Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door k-k »

Duidelijk Bram! Nooit geweten dat die rubber mof om de as een zandbus werd genoemd. Succes verder met de hermotorisatie. Het "blauwe gevaar" al op weg naar voren? Gr. Klaas.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Vanmorgen is men hier dus aan de slag gegaan met een volledig team, n mannetje of 5 zelfs...
als eerste dus de schotten open branden, dat is wel erg handig eigenlijk, ik moet r niet aan denken als dat allemaal via de ingang en schacht had moeten gebeuren :P
Eerst binnen het schot vrij maken, de hydrauliektank moet het veld ruimen, das ene heel klusje, en ik bemoei me maar met het leegmaken er van door de olie op te vangen in schone jerrycans.
Afbeelding
Je ziet hier in de verte al dat het ruimschot al open is, en op de voorgrond de mobile werkplaats en statie trap :mrgreen:
Afbeelding
En hier gaat de brander er in, het geeft even een zooitje maar het resultaat is wel prettig
Afbeelding
sommige dingen die in de buurt van de schacht er uit moeten doe ik met mn eigen kraan zoals hier het vliegwiel van de wartsilla
Afbeelding
ondertussen had men ook de motor van de carterpan gelicht....
Afbeelding
Afbeelding
En toen die eenmaal los was die er onderuit getrokken en het ruim in..
toen de rest van de motor naar voren, gelukkig heb ik n spudpaal recht voor de motor staan, daar konden ze mooi een takel an vast knopen, die trek je zomaar niet om :mrgreen:
Afbeelding
Het ding moest ook n treetje naar beneden dus remden we em af met takels van achter..
Afbeelding
En zo staat ie r nu bij, vlak voor de uitgang, maar toen was t inmiddels 18 u en klaar van de week, maandag verder en dan gaan ze langere dagen maken.
Afbeelding
zelf heb ik zo n beetje de schacht leeg gesleuteld en gehesen, zoals inlaten en luchtfilters, en t koelwatertankje..
en vanavond aan Erik gedacht toen ik de zwarte poten van dek heb geboend met t drinkwater slangetje, want je ligt hier op nogal brak water natuurlijk :roll:
En een ieder fijne feestdagen grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door de graaf »

DPLA schreef: 24 mei 2017 21:03
de graaf schreef: 24 mei 2017 18:29
pieter53 schreef: 24 mei 2017 17:15 Tja, het is natuurlijk een antwoord, maar om te zeggen dat ik er veel wijzer van wordt; maar dat ligt misschien aan mij.
In ieder geval bedankt voor de moeite.
als je de moeite neemt om even op website van van der velden te krimpen te kijken daar wordt uitgelegd hoe een spoiler werkt



Mijnheer de Graaf wat bent u toch altijd aardig voor iedereen ! :( :(
Wij proberen zo veel mogelijk positieve reacties te geven/te plaatsen, helaas is dit bij u dit niet altijd het geval. :( :(
Een beetje jammer. :(


Pieter 53 stelt een vraag en krijgt dan zo'n antwoord van u, in plaats van uit te leggen hoe een spoiler precies werkt, niet iedereen is op de hoogte met de (nieuwste) technieken.
het is jammer dat mijn reactie zo over komt het was namelijk de bedoeling te verwijzen naar de website om dat ik het niet echt duidelijk kon uit leggen.
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door k-k »

Bram, Bedankt voor de late update en ook een fijn weekend. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 »

de graaf schreef: 24 mei 2017 22:46 het is jammer dat mijn reactie zo over komt het was namelijk de bedoeling te verwijzen naar de website om dat ik het niet echt duidelijk kon uit leggen.
Het was goed bedoelt, zoals het meeste hier, en dat is het belangrijkste!


Bram; bedankt voor de heldere uitleg.
Ik wist niet dat die dingen ook los bestonden.
Ik kende wel die rare flapjes aan de schep van het roerblad, maar los was ik ze (van achter mijn bureautje) nog niet tegen gekomen.
Ik ben even vergeten hoe zo een roer heet. Van der Velden had wel een propulsieroer met zo een draai aan de achterzijde, maar wie die roeren maakte met een gedraaide schep? Gert, weet jij het?

De zandbus lijkt me een prima uitvinding!

Bedankt dat je me in deze stress-volle-tijden antwoord hebt kunnen geven.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door mastodont »

je zult zeker even in een hoge versnelling moeten neef ?
motor er uit ,machinekamer schoon opleveren en dan de isolatie ploeg erin voor dat alles weer op zijn plaats kan
gr
leo
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Ik niet hoor, ze hebben er 4 weken voor gezet, dat is uuteraard zonder de schroefasweek
En maschienkamer cleanen is er bij opgenomen dat zal komende week wel ergens gebeuren
vaar om te leven (niet andersom)
Rehoboth II
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 okt 2014 13:26

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Rehoboth II »

Arme Wartsila!
Jacuru
Berichten: 107
Lid geworden op: 13 jan 2011 13:08

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Jacuru »

Je bedoelt echter, de nu wat armere Bram die de nieuwe aandrijving zwaarder moet belasten, ook zichzelf, om weer wat vermogen te vergaren.
Hopelijk duurt de volgende uitgave daarvan een zeer lange periode.

Jack
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA »

Hallo Bram,

Weinig ruimte tussen de motor en het plafond van de machinekamer, de Wärtsilä kan maar net naar buiten. (half gedemonteerd)
De CAT krijgt straks ook niet veel ruimte, het zal een overvolle machinekamer worden.

Hoe heeft hier ooit de Deutz 720 PK in de machinekamer kunnen gestaan, of is het plafond bij de inbouw van de Wärtsilä verlaagd, om meer ruimte te krijgen in de roef en is alleen de schacht overgebleven ?
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Plaats reactie