Pagina 1 van 984

Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Geplaatst: 20 apr 2008 22:23
door Westeind
(noot van de auteur, er zijn hier en daar ipv foto`s kruisjes of andere tekens te zien,dat komt omdat de foto`s op een externe site staan, ik ben er mee bezig om foto`s te herplaatsen, maar dat is een tijdrovend karwei, dus tot zolang excuses voor het ongemak :wink: )

Hallo

ik wil proberen hier verslag te geven van onze aanstaande verbouwing,
zoals de meesten van jullie al begrepen hebben mischien ,het is al wel
ter sprake gekomen op `mijn jeugd`en `dagje Bram en Leo`.
Wij hebben dus een nieuw midden en voorschip gekocht, maar met het kopen er van ben je er natuurlijk nog niet ,dan moet het nog aangebouwd
en aangestrookt worden,en het casco voorschip compleet nieuw afgebouwd,d.w.z boegschroef, generators ,ankers ,betimmering, enz
Afbeelding

Hier onze broodwinning in de huidige situatie ik zal voor de volledigheid z,n doopseel er even bij zetten voor zover mij bekent is natuurlijk
aanvullingen zijn altijd welkom... :D

euro nr 2314043
gebouwd bij schiffwerft Hilgers Rheinbrohl
in 1955 als Rhein Ruhr 10
v.a 23-6-1964 verder als Rhenus 120
16-4-1974 Leon b
7-7-1975 Hanzestad
31-8-1993 Franzozus t
6-11-2001 Westeind

Als er Foto s`zijn van dit schip onder de bovengenoemde namen
dan zijn die zeer welkom :wink:
bij de v.d binnenvaart staan er een paar oudjes tussen van dit schip
in orginele staat die zou ik hier graag bij zien maar ik krijg ze niet gedownload
dus dat is dan voor de handigerts onder ons ,of bezitters van
die foto`s
nu nog een fotootje van het nieuwe gedeelte erbij dan heb je een beetje
indruk over waar ik me de komende tijd druk over kan maken :lol:
we gaan dus van 80x8.20x2.52 naar 86x10x...
Afbeelding
hier staat hij nog in China op de wal (die jongen op de foto ken ik verder niet )het casco was op de bonnefooi besteld door een makelaar
ter opvulling van de beschikbare transportruimte vandaar de 10m breed
dat past precies in ,n 11.45m
kijk maar :D
Afbeelding
zo dit is even de eerste aanzet ik ben nu nog in de vaart dus heb ik nu nog tijd :?

grts Bram

Geplaatst: 20 apr 2008 22:41
door Eemspoort
:shock:

Bram, dat moet je helemaal niet willen, joh. Een echte Hilgers-casco is toch veeeel beter dan zo'n Chinees!

:lol:

Dit kon wel eens een erg interessant onderwerp worden, ik ga hem volgen!

Succes ermee! :D

Geplaatst: 20 apr 2008 23:31
door Roy-
Succes met je modernisering Bram !.
We zullen het zeker gaan volgen.
Voorlopig nog een goede vaart met je schip in de huidige vorm.

m.v.g. Roy

Geplaatst: 21 apr 2008 08:08
door Wrijfhout
Twee 'historische' foto's... m/s Hanzestad in Antwerpen.
En suc6 met de operatie!

gr. Harry

Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 21 apr 2008 08:28
door Gert Schouwstra
Leuk onderwerp Bram,
Heb je al een werf uitgezocht?

Westeind

Geplaatst: 21 apr 2008 10:08
door t.fluks
hallo Bram,
allereerst succes gewenst met deze verbouwing en modernisering van de
"Westeind".Ik ken het schip toen het nog de "Hanzestad" was en van Kampen schreef, wij wonen in IJsselmuiden.Laat tegen die tijd maar eens zien, hoe alles met de verbouwing verlopen is.Nog een vraag, ik zag op Leo's site jouw machinekamer met trotse eigenaar op de voorgrond. Wat is het motormerk van al dat blauw en de pk's?
groet, Tammo Fluks.

Geplaatst: 21 apr 2008 23:15
door Westeind
Hallo hier ben ik weer bedankt voor de foto`s Harry :!: .
en bij deze de blauwe motor weer Tammo,het is altijd een heel verhaal vindt ik als ze mij vragen: watvoor motor heb jij er in staan?.
Afbeelding
Op het plaatje in de maschienekamer ingang staat vrolijk luid&duidelijk:
CUMMINS WARTSILA 1000 PK.
Maaar dat bestaat niet meer want cummins en wartsila hebben ruzie gemaakt ofzoiets dus nu schijnt het alleen nog wartsila te zijn.
dan denk je al snel aan Zwolle of anders Finland edoch dat is dan ook
weer niet de goede richting want op de motor zelf staat SACM diesel
made in France :!:
voor de insiders: hij schijnt vroeger als POYOUD verkocht te zijn in Frankrijk.
er zijn sindsdien enkele kleine veranderingen aan gedaan is mij verteld.
zo dat aangaande mijn motor. niet dat je denkt dat ik niet weet wat daar beneden staat te draaien :lol: maar je ziet in het marifoonloze tijdperk had je toch tijd te kort gekomen als je van voor naar achter mee gehold was :wink:.
hij is overigens afgesteld op 900 pk is mij verteld, want dat kan de keerkoppeling maximaal hebben.
ik kan er max ca 168 liter p uur uit krijgen dus wie het weet mag het zeggen.
op de werf tijdens de verbouwing doen we gelijk een kop revisie
dat bleek nodig toen we de laatste keer de verstuivers wisselden dan hopen we dat hij er nog een poosje tegen kan er staat nu een goeie 22000uur op.
het is een 12V typeUD25 1650 tpm.

En Gert we hebben inderdaad al een werf.
dat is Jooren in Werkendam geworden, die hadden een gaatje vrij snel dus hebben we niet veel verder gezocht ik kon de mensen ook helemaal niet ,ik bedoel ik was er geen vaste klant of zo,maar ze hebben met dit soort grappen wel veel ervaring en dat vind ik ook wat waard
ik ben maar liever geen proef konijn :lol:
we hebben dit in februari gezien en besloten en als je dan in deze hectische tijd begin mei terecht kunt mag je niet brommen denk ik :roll:
word vervolgd

grts Bram

Geplaatst: 21 apr 2008 23:19
door ron b
Sucses Bram, met deze onderneming.
Hier de gevraagde plaatjes, met dank aan Vereniging de Binnenvaart.

Afbeelding
als Rhenus 120
Afbeelding
en als Rhein-Ruhr 10

groet

Ron

Geplaatst: 22 apr 2008 06:53
door Westeind
Ha Ron

Hartelijk dank hiervoor kan je zien wat je met een schip kan doen he
hier is hij nog 67m ,hij is in 1961 in Berlijn verlengt.
bij de onderste foto dan tenminste dat is de oudste onder die naam
is hij gebouwd.
wat me ook opvalt is dat hij als rhenus120 daar al radar heeft daar waren ze toch snel mee :idea: .

grts Bram

Geplaatst: 22 apr 2008 07:50
door Westeind
Nu vragen mensen zich af waarom doe je zoiets,een groot gedeelte van je schip weggooien en zoiets duurs investeren,
tja dat doe je natuurlijk niet zomaar dat moge duidelijk zijn hoop ik .
Als je het schip zo ziet varen en op de foto ziet ,ziet het er nog best aardig uit ,al zeg ik het zelf :wink: .

En dat komt ook door dat er in 1980 een nieuwe woning is opgezet,
en er een aantal jaar geleden (ik weet ff niet precies wanneer ,dat was voor mijn tijd) een nieuwe voorboeing is opgezet, vergelijk hem maar eens met de foto die Leo er op gezet heeft van de deschieter 11 bij dagjeBram en Leo :lol: .
maar het zicht is niet alles (wel veel hoor) want zo is het vlak nog grootdeels van z,n jeugd en ook nog een groot gedeelte kimmen.
nu is de houten buikdenning nog redelijk,de ijzers daartussen daarentegen
gaan 1 voor 1 de grijper in :? omdat het zaakje aan alle kanten los scheurt.
dan kun je dus op je vingers uittellen dat de 3 zaathouten er onder ook los zitten dus dat op zich vormt al een aardige reden, daarboven op komt dan nog dat m,n schotten ook niet meer nieuw zijn(lees verrot)
en dan die luiken kap nog eens vervangen voor iets mooiers :) .

Dan verkoop je toch gewoon de boot is dan jullie volgende argument :?:
ja daar hebben we uiteraard ook over nagedacht,maar niet te lang.
mede omdat je bij verkoop ook tegen boven genoemde punten aanloopt,
en laat de SI nu niet alles zien ik ben nu eenmaal niet zo opgevoed
om daar dan maar lekker m`n mond over te houden.
Dus als je hem dan voor de resterende marktwaarde naar het oostblok
verkoopt, waar ze er mischien best een poosje blij mee zouden zijn,
en dan het bedrag erbij opteld wat ik nu voor een nieuw midden en voorschip kwijt ben dan kom ik in de huidige schepen markt uit bij een
schip uit ca 1980 van ca 1600ton en ca 30jaar oud :cry: .

Mijn motor is uit 1998 de woning van 1980 ,de binnenkant hebben wij de afgelopen jaren geheel aan onze wensen aangepast.
In 2006 hebben we de roeren geheel opnieuw aan de kont gehangen,
nieuwe kokers+assen +nieuwe cilinders en een paar maanden later in datzelfde jaar een straalbuis en nieuwe schroef.
nu ik het zo ff trug lees lijkt het wel een advertentie :kopuh :?: :lol: .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

je ziet we zijn een verbouwinkje wel gewend :wink: .

grts Bram