Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA »

Hallo Bram,

Er komt schot in de zaak, nu de machinekamer leeg is, even netjes schoonmaken, fundatie aanpassen en de CAT erin.

Mooi gezicht, de mooi glimmende flens van de nieuwe schroefas.

Tja, vroeger mochten/moesten wij op de scheepswerf bij een hermotorisatie zelf de oude motor er uitslopen, de machinekamer zelf schoonmaken met een hoge drukspuit en daarna weer de fundatie aanpassen of een nieuwe fundatie er in maken en vastlassen en daarna de nieuwe motor er compleet inbouwen, inclusief uitlijnen en uitklokken en alle leidingen aansluiten. Alleen elektronica en het proefdraaien werd uitgevoerd door de leverancier van de nieuwe motor.
Vroeger moest je All Round zijn, niks geen aparte ploegen voor allerlei klussen, gewoon zelf doen. Bij het wegbranden van de oude fundatie en het weer vastlassen van de nieuwe fundatie zelf opletten dat er geen brand kwam, zo ja, dan zelf blussen met de brandblusser.

Da waren nog eens tijden in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw, pure nostalgie, hahaha. :lol: :wink: 8)
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Kapitein Spok schreef: 30 mei 2017 14:29 En wat het prettige is, de echt rot momenten die er beslist ook waren vergeet je totaal en de uit de mooie herinneringen haal ik energie voor de toekomst, en Pokon voor de geraniums!
Bram. Erik en alle andere werkers, bedankt!
Ja die rotmomenten zijn er natuurlijk ook, maar na zo een vies klusje als zaterdag, heb je natuurlijk wel n voldaan gevoel, dus dan is het dan al geen rotwerk meer :wink:
Leo dat verhaal komt me bekent voor je heb t me vast verteld destijds :mrgreen:
Piet, hier doen ze ook alles zelf, alleen dat cleanen dan niet, want dat kunnen die mannen met het juiste materiaal net ff sneller.
verder niet zoveel gebeurd aan boord vandaag, dat heb je met n schoonmaak dag, ze zijn in de loods motorsteunen aan het maken, en 2 anderen die hier gister ook waren moesten hierachter nog een klusje doen...
het schoonmaken.
Afbeelding
Afbeelding
toen het weer wat opgedroogd was heb ik zelf her en der nog wat oud ijzer weggeslepen, en heb ik n kleed gemaakt over het achterste gedeelte ruim, zodat we iets meer droog kunnen houden als het gaat regenen...
Nog steeds leeg maar nu dan wat schoner en kan je wel tussen de sporen lopen.
Afbeelding
en een bijna lege schagt.
Afbeelding
Inmiddels ligt de tanker Hanneke opzij, die komt een servicebeurtje doen, hij krijgt oa andere zuigers, een verbeterd type wat onder de garantie valt, ik vind het belachelijke zuigertjes als ik heel eerlijk ben, zeker nadat ik die van Erik zo eens gezien heb... :oops:
Afbeelding
Maar goed het schijnt te werken, en je loopt r met 2 in je handen mee de wal op zag k wel :mrgreen:
verder kwam Forumlid Fok nog even buurten, die was hier in de buurt, en kon mooi n hapje meeéten hier, zat ik toch niet zo alleen :wink:

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
JC
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door JC »

Die verhalen over dat eten vind ik niet half zo vreemd als die zuigers, die zien er inderdaad belachelijk uit. Nu is het wel zo dat ik op dat gebied niet echt thuis ben, maar toch.
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Gert Schouwstra »

In de Hanneke staat ook een Caterpillar C32, jouw zuigers zullen straks niet veel groter zijn, toch?
Of zien die verbeterde er heel anders uit?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Dat vraag ik me dus af .....
vaar om te leven (niet andersom)
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Eemspoort »

Wat een lieve zuigertjes. Leuk voor een hulp-compressor of zo... :mrgreen:

Zo, de afbraak is beëindigd, de opbouw kan beginnen!
Moet zeggen dat ik de oude machine nog niet zo klein vind, hoor. Voor een rammelkast is ie nog best lijvig.
Is die nieuwe van een zelfde formaat? Die moderne termen zeggen mij namelijk niet zo veel. Is het te vergelijken met de 3500-serie?
HannesB
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 jul 2016 13:01
Locatie: Moerkapelle

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door HannesB »

verder kwam Forumlid Fok nog even buurten, die was hier in de buurt, en kon mooi n hapje meeéten hier, zat ik toch niet zo alleen :wink:

grt Bram
[/quote]

Over alleen eten: Mijn vader had het wel eens over een schipper Toon van Leeuwen die als hij alleen at altijd zei: "Eet smakelijk Toon - Dank je Van Leeuwen". Als pa alleen zat te eten was het dus ook altijd: "Eet smakelijk Toon; dank je Van Leeuwen"

Groeten,

HannesB
Fok!
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 sep 2005 17:47
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Fok! »

Westeind schreef: 30 mei 2017 23:23 verder kwam Forumlid Fok nog even buurten, die was hier in de buurt, en kon mooi n hapje meeéten hier, zat ik toch niet zo alleen :wink:
Was effe leuk! Ik wist al zo'n 24 uur lang dat ik in Antwerpen zou zijn, maar pas toen ik dít gebouw door de voorruit van mijn auto zag realiseerde ik me dat de Westeind niet ver weg zou liggen. En dus was contact gauw gelegd en was ik van harte welkom voor een kijkje in de lege machinekamer en vervolgens een lekker kommetje aspergesoep.

Afbeelding

Altijd leuk bijkletsen met Bram!
Benzine stinkt, diesel niet,
diesel ruikt alleen erg sterk! :)
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA »

Hmm, ik schrik van deze zuigertjes zeg ! :( :(

Dit zijn niet de zuigers die ik ken van Caterpillar motoren.

Geen wonder dat deze zuigers nu al vervangen moeten worden, dit kan je niet echt zuigers noemen, die moeten haast wel klapperen in de cilinders. :( :oops:

Hierdoor heeft mij vertrouwen in Caterpillar wel een deukje opgelopen ! :( :oops:
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Tja tis wat de nieuwe vind ik iets beter die heb ik vandaag met mn kraan bij de buren aan boord gehesen ...
De oude
IMG_4338.JPG
IMG_4338.JPG (196.74 KiB) 2199 keer bekeken
De nieuwe
IMG_4337.JPG
IMG_4337.JPG (146.31 KiB) 2199 keer bekeken
Hier vandaag een stuk nieuw fundatie er in, heb nog geen foto
En de schagt is nu ontdaan van allerlei overtollig ijzer.
Verder is er veel tijd gaan zitten in de oude lassen wegvloeien op de oude stukken fundatie
Grt bram
vaar om te leven (niet andersom)
Plaats reactie