Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
jos_br
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 nov 2010 17.20 23:27

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door jos_br » 23 jun 2017 17.20 20:26

Westeind schreef:
22 jun 2017 17.20 21:23
Wel, dat zullen we hopen...
We zijn vanmorgen dan gaan varen, en dat is wel even wennen, in de stuurhut is t erg stil geworden, en de regulateur werk wat anders maar dat went snel.
We zijn gaan varen, en dan sluit je de pc op de motor aan en dan doen we elke 10 min 100 tpm er bij, en die gegevens slaan ze dan op,zo begreep ik teminste..
Maar op n gegeven moment hadden we een alarm, en die zei dat het koelwater te warm werd, dus toen wat kalmer aan terug gevaren, we draaiden inmiddels een goeie 1600 tpm, van de 1650, maar die 1650 kon ik niet halen, want bij 100% belasting kan je niet nog meer gas geven, dat betekent dat waarschijnlijk de schroef aan de zware kant staat, wat dus ws ook betekent dat de wartsilla sterker was dan ik dacht .... :roll: :mrgreen:
Enfin, ze hebben toen het misschien enigzins afgekoeld was een koudere thermostaat er in gedaan, en dat zou moeten helpen, ik heb daar zo mn twijfels bij, tenzij die ook een ruimere doorlaat hebben, anders is t naar mijn idee uitstel van alarm..... :?
Maar morgen zullen we meer weten, en zal het hoe dan ook wel opgelost worden, we zullen wel de schroef wat lichter moeten zetten, maar dat zou de minste moeite zijn schat ik zo in, daar bij Moortgat kunnen ze dat allemaal zelf.
Ook kregen we een nieuw motorbordje, en heb ik de werftplaat weer terug in de ingang geschroefd..
Afbeelding
En ik had nog n filmpje gemaakt, toen ie ca 1600 tpm draaide..

Je ziet de isolatie om de uitlaat nogal dampen/roken, dat is normaal bij nieuwe dekens, dat zal nog wel n tijdje stinken :x
Enfin,het is bijna goed zeggen we dan :P
grt Bram
Ik heb even iets gemist (wel alles gelezen dacht ik, want interesant :mrgreen: ) , maar is de nieuwe motor "op papier" even sterk of sterker bedacht? Dit omdat het dan toch vreemd is dat deze koelproblemen de kop op steken èn het max. toerental met deze schroef dan niet behaald worden?

Jos.


DPLA
Berichten: 691
Lid geworden op: 03 sep 2014 17.20 19:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA » 23 jun 2017 17.20 21:05

Westeind schreef:
Maar op n gegeven moment hadden we een alarm, en die zei dat het koelwater te warm werd, dus toen wat kalmer aan terug gevaren, we draaiden inmiddels een goeie 1600 tpm, van de 1650, maar die 1650 kon ik niet halen, want bij 100% belasting kan je niet nog meer gas geven, dat betekent dat waarschijnlijk de schroef aan de zware kant staat, wat dus ws ook betekent dat de wartsilla sterker was dan ik dacht .... :roll: :mrgreen:
Enfin, ze hebben toen het misschien enigzins afgekoeld was een koudere thermostaat er in gedaan, en dat zou moeten helpen, ik heb daar zo mn twijfels bij, tenzij die ook een ruimere doorlaat hebben, anders is t naar mijn idee uitstel van alarm..... :?
Hallo Bram,

Waarschijnlijk hebben ze een thermostaat gemonteerd die een grotere doorlaat heeft en bij een lagere temperatuur eerder opengaat.
Dit is volgens mij geen onoverkomelijk probleem en zal waarschijnlijk de motor niet meer te warm worden en het alarm niet meer afgaan.

En ja, als de schroef te zwaar staat afgesteld, moet motor er harder aantrekken/sleuren en loopt de tempratuur ook sneller op !
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

Westeind
Berichten: 4260
Lid geworden op: 23 jun 2007 17.20 15:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind » 24 jun 2017 17.20 08:29

jos_br schreef:
23 jun 2017 17.20 20:26

Ik heb even iets gemist (wel alles gelezen dacht ik, want interesant :mrgreen: ) , maar is de nieuwe motor "op papier" even sterk of sterker bedacht? Dit omdat het dan toch vreemd is dat deze koelproblemen de kop op steken èn het max. toerental met deze schroef dan niet behaald worden?Jos.
Op papier, is de cat 114 pk sterker, hoewel op papier de wartsilla ook 1000 pk is, maar mij istie verkocht als zijnde afgesteld op 900 pk,
ivm de keerkoppeling die niet sterker zou zijn.
maar ik heb zomaar n vermoeden, dat in 2008 tijdens de koprevisie en brandstofpomp revisie, die pomp wel eens in zn originele waarden kan zijn gezet.
hoewel ik op de 1650 tpm ca 165/170 L gebruikte, wat wel overeen kwam met de ca 900 pk, maar ik kon em altijd nog 100 tpm er bij geven...
ik heb een paar manden geleden de schroef zwaarder laten zetten aan de hand van de gegevens van het nieuwe spul, ik heb t geloof ik al ns verteld toen, maar tot mn verbazing kon ik de wartsilla nog steeds naar 1750 tpm duwen, en heb ik op n gegeven moment zelfs even 200 L pu op mn verbruiksmeter gezien..en hij bleef gewoon heel :mrgreen:

Nu hebben we gister dus weer n rondje gevaren, en idd duurde het nu langer eer t alarm ging en was t verschil tussen warm en koud iets groter, maar waar we ook achter kwamen, en daar had ik nooit aan gedacht, is dat leeg het bovenste gedeelte van de koeler wel 20/25 cm boven water zit, dus daar niet mee koelt, dat is dus naar aanleiding van het achterschip verhoogt aan het voorschip hangen er niet beter op geworden, en Blokland heeft daaar al helemaal geen weet van..
dus aan de hand van de gegevens van de koeler, moet die de C32 gewoon kunnen hebben, alleen zal dat geladen dan beter gaan :wink:

Dus hebben we de boel gister als afgesloten verklaard, en de allerlaatste puntjes op de i gezet, zoals een cursusje motoronderhoud voor mij, en nog een paar dozen filters aan boord gesjouwd.

Ik was eerst van plan om de schroef gelijk lichter te gaan zetten,maar dat werd me afgeraden, en gaan we ea evalueren met de 250 uren beurt...
Dus hebben we Blommaert gebeld dat ik ze nu eindelijk wilde verlossen van mn stapel luiken en luikenwagen.....
MAAR, als je een nieuwe schroefas gestoken hebt en een motor uit en ingebouwd hebt, bij div bedrijven, betekent dat natuurlijk nog niet dat zomaar iedereen hard kan werken/plannen.....juist ja de luikenwagen is dus nog niet klaar, daar ontbreekt nog een half slangenpakket en de bestelde camera is er nog niet...logisch natuurlijk na 5 weken, en 10 weken van te voren inplannen :evil:
Daar gaan we geen reclame meer voor maken ....
dus nu maar n reisje voor open schip aangenomen, dinsdag hier 2 km vandaan in Merksem zand laden voor Empel, dan kunnen we gelijk afgeladen nog ns even testen.

Ik ben nog maar wat gaan verven toen de mannen vertrokken waren gistermiddag, en zal daar zo ns mee verder gaan, eerst de vloer maar even in de primer, dat oogt wel beter, alleen is de grijze primer nogal erg licht, maar tis maar n grondlaag moet je maar denken :P
Afbeelding

en nog even een fotootje van t paneel tijdens varen, hier kan ie niet harder, zo`n elecronische motor stopt bij de 100% belasting vanzelf, en kan je doordrukken wat je wil :mrgreen:
Afbeelding

Enfin we liggen hier nu nog voor de wal, ik kan iedereen die aan CAT wil, aanbevelen om hier in te bouwen, t personeel is super gemotiveerd, en alleen goed is goed genoeg, je werkt gezellig ,en leert zeeuws :D :wink:
Dus mannen van ADR(en de ingehuurde zzp ers) en Sea en shore (electrisch gedeelte) bedankt voor de prettige samenwerking :!:

grt Bram en crew
vaar om te leven (niet andersom)

de graaf
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 aug 2013 17.20 14:16

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door de graaf » 24 jun 2017 17.20 09:10

bram gefeliciteerd met het behaalde resultaat en veel probleemloze draaiuren toegewenst
grt machiel

itasca
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 jun 2009 17.20 06:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door itasca » 24 jun 2017 17.20 09:45

Bram, veel succes met de nieuwe motor, En een wat zware schroef, zou ik niet te zwaar aan tillen. Onze motor is op 1600 toeren 1198 pk en op de proefstand hebben ze hem hen op 1300 toeren dik 1100 pk belast. En kijk naar het verbruik 5 gram / pk zuiniger.
Voordeel zware schroef, je kan met leeg schip , de 100% belasting gewoon halen. groet. En in Belgie zijn genoeg grond reizen .
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser

k-k
Berichten: 3800
Lid geworden op: 23 dec 2008 17.20 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door k-k » 24 jun 2017 17.20 14:49

Gefeliciteerd Bram met je nieuwe aandrijving. Dat je er maar mooie reizen mee mag maken en het spul vele jaren meegaat. Na een paar reizen weet je wat de geluidsisolatie oplevert aan comfort. Maar je houdt ons wel op de hoogte van de verschillen denk ik. Behouden vaart! Gr. Klaas.

Wrijfhout
Berichten: 8835
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 17:24

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Wrijfhout » 24 jun 2017 17.20 16:26

Bram gefeliciteerd met je nieuwe krachtbron. Heb met plezier meegelezen.

Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

teerkwast
Berichten: 3843
Lid geworden op: 12 nov 2010 17.20 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door teerkwast » 24 jun 2017 17.20 17:42

Chinees, en Amerikaan, bijt dat elkaar niet? maar ook van mij vele goede reizen toegewenst, Al blijf ik een DEUTZ man.
Afbeelding

Eemspoort
Berichten: 2791
Lid geworden op: 25 nov 2006 17.20 23:49
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Eemspoort » 24 jun 2017 17.20 17:48

Och, er zit nog een Duitser tussen, die sust het wel. :mrgreen:
Afbeelding
Wilhelmshaven

pionier
Berichten: 673
Lid geworden op: 18 apr 2007 17.20 17:57
Locatie: Dordrecht

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pionier » 24 jun 2017 17.20 18:22

Met veel genoegen het inbouwen gevolgd op het forum, we wensen jullie veel geluk met de nieuwe motor!
Leuk dat het goed klikte met de Zeeuwen, goed volk.
Mooie reizen gewenst en groet van Wim Pionier.



Plaats reactie