Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
Eemspoort
Berichten: 2791
Lid geworden op: 25 nov 2006 17.20 23:49
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Eemspoort » 09 jun 2018 17.20 08:33

Idd, die magneten werken zo, dat ze bekrachtigd moeten worden om te ontlasten.
Staat er geen stroom op, dan houden ze vast. In Moerdijk vaak genoeg flinke rollen gelost met de magneet, werkt prima.
Afbeelding
Wilhelmshaven


Gert Schouwstra
Berichten: 3484
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Gert Schouwstra » 09 jun 2018 17.20 08:34

Er zijn twee soorten elektrische hijsmagneten:

- Monostabiel: het hijsen van een voorwerp gebeurt met een permanente magneet. Bij het lossen wordt een elektromagneet aangezet die het permanente magneetveld neutraliseert. Als de stroom uitvalt is dit dus veilig, maar krijg je je magneet nooit meer los.

- Bistabiel: een elektrisch signaal verdraait 2 permanente magneten t.o.v. elkaar, waardoor een magnetisch veld van kracht wordt, of ze elkaar juist opheffen. Dan zit er dus een omkeermechanisme in die de helft van de magneten binnenin omdraait. Dit type kun je ook handbediend krijgen.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

pieter53
Berichten: 5524
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 » 09 jun 2018 17.20 08:36

Dat laatste is ondermeer het geval bij de hefmagneten van deze fabrikant.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

piet42
Berichten: 3796
Lid geworden op: 28 aug 2008 17.20 16:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door piet42 » 09 jun 2018 17.20 09:20

:mrgreen: misschien kan je hier kijken wat en hoe en de toepassingen https://www.vollebergbv.nl/rema_cat/25.pdf.
wat ik wel vreemd vind dat er geen hout tussen de platen ligt de plaat er onder zal altijd een gedeelte van het magnetisme mee krijgen de laatste plaat blijft dan aan de ijzeren buikdenning trekken en je schip mee optillen :mrgreen:
zoeken nog verder naar een duidelijk uitleg van de werking simpel is het tegen over gestelde van een elektro magneet (eerst boodschappen doen :( )
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker

pieter53
Berichten: 5524
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 » 09 jun 2018 17.20 09:29

Bij MagSwitch zijn het twee magneten die op elkaar liggen.
Liggen de magneten in dezelfde richting dan versterken ze elkaar en treed het magnetisch veld uit de behuizing.
Wordt de bovenste magneet 180 graden gedraaid dan ontstaat er een gesloten kring door de twee magneten en treedt er geen magnetisme naar buiten.
Laatst gewijzigd door pieter53 op 09 jun 2018 17.20 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Kapitein Spok
Berichten: 1190
Lid geworden op: 11 apr 2012 17.20 21:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok » 09 jun 2018 17.20 16:00

wat ik wel vreemd vind dat er geen hout tussen de platen ligt de plaat er onder zal altijd een gedeelte van het magnetisme mee krijgen "

Piet, daarvan heb ik wel eens gehoord dat ze de bovenste plaat, een paar centimeter optillen, optillen met zo min mogelijk magnetische kracht.
Zodra hij los is van de plaat eronder, of de stalen vloer, wordt er meer kracht op gezet om hem veilig verder op te hijsen.

Maar, dit heb ik van horen zeggen, dus ……... :?:

piet42
Berichten: 3796
Lid geworden op: 28 aug 2008 17.20 16:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door piet42 » 10 jun 2018 17.20 12:01

kapt spok hoe ze het doen weet ik niet maar een beetje magnetisch zal het niet zijn de magneten moeten eerst groen licht geven (veiligheid) eer er gehesen kan worden.vaak zit er ook nog een mechanische beveiliging aan de haak
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker

Gert Schouwstra
Berichten: 3484
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Gert Schouwstra » 10 jun 2018 17.20 21:41

Er zijn wel magneten die twee platen tegelijk kunnen tillen, maar die moeten speciaal aangepast zijn. Het magnetisch veld activeert doorgaans alleen de bovenste plaat en er blijft dan niet genoeg over om de tweede echt op te tillen. Ik denk dat ze de kracht van het veld kunnen instellen, dus als je weet hoe dik de plaat is, stel je daar de magneet op in.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

DPLA
Berichten: 691
Lid geworden op: 03 sep 2014 17.20 19:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA » 10 jun 2018 17.20 22:56

De magneten zijn instelbaar naar het gewicht van de staalplaat, waardoor de magneet maar 1 staalplaat tegelijk optilt, wel met een veiligheidsmarge.
Als de staalplaat eenmaal los is van de andere staalplaten, kan het magnetisme verhoogd worden. zodat de staalplaat niet uit de hijs (van de magneet valt).

Volgens mij, als er met een magneet wordt gelost, mag er niemand in de nabijheid bevinden van de draaicirkel waarin de magneet zich begeeft, dus mag er niemand in het ruim aanwezig zijn, maar ook niet op de kade, c.q. los/laadplaats.
Tevens mag er niet over/boven het woongedeelte van het schip gedraaid worden met een magneet met een hijslast. (staalplaat) (oud ijzer)
Overigens wordt hier nogal eens de hand mee gelicht.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

Westeind
Berichten: 4259
Lid geworden op: 23 jun 2007 17.20 15:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind » 11 jun 2018 17.20 14:00

Hoe het werkt zou ik niet weten, maar ze zijn net begonnen lossen en ze doen dat toch met 2a3 platen tegelijk, af en toe een dikke die pakken ze enkel 😉
vaar om te leven (niet andersom)



Plaats reactie