Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
de graaf
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 aug 2013 17.20 14:16

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door de graaf » 08 jun 2018 17.20 07:57

mbs gerrit jan schreef:
08 jun 2018 17.20 00:35
Ideaal, generator kunnen starten en stoppen met mobiel, heb zelf een gsm module waarmee ik bilge alarm, spanningsalarm, en temperatuur alarm binnenkrijg, weet je ook gelijk of de kachel het nog doet :D
pas maar op voor hackers voor je het weet vaart je schip zelfstandig weg :lol: :mrgreen:


navigatie
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 feb 2013 17.20 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie » 08 jun 2018 17.20 15:58

Hallo Bram,

Goed dat die korte reisjes niet stofrijk zijn, want van de lading wordt hij niet vuil.
Goed weekend,
Wim

Kapitein Spok
Berichten: 1308
Lid geworden op: 11 apr 2012 17.20 21:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok » 08 jun 2018 17.20 20:47

Bram, platen lossen met magneten gaat natuurlijk wel makkelijk en snel.
Maar hoe zit dat met de veiligheid?

Het lijkt me dat wanneer de stroom uitvalt er geen houden meer aan is.
Er zal wel ene bepaalde borg zijn ingebouwd tegen stroom uitval, maar we hebben toch inmiddels vaak genoeg dingen zien gebeuren die eerder onmogelijk leken.

piet42
Berichten: 3955
Lid geworden op: 28 aug 2008 17.20 16:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door piet42 » 08 jun 2018 17.20 21:13

het zijn meestal zgn geschakelde permanente hefmagneten die electrische of handgeschakeld worden om los te laten .dus geen elektra nodig hebben om te kleven. in de moerdijk worden er ook rollen mee gelost of geladen.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker

Kapitein Spok
Berichten: 1308
Lid geworden op: 11 apr 2012 17.20 21:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok » 08 jun 2018 17.20 21:56

Piet, bedankt.
Ik denk dat ik begrijp hoe het werkt.
Al blijft het indrukwekkend dat die magnetische kracht zo sterk is en blijft ondanks dat deze bij iedere hijs wordt geneutraliseerd.

pieter53
Berichten: 5995
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 » 09 jun 2018 17.20 08:07

Ze worden niet geneutraliseerd, dacht ik.
Het magnetisch veld wordt door het verplaatsen van een magnetische geleider omgeschakeld.
Lang geleden heb ik daar eens een constructietekening van gezien,
maar er is 'te weinig blijven hangen' om die te kunnen reproduceren, helaas.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Eemspoort
Berichten: 2796
Lid geworden op: 25 nov 2006 17.20 23:49
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Eemspoort » 09 jun 2018 17.20 08:33

Idd, die magneten werken zo, dat ze bekrachtigd moeten worden om te ontlasten.
Staat er geen stroom op, dan houden ze vast. In Moerdijk vaak genoeg flinke rollen gelost met de magneet, werkt prima.
Afbeelding
Wilhelmshaven

Gert Schouwstra
Berichten: 3588
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Gert Schouwstra » 09 jun 2018 17.20 08:34

Er zijn twee soorten elektrische hijsmagneten:

- Monostabiel: het hijsen van een voorwerp gebeurt met een permanente magneet. Bij het lossen wordt een elektromagneet aangezet die het permanente magneetveld neutraliseert. Als de stroom uitvalt is dit dus veilig, maar krijg je je magneet nooit meer los.

- Bistabiel: een elektrisch signaal verdraait 2 permanente magneten t.o.v. elkaar, waardoor een magnetisch veld van kracht wordt, of ze elkaar juist opheffen. Dan zit er dus een omkeermechanisme in die de helft van de magneten binnenin omdraait. Dit type kun je ook handbediend krijgen.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

pieter53
Berichten: 5995
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 » 09 jun 2018 17.20 08:36

Dat laatste is ondermeer het geval bij de hefmagneten van deze fabrikant.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

piet42
Berichten: 3955
Lid geworden op: 28 aug 2008 17.20 16:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door piet42 » 09 jun 2018 17.20 09:20

:mrgreen: misschien kan je hier kijken wat en hoe en de toepassingen https://www.vollebergbv.nl/rema_cat/25.pdf.
wat ik wel vreemd vind dat er geen hout tussen de platen ligt de plaat er onder zal altijd een gedeelte van het magnetisme mee krijgen de laatste plaat blijft dan aan de ijzeren buikdenning trekken en je schip mee optillen :mrgreen:
zoeken nog verder naar een duidelijk uitleg van de werking simpel is het tegen over gestelde van een elektro magneet (eerst boodschappen doen :( )
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker



Plaats reactie