De schipbrug van Doesburg in 1907
En in 1915
gr. marco
Schipbruggen en brugschepen.
-
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
- Locatie: Bad-Bentheim (D)
Re: schipbruggen en brugschepen
HOERA, 1024 mag, dat is echt een verbetering, mijn dank is groot.
Foto uit 1909 deze schipbrug ligt op 36 pontons, of hoe noem je zoiets.
Groeten, Henry
Foto uit 1909 deze schipbrug ligt op 36 pontons, of hoe noem je zoiets.
Groeten, Henry
FEIERABEND
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: schipbruggen en brugschepen
In 1952 werd de schipbrug van Doesburg vervangen.
Op deze kaart zie je de oude en de nieuwe situatie nog samen in één foto.
Op deze kaart zie je de oude en de nieuwe situatie nog samen in één foto.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
- Locatie: Bad-Bentheim (D)
Re: schipbruggen en brugschepen
even googelen op schipbrug arnhem levert ook mooie plaatjes op. Er staat op enkele foto's ook een brugschip dat na restauratie weer een plek in de buurt van de nieuwe brug zou krijgen.
het brugschip licht al enkele jaren gerestaureerd in een hoekje achteraf op een industrieterrein.
ik zal nog eens gaan kijken hoe hij er nu bij ligt + foto uiteraard
Gr Rob
het brugschip licht al enkele jaren gerestaureerd in een hoekje achteraf op een industrieterrein.
ik zal nog eens gaan kijken hoe hij er nu bij ligt + foto uiteraard
Gr Rob
Re:
Binnenvaarttaal zegt:hydra schreef:Grofweg is een lange ruit van voor 1900, korte ruitprofiel is tot ca. 1910.
Men zegt dat wafeltjesdek met lange ruit van ijzer gemaakt is en tot ca. 1900 gebruikt werd.
De korte ruit is staalplaat en tot ca. 1925 populair geweest.
Lange ruit uit 1926 op de Stadsgraanzuiger 19 uit Rotterdam.
Deze werd echter in Hoboken in België gebouwd. Misschien dat er in België anders gewerkt werd?
Korte ruit uit 1908.
Wafelijzer werd opgevolgd door druppelplaat (noppenijzer), dat op zijn beurt, rond WO II, verdrongen werd door tranenplaat.
Liertje van de schipbrug in Rotterdam.
Voordekje met tranenplaat.....
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: schipbruggen en brugschepen
Hoi Pieter,
Ik meen heel veel laswerk te zien, dan is het dus niet origineel, maar een restauratie of verbouwing.
en wat die ruitenplaat betreft, het gaat dan om de productiedata. Als een werf een flinke voorraad had ingeslagen, konden ze nog heel lang voort. En ik heb ook wel gehoord dat platen werden hergebruikt. In elk geval moet het vanuit die tijd klinkwerk zijn.
Ik meen heel veel laswerk te zien, dan is het dus niet origineel, maar een restauratie of verbouwing.
en wat die ruitenplaat betreft, het gaat dan om de productiedata. Als een werf een flinke voorraad had ingeslagen, konden ze nog heel lang voort. En ik heb ook wel gehoord dat platen werden hergebruikt. In elk geval moet het vanuit die tijd klinkwerk zijn.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: schipbruggen en brugschepen
Waarom kan het niet orgineel zijn? Het is misschien wel een erg nieuw schuitjeIk meen heel veel laswerk te zien, dan is het dus niet origineel, maar een restauratie of verbouwing.
Maar even een paar vragen:
Heeft men ook nog aparte namen voor een brug waar een stuk uitgevaren wordt, een brug die geheel of gedeeltelijk opzij zwaait en een schipbrug die zelf geen beweegbaar deel heeft?
Wanneer spreek je van een pontonbrug, wanneer van een schipbrug en wanneer van een vlotbrug?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: schipbruggen en brugschepen
Ik denk niet dat ze het zelf weten maar vorige week is er bij rijkswaterstaat in Dordrecht een vaartuig verkocht wat al meer dan 100 jaar !!! in hun bezit was.
Ik zag het op de kijkdag direct. Het casco van dit wrakkenponton is onmiskenbaar een onderdeel van een schipbrug geweest.
Ik denk dat het een onderdeel was van de schipbrug in Vreeswijk. Vermoedelijk rond 1895 gebouwd.
Op het dek de zogenaamde "lange ruitenplaat" en onderdeks waren de spanten verstevigd op de plaats waar het wegdek gelopen had.
Alles zat goed in het vet en zag er mooi uit. Hopen dat de nieuwe eigenaar ook beseft dat hij wat unieks in handen heeft.
gr. marco
Ik zag het op de kijkdag direct. Het casco van dit wrakkenponton is onmiskenbaar een onderdeel van een schipbrug geweest.
Ik denk dat het een onderdeel was van de schipbrug in Vreeswijk. Vermoedelijk rond 1895 gebouwd.
Op het dek de zogenaamde "lange ruitenplaat" en onderdeks waren de spanten verstevigd op de plaats waar het wegdek gelopen had.
Alles zat goed in het vet en zag er mooi uit. Hopen dat de nieuwe eigenaar ook beseft dat hij wat unieks in handen heeft.
gr. marco
recht zo die gaat
Re: Schipbruggen en brugschepen.
Hoi Marco,
Ik ben sinds 3 jaar vrijwiliger op het brugschip in Zutphen. Het schip licht in de meuseumhaven in zutphen.
Met Edu en Nelly van de Velden zijn wij druk om de binnen kant van het brugschip weer mooi te maken. Boven kant dus dat met de ramen is klaar, zijn nu beneden bezig met verven en dit gaat goed.
Vraag weet je hoe het brugschip in en uit vaart. Graag een tekening hiervan. Als er dan bezoekers komen dan kunnen wij ze uitleggen hoe dit werkte.
Goet Rob Nijhof.
Ik ben sinds 3 jaar vrijwiliger op het brugschip in Zutphen. Het schip licht in de meuseumhaven in zutphen.
Met Edu en Nelly van de Velden zijn wij druk om de binnen kant van het brugschip weer mooi te maken. Boven kant dus dat met de ramen is klaar, zijn nu beneden bezig met verven en dit gaat goed.
Vraag weet je hoe het brugschip in en uit vaart. Graag een tekening hiervan. Als er dan bezoekers komen dan kunnen wij ze uitleggen hoe dit werkte.
Goet Rob Nijhof.