Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

Inderdaad een geweldige kar.

Ik zie zo nog links en rechts die knalrode benzinetankjes, dikwijls in de buurt van de machinekameringang, met een even rood leidinkje naar de startmotor.
opa67
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 mar 2013 20:21
Locatie: zuidland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door opa67 »

Ja herinner het me ook nog ,zo'n 55jaar geleden matroos bij Frits Didden MS Nardus uit Sliedrecht stonden er twee in weet de pk niet meer maar denk dat ze bij lange na geen 172 pk waren, maar waren goeie motoren.
het blijft toch altijd een oude liefde
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door mastodont »

Eemspoort schreef: 21 jun 2017 22:55 Kolere, wat een herrie...
ik hoor wie het zegt
ik was laats bij iemand aan boord met 800 PK Deutz direct omkeer baar
hij moest in deze hitte de stuurhut deuren dicht doen om ook maar iets te kunnen horen over het afroepen van de sluis over de marifoon
en stationair draaiend schudde het achterschip of er een blad van de schroef was
nee ik zou maar niet te veel commentaar hebben in dit geval :wink:
tevens weet ik uit zeer betrouwbare bron dat de herrie ruim binnen de norm valt in Bram zijn hut
nee Ed,dit keer heb je te vroeg geroepen jongen :lol:
gr
leo
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Eemspoort »

:lol: :mrgreen:
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Gert Schouwstra »

Klopt Opa67, in de NARDUS (620 ton) stonden vanaf 1960 twee 4 cyl 115 pk Caterpillars D339 van 1948. En rond 1970 vervangen door twee 6 cyl 172 pk Caterpillars D342 van 1956. Alles op 1225 toeren.
Als je die motoren vergelijkt met de C32 van Bram, dan is de kleur geel ongeveer de enige overeenkomst.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
opa67
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 mar 2013 20:21
Locatie: zuidland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door opa67 »

Hoi Gert zeer mooie tijd gehad op de Nardus waren geweldige lieve mensen, zou graag een foto van het schip willen, heb dat op verschillende manieren geprobeerd maar is niet gelukt. Heb wel eens contact gehad met een Didden maar kwam ook niets uit. mvg opa
het blijft toch altijd een oude liefde
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA »

Hallo Bram,

Gefeliciteerd met het proefdraaien van de CAT.
Heel mooi ingebouwd en netjes afgewerkt

De CAT draait heel mooi stationair, helemaal geen lawaai,

De CAT C32 start (normaal) op hoor !
De Caterpillar C32 motor in de Caterpillar D 11 T bulldozer van mijnschoonzoon start precies zo op.
Even de tijd geven en dan loopt de CAT heel mooi stationair.
(getuige jou aansteker op de CAT motor)

Wat anderen zeggen, mooi laten kletsen !
(dit noemen ze jaloers) :wink: 8) :wink: 8)
Wat anderen ervan vinden zal jou worst zijn toch ? :wink:

Aan deze CAT C32 gaan jullie heel veel plezier beleven, zeker weten !
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA »

Kapitein Spok schreef: 22 jun 2017 09:20 Bram, allereerst en van harte: PROFICIAT met deze mijlpaal.

En één ding is zeker:
Iedereen die dit een knikkerbak durft noemen, heeft nog nooit een Cat van 172 pk na het starten met die benzinemotor gehoord.
Of, en dat kan natuurlijk ook, men is het vergeten.
Kapitein Spok schreef:
Inderdaad een geweldige kar.

Ik zie zo nog links en rechts die knalrode benzinetankjes, dikwijls in de buurt van de machinekameringang, met een even rood leidinkje naar de startmotor.
Hallo Theo,

Nee ik ben het geluid van de Caterpillar D 342 motoren van 172 PK echt niet vergeten, diverse van deze Caterpillar karren helpen inbouwen in de jaren 60 van de vorige eeuw

Inderdaad een enorme herrie van de hulp benzine startmotor.
En ja, als de Caterpillar koud was, dan was het een knikkerbak, maar als de CAT op tempartuur was, liep de motor best mooi.
Geweldige karren waren het, onverwoestbaar !!
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Wel, dat zullen we hopen...
We zijn vanmorgen dan gaan varen, en dat is wel even wennen, in de stuurhut is t erg stil geworden, en de regulateur werk wat anders maar dat went snel.
We zijn gaan varen, en dan sluit je de pc op de motor aan en dan doen we elke 10 min 100 tpm er bij, en die gegevens slaan ze dan op,zo begreep ik teminste..
Maar op n gegeven moment hadden we een alarm, en die zei dat het koelwater te warm werd, dus toen wat kalmer aan terug gevaren, we draaiden inmiddels een goeie 1600 tpm, van de 1650, maar die 1650 kon ik niet halen, want bij 100% belasting kan je niet nog meer gas geven, dat betekent dat waarschijnlijk de schroef aan de zware kant staat, wat dus ws ook betekent dat de wartsilla sterker was dan ik dacht .... :roll: :mrgreen:
Enfin, ze hebben toen het misschien enigzins afgekoeld was een koudere thermostaat er in gedaan, en dat zou moeten helpen, ik heb daar zo mn twijfels bij, tenzij die ook een ruimere doorlaat hebben, anders is t naar mijn idee uitstel van alarm..... :?
Maar morgen zullen we meer weten, en zal het hoe dan ook wel opgelost worden, we zullen wel de schroef wat lichter moeten zetten, maar dat zou de minste moeite zijn schat ik zo in, daar bij Moortgat kunnen ze dat allemaal zelf.
Ook kregen we een nieuw motorbordje, en heb ik de werftplaat weer terug in de ingang geschroefd..
Afbeelding
En ik had nog n filmpje gemaakt, toen ie ca 1600 tpm draaide..

Je ziet de isolatie om de uitlaat nogal dampen/roken, dat is normaal bij nieuwe dekens, dat zal nog wel n tijdje stinken :x
Enfin,het is bijna goed zeggen we dan :P
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Eemspoort »

Die motorplaat is wel erg fraai, zeg!
Nu maar hopen dat de eerste hindernisjes vlot verholpen zullen worden, dan komt het vast goed. :)
Het filmpje doet het (nog) niet.
Plaats reactie