Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Tja hoe dat nu weer kan, met dat filmpje, ik heb em al een x opnieuw geupload,en de eerste verwijderd, net deed tie t wel, en nu weer niet....
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Bij mij werkt het filmpje wel hoor, de CAT draait mooi op 1600 toeren, het lawaai valt nogal mee zo te horen.
Mooie motorplaat met MS Westeind er op !
Oei, een monteur die rookt in de machinekamer !
Mooie motorplaat met MS Westeind er op !
Oei, een monteur die rookt in de machinekamer !
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Nu draait ie prima, hoor.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
In Paapcity werkt het filmpje ook.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Filmpje deed het eerst niet, even de pagina ververst en toen ging het probleemloos.
Harry
Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Gefeliciteerd met de nieuwe krachtbron en moge hij vele jaren naar tevredenheid functioneren!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Ik heb even iets gemist (wel alles gelezen dacht ik, want interesant ) , maar is de nieuwe motor "op papier" even sterk of sterker bedacht? Dit omdat het dan toch vreemd is dat deze koelproblemen de kop op steken èn het max. toerental met deze schroef dan niet behaald worden?Westeind schreef: ↑22 jun 2017 22:23 Wel, dat zullen we hopen...
We zijn vanmorgen dan gaan varen, en dat is wel even wennen, in de stuurhut is t erg stil geworden, en de regulateur werk wat anders maar dat went snel.
We zijn gaan varen, en dan sluit je de pc op de motor aan en dan doen we elke 10 min 100 tpm er bij, en die gegevens slaan ze dan op,zo begreep ik teminste..
Maar op n gegeven moment hadden we een alarm, en die zei dat het koelwater te warm werd, dus toen wat kalmer aan terug gevaren, we draaiden inmiddels een goeie 1600 tpm, van de 1650, maar die 1650 kon ik niet halen, want bij 100% belasting kan je niet nog meer gas geven, dat betekent dat waarschijnlijk de schroef aan de zware kant staat, wat dus ws ook betekent dat de wartsilla sterker was dan ik dacht ....
Enfin, ze hebben toen het misschien enigzins afgekoeld was een koudere thermostaat er in gedaan, en dat zou moeten helpen, ik heb daar zo mn twijfels bij, tenzij die ook een ruimere doorlaat hebben, anders is t naar mijn idee uitstel van alarm.....
Maar morgen zullen we meer weten, en zal het hoe dan ook wel opgelost worden, we zullen wel de schroef wat lichter moeten zetten, maar dat zou de minste moeite zijn schat ik zo in, daar bij Moortgat kunnen ze dat allemaal zelf.
Ook kregen we een nieuw motorbordje, en heb ik de werftplaat weer terug in de ingang geschroefd..
En ik had nog n filmpje gemaakt, toen ie ca 1600 tpm draaide..
Je ziet de isolatie om de uitlaat nogal dampen/roken, dat is normaal bij nieuwe dekens, dat zal nog wel n tijdje stinken
Enfin,het is bijna goed zeggen we dan
grt Bram
Jos.
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Hallo Bram,Westeind schreef:
Maar op n gegeven moment hadden we een alarm, en die zei dat het koelwater te warm werd, dus toen wat kalmer aan terug gevaren, we draaiden inmiddels een goeie 1600 tpm, van de 1650, maar die 1650 kon ik niet halen, want bij 100% belasting kan je niet nog meer gas geven, dat betekent dat waarschijnlijk de schroef aan de zware kant staat, wat dus ws ook betekent dat de wartsilla sterker was dan ik dacht ....
Enfin, ze hebben toen het misschien enigzins afgekoeld was een koudere thermostaat er in gedaan, en dat zou moeten helpen, ik heb daar zo mn twijfels bij, tenzij die ook een ruimere doorlaat hebben, anders is t naar mijn idee uitstel van alarm.....
Waarschijnlijk hebben ze een thermostaat gemonteerd die een grotere doorlaat heeft en bij een lagere temperatuur eerder opengaat.
Dit is volgens mij geen onoverkomelijk probleem en zal waarschijnlijk de motor niet meer te warm worden en het alarm niet meer afgaan.
En ja, als de schroef te zwaar staat afgesteld, moet motor er harder aantrekken/sleuren en loopt de tempratuur ook sneller op !
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Op papier, is de cat 114 pk sterker, hoewel op papier de wartsilla ook 1000 pk is, maar mij istie verkocht als zijnde afgesteld op 900 pk,jos_br schreef: ↑23 jun 2017 21:26
Ik heb even iets gemist (wel alles gelezen dacht ik, want interesant ) , maar is de nieuwe motor "op papier" even sterk of sterker bedacht? Dit omdat het dan toch vreemd is dat deze koelproblemen de kop op steken èn het max. toerental met deze schroef dan niet behaald worden?Jos.
ivm de keerkoppeling die niet sterker zou zijn.
maar ik heb zomaar n vermoeden, dat in 2008 tijdens de koprevisie en brandstofpomp revisie, die pomp wel eens in zn originele waarden kan zijn gezet.
hoewel ik op de 1650 tpm ca 165/170 L gebruikte, wat wel overeen kwam met de ca 900 pk, maar ik kon em altijd nog 100 tpm er bij geven...
ik heb een paar manden geleden de schroef zwaarder laten zetten aan de hand van de gegevens van het nieuwe spul, ik heb t geloof ik al ns verteld toen, maar tot mn verbazing kon ik de wartsilla nog steeds naar 1750 tpm duwen, en heb ik op n gegeven moment zelfs even 200 L pu op mn verbruiksmeter gezien..en hij bleef gewoon heel
Nu hebben we gister dus weer n rondje gevaren, en idd duurde het nu langer eer t alarm ging en was t verschil tussen warm en koud iets groter, maar waar we ook achter kwamen, en daar had ik nooit aan gedacht, is dat leeg het bovenste gedeelte van de koeler wel 20/25 cm boven water zit, dus daar niet mee koelt, dat is dus naar aanleiding van het achterschip verhoogt aan het voorschip hangen er niet beter op geworden, en Blokland heeft daaar al helemaal geen weet van..
dus aan de hand van de gegevens van de koeler, moet die de C32 gewoon kunnen hebben, alleen zal dat geladen dan beter gaan
Dus hebben we de boel gister als afgesloten verklaard, en de allerlaatste puntjes op de i gezet, zoals een cursusje motoronderhoud voor mij, en nog een paar dozen filters aan boord gesjouwd.
Ik was eerst van plan om de schroef gelijk lichter te gaan zetten,maar dat werd me afgeraden, en gaan we ea evalueren met de 250 uren beurt...
Dus hebben we Blommaert gebeld dat ik ze nu eindelijk wilde verlossen van mn stapel luiken en luikenwagen.....
MAAR, als je een nieuwe schroefas gestoken hebt en een motor uit en ingebouwd hebt, bij div bedrijven, betekent dat natuurlijk nog niet dat zomaar iedereen hard kan werken/plannen.....juist ja de luikenwagen is dus nog niet klaar, daar ontbreekt nog een half slangenpakket en de bestelde camera is er nog niet...logisch natuurlijk na 5 weken, en 10 weken van te voren inplannen
Daar gaan we geen reclame meer voor maken ....
dus nu maar n reisje voor open schip aangenomen, dinsdag hier 2 km vandaan in Merksem zand laden voor Empel, dan kunnen we gelijk afgeladen nog ns even testen.
Ik ben nog maar wat gaan verven toen de mannen vertrokken waren gistermiddag, en zal daar zo ns mee verder gaan, eerst de vloer maar even in de primer, dat oogt wel beter, alleen is de grijze primer nogal erg licht, maar tis maar n grondlaag moet je maar denken
en nog even een fotootje van t paneel tijdens varen, hier kan ie niet harder, zo`n elecronische motor stopt bij de 100% belasting vanzelf, en kan je doordrukken wat je wil
Enfin we liggen hier nu nog voor de wal, ik kan iedereen die aan CAT wil, aanbevelen om hier in te bouwen, t personeel is super gemotiveerd, en alleen goed is goed genoeg, je werkt gezellig ,en leert zeeuws
Dus mannen van ADR(en de ingehuurde zzp ers) en Sea en shore (electrisch gedeelte) bedankt voor de prettige samenwerking
grt Bram en crew
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
bram gefeliciteerd met het behaalde resultaat en veel probleemloze draaiuren toegewenst
grt machiel
grt machiel