Letters in cirkels

Alles over binnenscheepvaart
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Letters in cirkels

Bericht door Klaes »

pieter53 schreef:Leemburg waterbouw Terhorne?
Ja die bestaat nog steeds,ze hebben ook nog een helling met 4 karren voor schepen tot 30 meter en niet zwaarder dan 60 ton.
Mijn vader ging er vroeger wel eens op de helling met zijn Luxe motor.
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Letters in cirkels

Bericht door han visser »

In de afgelopen 6 jaar (sinds 2008) is op dit onderwerp al heel wat gepasseerd. Noodvervoerswet, Maatregel schepen, Oplegfonds baggermateriaal en nog zo het één en ander meer.

Ik had natuurlijk mijn huiswerk nog eens moeten inzien, want er is verschil tussen een N, een N ineen circel en mogelijk een zwarte N met cijfers op een geel vlak op schepen.
Er had me een lichtje moeten gaan branden dat alleen een N in een circel op een geel vlak niets te maken heeft met waterstaatswerk op zich, maar dat dit om duistere redenen (we weten nog steeds niet waarvoor welke letter stond) vaker op een dekschuit waargenomen is dan op een ander schip. Gezien de plaats van de foto had het wel eens grensoverschrijdend verkeer geweest kunnen zijn en had er géén circel om de N getekend hoeven zijn.

Ik blijf toch maar een amateur op vaargebied.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Letters in cirkels

Bericht door pieter53 »

Dag Han,

Of je dat van die omcirkelde N had moeten weten, weet ik zo net nog niet.
Ik kan hem hier op het forum niet terug vinden.
Vermoedelijk is de N na enige correspondentie met deze en gene boven water komen drijven.

Elders op het forum was sprake over de drijvende stuwen van de IJssellinie en het gerucht dat er kempenaars geselecteerd zouden zijn
om afgezonken te worden teneinde als extra bescherming van de stuw en bij het opspuiten van de zanddammen te dienen .

De gele bal van de baggerschepen is een nog onbekend vaarwater voor me, maar misschien dat dat nog verandert.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
amphora

Re: Letters in cirkels

Bericht door amphora »

Geachte heer Van Wijngaarden,

Uw vraag brengt ons terug naar een stukje historie van de Waterbouwers.

Gele bal

De Vereeniging Centrale Baggerbedrijf (CB) is opgericht in 1935. Alle leden waren toentertijd verplicht hun materieel te registeren bij CB.

De verschillende type werktuigen kregen een codeletter plus op volgorde een cijfer toegekend. Dit vormde zo een registratiecode. Deze code stond vermeld op een gele bal. Ook werd deze registratiecode op het casco van het schip ingebrand.

Deze codes werden gebruikt voor de registers van het CB alsook bijvoorbeeld voor verzekeringen. Interessant is te melden dat na WOII veel materieel uit Duitsland kon worden teruggehaald aan de hand van de registratiecodes.



Stilligfonds

Het door u genoemde stilligfonds heeft niets te maken met de gele bal. Het geld in het stilligfonds werd betaald door werkend materieel zodat voor niet-werkend materieel de lening en rente betaald konden worden.

De gele bal en het stilligfonds bestaan al zo’n 20 tot 30 jaar niet meer.


Bovenstaande informatie heb ik verkregen van de heer Gerard van Berkel en hij heeft zich bereid verklaard dat u bij verdere/aanvullende vragen hierover contact met hem kan opnemen.


Met vriendelijke groet,


Chantal Schillemans

Adviseur Nautische Zaken



Vereniging van Waterbouwers

Bezuidenhoutseweg 12
2594 AV Den Haag

Pieter53, hierbij het antwoord aangaande de Gele bal van de Vereniging van Waterbouwers.

Gr. Cees
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Letters in cirkels

Bericht door pieter53 »

Hartelijk dank voor de moeite Cees.
Weer wat wijzer!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Letters in cirkels

Bericht door han visser »

Dag Pieter,

De omcircelde N vindt je niet op het forum, maar wel in de Binnenvaarttaal.

Dat van te vorderen schepen in de IJssellinie is wel bekend. Je kunt het teruglezen op de site van de vrijwilligers die de restanten van de IJssellinie koesteren en voor publiek toegankelijk maken.
Het betrof overigens niet specifiek de inzet van Kempenaars, maar er zouden eventueel schepen gevorderd worden die met zand er in boven en beneden het caisson tot zinken zouden worden gebracht om te verhinderen dat deze versperring geruimd zou kunnen worden.

De IJssellinie was een stukje van een volledige waterlinie, vanaf Brabant tot aan de uitmonding van de IJssel. In de Waal is indertijd ook gebouwd aan caissons, daar heb ik een luchtfoto van gezien.
De reden voor het bedenken van deze ouderwetsche verdedigingslinie was gelegen in het feit dat we vóór het operatief maken van de NAVO maar onze eigen Nederlandse boontjes diende te doppen, omdat de toenmalige opperbevelhebber Eisenhouwer het Nederlandse leger niet bij de gealieerde strijdkrachten wilde betrekken die een mogelijke verdere opmars van het Russische leger in westelijke richting moesten verhinderen en geen hoge pet op had van de slagkracht van het Nederlanse leger.
Leoni
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 okt 2014 11:47

Re: Letters in cirkels

Bericht door Leoni »

han visser schreef:Dag Pieter,

De omcircelde N vindt je niet op het forum, maar wel in de Binnenvaarttaal.

Dat van te vorderen schepen in de IJssellinie is wel bekend. Je kunt het teruglezen op de site van de vrijwilligers die de restanten van de IJssellinie koesteren en voor publiek toegankelijk maken.
Het betrof overigens niet specifiek de inzet van Kempenaars, maar er zouden eventueel schepen gevorderd worden die met zand er in boven en beneden het caisson tot zinken zouden worden gebracht om te verhinderen dat deze versperring geruimd zou kunnen worden.

De IJssellinie was een stukje van een volledige waterlinie, vanaf Brabant tot aan de uitmonding van de IJssel. In de Waal is indertijd ook gebouwd aan caissons, daar heb ik een luchtfoto van gezien.
De reden voor het bedenken van deze ouderwetsche verdedigingslinie was gelegen in het feit dat we vóór het operatief maken van de NAVO maar onze eigen Nederlandse boontjes diende te doppen, omdat de toenmalige opperbevelhebber Eisenhouwer het Nederlandse leger niet bij de gealieerde strijdkrachten wilde betrekken die een mogelijke verdere opmars van het Russische leger in westelijke richting moesten verhinderen en geen hoge pet op had van de slagkracht van het Nederlanse leger.
Afbeelding
Ik heb toevallig het boek drijvende stuwen zitten lezen en zo U ziet komt "type Kempenaar" wel voor, omschirkelde tekening
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Letters in cirkels

Bericht door pieter53 »

En ik maar denken dat ze voor de stuw zouden liggen om te voorkomen dat men met schepen een landing op de stuw zou doen.
Hebben ze aan die mogelijkheid niet gedacht, of dachten ze die vanaf de oever tegen te kunnen houden?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Leoni
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 okt 2014 11:47

Re: Letters in cirkels

Bericht door Leoni »

er waren wel voorzieningen bedacht tegen drijvende mijnen en dergelijk.
er word wel vermeld dat,
de schepen dienden geladen te zijn met erts of stortsteen zonder deklast.
erts of stortsteen zonder deklast ????
gr.L.
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Letters in cirkels

Bericht door han visser »

Dag Leoni,

Komisch dat er een boek bestaat over dit langverzwegen "staatsgeheim". Hoe luidt de titel? Ik zou het ook wel eens in willen zien.
Erts en stenen hebben een hoog soortelijk gewicht en is minder snel uit de versperring te verwijderen. Ik zou me kunnen voorstellen dat je het zand uit de schepen zou kunnen spuiten.

Van de versperring zijn nog de in hoogte verschillende grondlagen te zien, mogelijk later omgebouwd tot kade's waarop je scheepjes voor een vlotbrug te water kunt laten. (noodbrug)
Het onderste landhoofd is nog gedeeltelijk aanwezig. Lange jaren gesierd door het opschrift: "geen wapens nooit". De huidige "versiering" is een onduidelijke tekst die - als je deze googelt - niet vertaalbaar is, maar wel leidt tot de site van de CIA!
Aan de stroomrafeling ter plaatse is waarneembaar dat er kennelijk ook nog (restanten van?) een drempel aanwezig is.
Plaats reactie