Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Ja dat klopt, net zoals in Bingen, alleen als ik van boord af wil heb ik toch liever even wat vast aan de wal, stel je voor als je n meter door je palen gaat , door zuiging, of door bv een buurman die even op n steekendje bij je opzij iemand af zet oid, dan kom je niet meer an boord....
Maar je kan nu nog wel een haak in de gaten gooien waar de palen stonden, dus als t zo uit komt zal ik zeker niet nalaten om er toch weer te gaan liggen😉
vaar om te leven (niet andersom)
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Wel aan de walstroom natuurlijk :mrgreen: of....hebben ze die ook maar gelijk afgesloten? :?
Gaan ze weer klagen over draaiende agregaten :x
grt Wim
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door tijdstroom »

De walstroom hadden ze afgesloten ivm het hoge water.
Die zullen vast niet terugkomen. Het wordt ook wel een beetje trikkie als je voor anker ligt, niet vast aan de wal om dan waltroom te gebruiken. Net wat Bram zegt, volledig vertrouwen dat je palen precies op zijn plek blijven heb je niet. Bij ons gebeurt dat wel eens, wij zetten aan de kaai ook altijd een vooreindje bij.
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Dat begrijp ik Rienk, daarom had ik er wat figuurtjes tegen aan gegooid.
Ik zou ook geen kabeltje vastmaken.
Maar Bram is zo geluidsarm, daar merkt niemand wat van :D

grt Wim
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Tim76 »

Westeind schreef: 24 feb 2018 19:01
Als we leeg zijn, gaan we donderdag in Mainz Gustavsburg cokes laden voor Dordt....

allemaal goed weekend en grts Bram
Deze keer was je te laat in Keulen, en ben je te vroeg in Mainz: 19 maart staat dat pas voor mij op het program! :lol: Nou ja, d'r komen nog mogelijkheden zat, denk ik (en hoop ik) :wink:

Eensgelijks!

Groeten van Tim
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

k zie dat we nog in Bingen gebleven waren, dat overkomt me in het vaartijdenboek ook wel eens , en dat kan dan duur worden volgens sommige beambten....ik hoop hier op wat coulance :mrgreen:
In de haven , lig je t rustigst..
Afbeelding
en even de berg op natuurlijk
Afbeelding
en het bekende kerkje..
Afbeelding

Maandag naar Ludwigshafen gevaren, en ldaar gelost, de tankers konden ook gewoon hun ding blijven doen,
Afbeelding
we liggen zelfs kop an kop met n kegelschip
Afbeelding
De kranen zullen wel meer kosten als een regeltje in ea wetboek.
Afbeelding
Afbeelding

Eenmaal leeg zijn we nog naar de laadplaats gevaren, Mainz Gustavsburg..daar waren we nog niet eerder geweest, ik heb er alleen geen foto van, stomweg vergeten :oops:
wel t bewijs dat we dr lagen
Afbeelding
We hadden woensdag vrij dus zijn we nog even in de omgeving wat gaan rijden, oa naar Wiesbaden, n erg mooi stadje
Afbeelding
Afbeelding

Donderdag dan gaan laden, ze knijperen dan met 2 kranen een trein leeg, dat ging vlot we kregen ook maar 1070 ton, dus om 13 u al klaar
en zijn we sàvonds nog naar Grau rheindorf, voor de niet patendhouders, zeg maar beneden Bonn :wink:
Het vroor intussen aardig voor begrippen in NL en DLD, en we hoorden en zagen al mensen schaatsen, dat doe ik ook graag, dus had ik daar mn zinnen op gezet om dat zaterdag ook te doen, dus een klapje harder dan gewoon in de afvaart, om vrijdagavond in Dordt te kunnen zijn, dat lukte :P
En geschaatst op de Geul in Papendrecht, die is tegenwoordig afgedamt dus gaar het water er niet meer op en neer..
Afbeelding
Afbeelding
We moesten maandagmorgen om 7:30 lossen in de zeehaven in dordt, was me verteld, dus vrouw en kinds maandagmorgen vroeg an de wal gezet en naar de zeehaven gevaren om toch vooral maar op tijd te zijn, dat was dus voor niks, want na ettelijke pogingen kreeg ik iemand an de bel die me vertelde dat het pas S middags werd dat we gingen lossen...beetje jammer zulke dingen altijd... :(
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
toen we leeg waren werd het ruim voor me uitgespoten en het water ingenomen zols afgesproken :D
daarna ben ik weer naar Papendrecht terug gevaren, we liggen nu bij Versteeg, om wat te klussen oa nieuwe accu`s en omvormers, net zo als Erik dat heeft gedaan, en dan iets meer, `t schip is ook iets groter natuurlijk.
Alle accu`s weg, bijna dood schip toch voor ons, geen hydrofoor en weinig verlichting binnen, ook de cat werkt niet zonder accuspanning...
Afbeelding
de nieuwe omvormers/laders..
Afbeelding
en vandaag de nieuwe batterijen naar beneden gebracht en geplaatst.., op het rode frame in aanbouw komt een nieuwe eleckast, met van alles en nog wat waar ik geen verstand van heb :mrgreen: :?
Afbeelding
Zo dan ben ik weer bijgepraat , als ik er erg in heb zal k nog ns een plaatje schieten

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door itasca »

Hallo Bram, heb je wel een bypas gemaakt, om de omvormers heen? Want zou een omvormer kapot/ in storing zijn. Heb je op die groep ook GEEN stroom. ook al draait de generator. Want de omschakeling zit in de omvormer/ lader.
Ik heb ze in de 380 modus. Dus ik heb op al de drie groepen geen stroom. Dan heb ik ook een remote control erop, zodat ik met walspanning , het walspanning verbruik kan regelen, zodat de zekeringen aan de wal er niet uit gaan.
Omdat ik 380 modus heb, kan ik bijvoorbeeld de "master"ook gewoon 220 volt walspanning geven. Heb overal stroom. Zet met de remote control max 15 ampere. En Alie kan gewoon koken/ wassen etc. Met een enkel 220 v snoertje walspanning. 1 victron wordt dan lader en de andere 2 blijven omvormer.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Oja , goe dat je t nog even zegt, zover zijn ze nog niet dus kan t gelijk aanpassen ;)
vaar om te leven (niet andersom)
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Ik had al meer contact met Hein gehad inmiddels, maar nog even voor de rest van de kijkbuisvrienden hier, bij ons zit de omschakeling in de kast
dus zal als t goed is dat probleem zich hier niet voordoen... :wink:

Vanmorgen was het al vroeg mooi weer, dus snel even mn hutdak droog gemaakt, en geschuurd en in de 2 comp lak gezet..
Afbeelding
Nu kunnen we er tenslotte nog even makkelijk bij :D
Afbeelding
De zonnepanelen liggen al klaar, dat hebben we later besloten, ik vond de meerprijs tav het hele zaakje wel meevallen, dus dan maar gelijk goed bezig proberen te zijn toch ? :P
de 2 kleine omvormertjes zijn voor de panelen...
Afbeelding
De start accu`s staan ook weer in een degelijk kistje, we hebben bewust een te grote kist genomen, als we eens overwacht nieuwe accu`s moeten kopen, dan passen er ook gewoon conventionele grotere bakken in..en het elc kastje wat je ziet, is niks bijzonder, daar zitten allen maar een paar dikke kabels in gebogen, maar t schept de mogelijkheid om in geval van ontplofte startaccu`s even zonder vonkenmakende startkabels via de licht accu`s te starten :idea:
Afbeelding
Verder heb ik nog 2 data kabeltjes naar de stuurhut getrokken, 1 voor een uitlees klokje in de stuurhut, en 1 die naar de router gaat, dan schijn ik straks via een app ook de boel op mn telefoon in de gaten te kunnen houden....ik had t 10 jaar geleden nog niet kunnen bedenken :o

voorop hebben we een klein hydro unitje geplaatst om de mast mee op en neer te bewegen, dat ging tot nu toe altijd met de zelfde unit als van de spudpaal, maar die is nogal fors zoals je zult begrijpen, dus die moet sowieso met de generator bewogen worden, en om nou voor elke x als ik de mast op of neer wil doen de generator te starten leek me niet slim, dat gaan net zolang goed totdat t fout gaat, of je vergeet weer voor de rest van de dag de generator stil te zetten, dus nu kan dit kleine ding ook via de omvormer van achter vandaan draaien, we hebben tenslotte 3 fasen dus 380V naar voren via een extra getrokken kabeltje....
Afbeelding
en zo doen we maar even voort, het kost even wat tijd (en geld denk ik) maar dan hoop ik dat we toch weer een leuke update hebben gedaan voor bedrijf en milieu :wink:
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Eemspoort »

Sjongejonge, die laat hem even breed hangen, zeg! :o :shock:

Mooi spul, Bram! En je hebt helemaal gelijk. Beter in 1 keer alles goed doen, dan uitstellen tot nooit weer. Want zo gaat dat toch vaak met dit soort projecten. Knap spul allemaal. En die extra hydro-unit voor de voormast op de omvormer is idd ook een pracht. Ik heb hem niet op de omvormer en liep toch met enige regelmaat tegen het door jou aangehaalde probleem aan. Tegenwoordig loopt de generator dus ongewild weer de hele dag, ofschoon dat eigenlijk niet nodig is. Ik heb hem enkel voor de pompen, het noodstuurwerk bij manoeuvreren en koken nodig. Verder kan ie wel uit, want accu-vermogen voldoende.

Als ik het ooit nog eens over zou doen, dan zou het toch ook wel zoiets worden als jij nu hebt. 8)

Veel plezier ermee! :D
Plaats reactie