IJs en weder dienende...

Alles over binnenscheepvaart
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door kajoe »

ik weet nog van een reis naar de hunze dat wij /het convooi net voorbij de bakkerij ?fonejachtbrug tegen donker stil kwamen en de ijsbrekers zijden de volgende dag rond acht uur weer verder wouden gaan .
kom je boven en ja waar moeten we heen alles wit hier en daar een boompje maar goed de mannen van de ijsbrekers hingen op pad en daar hoefden we alleen maar achteraan .
bij de oranje sluizen aan de buitenkant vonden we het wel jammer dat er zo vaak werd gebroken het was altijd een sport om van schellingwoude naar het eiland en terug schotsje te springenen zo de geul over te komen .
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door k-k »

Ja Wout, Friesland met sneeuw en ijs had wel iets vond ik. Geladen relatief makkelijk sturen. Je bleef vanzelf in de geul en liep je vast kon er eigenlijk weinig gebeuren. Leeg was het opletten dat de wierbak niet met ijs verstopt raakte. Maar gelukkig konden we het koelwater retour naar de standpijp, waar de zuig aan zat, zetten. Minder gecharmeerd was ik van de Eems tussen Delfzijl en Emden. Daar moest je niet vastlopen, want dan ging het tij met je aan de haal. Altijd blij als we dat hadden gehad. Hieronder twee Delstors en een Gulfscheepje worstelend om de Emder haven binnen te komen. Jaartal onder de foto. Gr. Klaas.
1971-2 Emden 1.JPG
1971-2 Emden 1.JPG (133.21 KiB) 649 keer bekeken
unikap
Berichten: 1338
Lid geworden op: 15 jan 2020 09:43
Locatie: zaltbommel

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door unikap »

Winter 1995-6.jpg
Winter 1995-6.jpg (59.8 KiB) 441 keer bekeken
Winter 1995-6 als ik mij niet vergis troffen mijn zoons en ik langs de oostvaardersdijk bij Lelystad een konvooi ijsbrekers en vrachtschepen (3 of 4)
Meteen de vrachtauto aan de kant en kijken maar. Allemaal zonder camera.
Thuisgekomen meteen alle 3 potlood en papier gepakt en de herinnering vastgelegd zo goed en zo kwaad als dat ging. Scheepsnamen en datum ontbreken helaas. gr jed
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door Arie »

Een weekeinde mee in het ijs spelen bij mijn zwager aan boord.
Hoewel de Leo op zich een uitstekende ijsbreker is.
De Leo even veilig achter een geladen bak.
Foto dateert uit de 90-er jaren is ergens op het Volkerak.
Hans Hoogendoorn aan het roer
5jh2rqk5.png
5jh2rqk5.png (840 KiB) 300 keer bekeken
Gr.Arie
Hou de vaart er in.
unikap
Berichten: 1338
Lid geworden op: 15 jan 2020 09:43
Locatie: zaltbommel

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door unikap »

Mooie veilige oplossing! Ook nog sleepvaart op de achtergrond. Heb ik al bijna 20 jaar niet meer gezien.
Hieronder een van de vele gewaagde ijspret-foto's uit de lokale ansichtenboekjes.
Waal, waarschijnlijk bij Gameren. gr jed
IJswaanzin op de Waal.jpg
IJswaanzin op de Waal.jpg (120.76 KiB) 193 keer bekeken
Plaats reactie