Schipbruggen en brugschepen.
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 24 jan 2008 12:23
- Locatie: Maastricht
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 24 jan 2008 12:23
- Locatie: Maastricht
Waren vroeger de steigers in Lobith-Tolkamer ook geen oude brugpontons.
Dan bedoel ik steiger 3 en 4 .
Dat waren toen in mijn jeugdjaren als tamelijk oude steigers.
Zo ook de steigers in emmerich .
In Millingen ligt nog zo'n steiger ( achter de werft op het droge ).
Ik zal bij gelegenheid daar een foto van maken .
Dan bedoel ik steiger 3 en 4 .
Dat waren toen in mijn jeugdjaren als tamelijk oude steigers.
Zo ook de steigers in emmerich .
In Millingen ligt nog zo'n steiger ( achter de werft op het droge ).
Ik zal bij gelegenheid daar een foto van maken .
Ik ben benieuwd.
Ik wil inventariseren wat er nog in Nederland ligt.
In Duitsland zie je ook wel van die afmeerpontons t.b.v. de passagiersvaart. Deze hebben ook 2 stevens maar zijn veel kleiner.
Heb je enig idee hoelang dat oude machineschip van Rijkswaterstaat in de Vluchthaven heeft gelegen?
gr. marco
Ik wil inventariseren wat er nog in Nederland ligt.
In Duitsland zie je ook wel van die afmeerpontons t.b.v. de passagiersvaart. Deze hebben ook 2 stevens maar zijn veel kleiner.
Heb je enig idee hoelang dat oude machineschip van Rijkswaterstaat in de Vluchthaven heeft gelegen?
gr. marco
recht zo die gaat
Even verder met het verhaal over de aankoop van het voormalige brugschip wat in Lobith lag.
Na de aankoop moest het schip daar snel weg omdat er in de haven gebaggerd moest worden. Het lag niet alleen aan de wal maar ook met 2 ankers in de haven afgemeerd. Eerst met de autokraan de loopbrug verwijderd. Een kraanschip heeft vervolgens de ankerkettingen met ankers eruit getrokken. Met de liertjes die aan boord stonden lukte dat niet.
Speciale toestemming van de riviermeester gekregen om het langszij te vervoeren. (Die was allang blij dat het snel weg ging).
gr. marco
Na de aankoop moest het schip daar snel weg omdat er in de haven gebaggerd moest worden. Het lag niet alleen aan de wal maar ook met 2 ankers in de haven afgemeerd. Eerst met de autokraan de loopbrug verwijderd. Een kraanschip heeft vervolgens de ankerkettingen met ankers eruit getrokken. Met de liertjes die aan boord stonden lukte dat niet.
Speciale toestemming van de riviermeester gekregen om het langszij te vervoeren. (Die was allang blij dat het snel weg ging).
gr. marco
recht zo die gaat
Het machineschip is gebouwd in 1896 in Amsterdam en was destijds zo'n noviteit dat het de wereldtentoonstelling in Parijs nog heeft gehaald.
In de opbouw met de ramen draaiden 2 RENNES motoren die de ankerlieren aandreven.
Zij trokken het uitdrijfvak (machineschip met 2 brugschepen en wegdek) weer op hun plaats na een brugopening.
Na de aankoop was ik van plan het schip te restaureren en in de museumhaven van Vreeswijk neer te leggen. Echter de plannen voor deze haven waren nog niet afgerond en er vanuit de Museumwerf geen belangstelling. Het schip heb ik toen tijdelijk geparkeerd in Hagestein.
In de opbouw met de ramen draaiden 2 RENNES motoren die de ankerlieren aandreven.
Zij trokken het uitdrijfvak (machineschip met 2 brugschepen en wegdek) weer op hun plaats na een brugopening.
Na de aankoop was ik van plan het schip te restaureren en in de museumhaven van Vreeswijk neer te leggen. Echter de plannen voor deze haven waren nog niet afgerond en er vanuit de Museumwerf geen belangstelling. Het schip heb ik toen tijdelijk geparkeerd in Hagestein.
recht zo die gaat
Gelukkig heb ik toen een koper kunnen vinden met hart voor de zaak. Edu van de Velden was met zijn hasselter aak naar de museumhaven in Zutphen verhuisd. De schipbrug heeft daar in 1936 nog een tijdje gelegen. Zie foto op pagina 1.
Hij heeft het brugschip gerestaureerd en naar Zutphen gebracht.
Op de foto in Zutphen zie je links dat de steunen van het wegdek nog aanwezig waren. Die zaten gewoon nog onder de opbouw die daar later overheen gezet is.
Hier nog als een walvis op het droge
gr. marco
Hij heeft het brugschip gerestaureerd en naar Zutphen gebracht.
Op de foto in Zutphen zie je links dat de steunen van het wegdek nog aanwezig waren. Die zaten gewoon nog onder de opbouw die daar later overheen gezet is.
Hier nog als een walvis op het droge
gr. marco
recht zo die gaat