)
Het meten van een schip in 2005.

Zie ook Scheepsmeting op Binnenvaarttaal.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

k-k
Berichten: 3563
Lid geworden op: 23 dec 2008 17.20 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door k-k » 06 okt 2017 17.20 21:05

Ergens staat me bij dat er bij golfslag wel een eind peilglas (plastic buis) buitenboord werd gehouden. Daarin had je dan een stabiel niveau. Kan me niet meer herinneren waar ik het heb gezien. Wel eens zelf geprobeerd. Op de tanker Engelina hadden we geen binnenmaat en moest er zonodig op de ijk worden afgeleverd. Een heel gemeet en gereken voor 25 ton. Maar het lukte! In de zomer van 1966 werden de tanks van binnen opgemeten en kwam er een binnenmaat. Gr. Klaas.

DPLA
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 sep 2014 17.20 19:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA » 06 okt 2017 17.20 21:46

pieter53 schreef:
06 okt 2017 17.20 20:57
Afbeelding
Foto Jan Meppelink (seniorscheepsmeter)
Het meten van een schip in 2005.

Zie ook Scheepsmeting op Binnenvaarttaal.
Hallo Pieter,

Link werkt niet. :(
Groetjes Piet

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

pieter53
Berichten: 4964
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 » 07 okt 2017 17.20 07:38

Sorry Piet.
Dan deze maar proberen.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Fluks
Berichten: 2152
Lid geworden op: 29 jan 2009 17.20 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Fluks » 07 okt 2017 17.20 08:46

Er is altijd een moment,dat het water een moment stil staat.Als ik mij goed herinner is het om de vier golven ongeveer een seconde.
Groeten,Arie.
Afbeelding

pieter53
Berichten: 4964
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 » 07 okt 2017 17.20 09:20

De gemiddelde waterlijn is te bepalen door
1. Men wacht op rustig water.
2. Men neemt een stok en steekt die rechtstandig langzaam naar beneden tot de stok door een golftop aangetikt wordt.
3. Men zet nu een merk op de stok; bijv. thv het gangboord.
4. vervolgens steekt men de stok verder naar beneden tot de onderkant van de stok bij het passeren van een golfdal nog net uit het water komt.
5. Men zet nu een tweede merk.
6. Men meet vervolgens de afstand tussen onderkant stok en halverwege tussen de twee merken.
Zo is het me vertelt door een werfbaas; ik heb het zelf nooit geprobeerd ;-)
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Westeind
Berichten: 4105
Lid geworden op: 23 jun 2007 17.20 15:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind » 07 okt 2017 17.20 09:39

teerkwast schreef:
06 okt 2017 17.20 18:43
Bram, ik zat van de week weer eens een beetje voor mij heen te denken, en dan komen er ook weer van die vragen op. Bestaat er nog steeds een eikmeester? En hoe gaat dat tegenwoordig? ook digitaal? Bij ons liep vroeger, een man met een uitschuif instrument door het gangboord, wat ik toen al reuze intressant vond. En loop jij zelf ook nog met de duimstok rond? Ik heb echt geen idee, ik ben er te lang uit.
Ha die Bart, wat dat aangaat moet je eens n stukje meevaren, dan heb je een indruk van het hedendaagse varen :wink:
Maar "ijkmeester" is nog steeds een beroep, en daar moet je ook n diploma voor hebben zover mij bekent, wil je tenminste officieel je werk er van maken...
Het ligt er maar net aan waar je laadt en lost en wat de waarde van de lading is, of je er een an boord krijgt, de kleine reisjes met granulaat en recycle materiaal is vaak zo waardeloos dat t niet op n tonnetje aankomt, en dan vragen ze gewoon ;schipper wat zit r in, en dan kijk ik zo met n schuin oog overboord en kan dan wel wat zeggen, dat doe ik dan overigens wel zo goed mogelijk, want je weet meestal van te voren niet of ze je op de losplaats wel meten, en je staat natuurlijk in je hemd als je jezelf dan 100t rijker had willen rekenen :mrgreen:
Maar vaak genoeg komt er dus wel een, zo ook in Amsterdam met de kolen, we hadden 1400 t aangenomen, de lege meting gaf aan dat ik 1,5 cm winst had, dus kan je zelf in je meetbrief even zien hoe diep je dan wil laden,na afloop bleek dat we 1404T in hadden, niet slecht voor n amateur toch? :wink: Ik heb altijd een hekel er aan om met de duimstok rond te lopen, wan t dat ding leg ik dan telkens weg op n plaats die ik 2min later al niet meer weet, dus daar hebben we het volgende op gevonden...
Afbeelding
Dan kan je blokken tellen, en de kleine streepjes zijn 2 cm, dus redelijk nauwkeurig, je moet ze dr alleen niet opschilderen als je ergens in de nieuwe maas ligt bv, maar zoals hier in de hal in Den Helder gaat dat aardig nauwkeurig :wink:
De meeste ijkers hebben gewoon een simpele duimstok trouwens,en over de zoveelste golf, tja dat is mij ook wel ns uitgelegd, dacht dat t na 3 was, maar ja wanneer ga je tellen, in elk geval heb je tussen de golven altijd ergens een moment dat t water heel even op real waterlijn staat...

Maar nu moet ik er eerlijkheidshalve even bijvertellen dat wij natuurlijk maar n half modern schip hebben, er zijn natuurlijk wel digitale ijksystemen, die in de meeste nieuwere schepen, en zover ik weet in alle cementtankers ingebouwd zitten, dat werkt met n soort druksensoren oid, het fijne weet ik r zo niet van, maar dat kan iedereen die het interesseert zo zelf even googlen :mrgreen:
En dan geef je als je vol of leeg ben even een uitgeprint bonnetje met je diepgang en tonnage, en als er dan ook nog een duimstokmetende ijkmeester aan boord loopt, heb je altijd dispuut, wat klopt er nu? , t`komt niet zo vaak overeen hoor ik wel uit de praktijk :mrgreen:

enfin, ik heb r een heel verhaal van gemaakt zo op de zaterdagmorgen, ik wed dat t ergens op dit forum al diverse malen uitentreure bediscussieerd is :P

grtBram
vaar om te leven (niet andersom)

ichthus
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 dec 2011 17.20 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door ichthus » 07 okt 2017 17.20 10:07

Hallo allen, een vriend van mij is aflosser op alle soorten scheepstypen,ook coasters, en bij het eerste contact vraagt hij al of er een digitaal; meetseisteem ; aan boord is bijvoobeeld ;SIGO ; ,ik weet trouwens niet of daar iets al wettelijk geregeld is.Als er geen digitaal meetseisteem is gaat hij eerst de eiken even ,nalopen , alvorens er gevaren wordt !
gr, Wim

Arie
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jul 2005 17.20 19:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Arie » 07 okt 2017 17.20 13:36

yep, wat ijk opnemen aangaat, met de Vierverlaten hadden we in de 80-er jaren om de week een reisje, 650 ton natronloog laden te Marl Huls, waarvan 300 ton uitlossen te Linne en met de resterende 350 ton naar Maastricht Beatrixhaven, aangezien de Vierverlaten geen ladingtanks maar 6 lading ketels had, en derhalve geen tankstanden boekje, konden wij geen tankstanden opnemen, dus was het altijd verplicht via de ijken het lading gewicht bepalen, de meetbrief en ijkschalen waren dus van het grootste belang
Hou de vaart er in.



Plaats reactie