Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 »

Spoiler, zandbus :?:

Kan iemand me vertellen wat dat zijn :oops:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Sorry pieter, ik zal er op terug komen, nu terug naar mn werk, en een ieder die het hier uit kan leggen evt met n plaatje voel je niet geremd ;)

gr Bram
vaar om te leven (niet andersom)
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door de graaf »

spoiler is om het schroefwater beter te richten zodat er meer rendement ontstaat
zandbus moet voorkomen dat er zand in de gland komt dus minder slijtage van de bus
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 »

Tja, het is natuurlijk een antwoord, maar om te zeggen dat ik er veel wijzer van wordt; maar dat ligt misschien aan mij.
In ieder geval bedankt voor de moeite.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door de graaf »

pieter53 schreef: 24 mei 2017 17:15 Tja, het is natuurlijk een antwoord, maar om te zeggen dat ik er veel wijzer van wordt; maar dat ligt misschien aan mij.
In ieder geval bedankt voor de moeite.
als je de moeite neemt om even op website van van der velden te krimpen te kijken daar wordt uitgelegd hoe een spoiler werkt
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 »

Het zal wel aan mij liggen: ik vind twee relevante treffers als ik bij vdvelden.com op spoiler zoek.
Namelijk:
https://www.vdvelden.com/nl/producten/en ... oiler.html
en
https://www.vdvelden.com/nl/producten/en ... ler-1.html
maar geen uitleg van hoe het ding werkt en wat het is.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA »

de graaf schreef: 24 mei 2017 18:29
pieter53 schreef: 24 mei 2017 17:15 Tja, het is natuurlijk een antwoord, maar om te zeggen dat ik er veel wijzer van wordt; maar dat ligt misschien aan mij.
In ieder geval bedankt voor de moeite.
als je de moeite neemt om even op website van van der velden te krimpen te kijken daar wordt uitgelegd hoe een spoiler werkt



Mijnheer de Graaf wat bent u toch altijd aardig voor iedereen ! :( :(
Wij proberen zo veel mogelijk positieve reacties te geven/te plaatsen, helaas is dit bij u dit niet altijd het geval. :( :(
Een beetje jammer. :(


Pieter 53 stelt een vraag en krijgt dan zo'n antwoord van u, in plaats van uit te leggen hoe een spoiler precies werkt, niet iedereen is op de hoogte met de (nieuwste) technieken.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door k-k »

Van der Velden zal niet in detail uit gaan leggen hoe het precies werkt want dan wordt het zo nageaapt. Wat ik ervan begrijp is dat de de schroef het water boven en onder de as door de rotatie verschillende kanten op stuwt en zo scheef tegen de roeren "ketst". In principe zal dat deels remmend werken. De spoiler moet ervoor zorgen dat het water wat rechter tussen de roeren doorstroomt. Of ik het zo duidelijk heb verwoord? Of misschien begrijp ik het toch niet goed (genoeg). Hopelijk is er iemand die het echt weet en het duidelijk(er) kan omschrijven. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 »

Ik geloof dat ik wel een idee heb, maar misschien is de ene spoiler de andere niet,
(dat zal een zekere Max vast beamen)
dus misschien moet ik toch maar de uitleg van iemand die zo een ding echt kent afwachten.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Westeind schreef: 24 mei 2017 09:52 Sorry pieter, ik zal er op terug komen, nu terug naar mn werk, en een ieder die het hier uit kan leggen evt met n plaatje voel je niet geremd gr Bram
Euh bij deze dan zal ik t nog ns proberen, eerst aanschouwelijk nog even bij ons zelf...
Afbeelding
Die spoiler stelt niet zo heel veel voor, maar haalt als het ware de draaiing uit je schroefwater,het is weliswaar een uitvinding van vd Velden dacht ik, maar die heeft r geen patent op want iedere werf maakt zo een ding op zijne wijze, bij Moordtagat dus ook zag ik wel..., het ding hing er hier aan toen we het schip 16 j geleden kochten, ik heb toen in t begin wel wat zitten experimenteren met de schroef, uiteindelijk ns een 2e hands 5 blad schroef er aan en de spoiler aan dek laten liggen, toen had ik wel heel veel schroefwater, dus een paar reizen later het ding er weer aan, en mooi schroefwater, en 300m p/u ca gewonnen, dus toen geloofde ik t wel.
later in 2006 de buis gehangen, en ook zonder spoiler gaan varen, toch ook weer veel schroefwater,en hem er weer aangehangen, met zelfde resultaat als voorheen rustiger en sneller :wink:
ik hoop dat dat nu n beetje duidelijk is.
dan een zandbus, dat is n mooi woord voor een stuk rubber over het eindje as tussen de steven en de schroef, dat maakt men dan zo dat als je de schroef aandraait (vast) dat de rubberbus goed klem komt te zitten, dan kan het vet er niet zo gemakkelijk uit en het zand er niet zo gemakkelijk in ...ook n simpel ding dus :idea:
zo verder met de dag van vandaag :P
vaar om te leven (niet andersom)
Plaats reactie