Modelbouw binnenvaartschepen.

Alles over binnenscheepvaart
nestor
Berichten: 251
Lid geworden op: 22 dec 2005 21:44
Locatie: Vlaardingen

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door nestor »

teerkwast schreef: 31 dec 2017 03:17 Het blijft altijd jammer, dat de vlaggetjes zo steriel zijn. Maar hoe wil je het anders doen.
Ze even in de thee dompelen, zijn ze zo oud.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door k-k »

Een caterpillarvlag op een foto verkleind en 2x (waarvan 1x gespiegeld) geprint. Uitgeknipt en golvend aan een vlaggenlijn geplakt. Niet in de thee gedompeld, maar het schip is een keer uit het hijstuigje gevallen en omgekeerd in het water terecht gekomen. Na twee jaar is het vlaggetje verweerd en verbleekt. Nu zijn vlaggen van papier niet zo professioneel, maar het oogt niet slecht. Plaatje is van 14 dagen na de 'doop'. Gr. Klaas.
20160427_195002a.jpg
20160427_195002a.jpg (115.2 KiB) 2377 keer bekeken
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door pieter53 »

Nog een fraai staaltje modelbouw is te zien op:
https://metors.wordpress.com/2012/03/18 ... achtschip/

Afbeelding

En daar, om U lekker te maken, maar even dit plaatje van een fraai Langedijks motorscheepje geleend.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door k-k »

Schitterend Pieter! Zitten heel wat uurtjes en vakkennis in. Voel ik me maar een amateur bij. Gr. Klaas.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door piet42 »

Hoe krijgen ze het voor elkaar ik doe ok wel soldeerwerk als het klein werk is soldeer je het een en door de warmte laat het ander los ☹️
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door pieter53 »

Met klempincetten (pincet met knijper er op), krokodillenklemmen, of stukjes metaal en een knijper, e.d. bereik je al vrij veel.
Vroeger was er ook een soort klei dat voor afkoeling kon zorgen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door piet42 »

Pieter allemaal bekend maar toch een monniken werk en heelveel tijd en geduld ook wel eens een model van metaal gemaakt van plaatjes van blik groente soldeerde best goed je moest wel plat walsen maar verder ging dat wel maar om het zo te maken als bovenstaand model petje af met meestal simpele middelen 🧢 af
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door k-k »

Schijfje aardappel werkt ook goed om bij solderen doortrekken van warmte te voorkomen. Voornaamste is dat je plezier in je hobby hebt en bij zulke verslagen altijd weer ideeën opdoet voor je eigen "werfje". Hieronder een link naar de bouw van een model van een modern binnenvaartschip. Gr. Klaas.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/bo ... ra.257625/
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 23 sep 2018 16:40 Met klempincetten (pincet met knijper er op), krokodillenklemmen, of stukjes metaal en een knijper, e.d. bereik je al vrij veel.
Vroeger was er ook een soort klei dat voor afkoeling kon zorgen.
Hallo Pieter.

TIP :
Ik doe zelf ook aan modelbouw en werk meestal met messing met veel soldeerwerk.
Als ik een soldeerverbinding moet solderen naast een reeds eerder gesoldeerde soldeerverbinding, koel ik deze bestaande soldeerverbinding met nat keukenrolpapier, wat ik vastzet met metalen klemmetjes, dit werkt heel goed !

Ik bouw RC (2.4 GHz) Radiografische bestuurbare vrachtwagen modellen in de schaal 1-14.
Ik maak/bouw alles zoveel mogelijk zelf, alleen de elektronica koop ik, maar sluit ik wel zelf aan.
De materialen waar ik mee werk zijn : Messing, Staal, Aluminium en in beperkte mate ABS (kunststof) en hout, als dit ook bij het 1:1 model is gebruikt, gebruik ik ook hard hout, maar dit is net als ABS zeer beperkt.

Even Off Topic :
Ik weet dat velen van ons niet geïnteresseerd zijn in deze vorm modelbouw, maar het gaat erom om te laten zien, hoe naast een reeds bestaande soldeerverbinding, direct er naast een soldeerverbinding kan solderen, zonder dat de bestaande soldeerverbinding loslaat.
Linkje :
https://www.modelbouwforum.nl/threads/vo ... 6-4.80426/
Het is een uitgebreid bouwverslag van maar 102 pagina's
Even zoeken/doorbladeren, dan kan je diverse malen zien, hoe ik reeds bestaande soldeerverbindingen koel met keukenrol.
(zie het eindresultaat op pagina 102 van de Volvo F16)

Deze Volvo F16 is nog maar net klaar en heb ik afgelopen zaterdag in Osnabrück bij de Modelbouwclub MTC gereden op een 24 uurs rij-demo.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door k-k »

Even overgestoken naar het modelbouwforum Pieter en heb de kop en staart van je verslag bekeken. Indrukwekkend en professioneel zoals jij bouwt. En ja, auto's zullen op dit forum minder populair zijn dan schepen, maar ongetwijfeld zijn er mensen ingeïnteresseerd. Zelf knutsel ik ook graag, maar op een andere manier en niveau. Gekscherend zeg ik wel eens dat ik uit de knopendoos bouw en daarbij veel gebruik wat me voor handen komt. Het resultaat moet wel "ogen" en ook nog willen varen. Bijgaand de link naar het bouwverslag van mijn laatste model. Wel geen binnenschip, dus ook een beetje off topic. Wens je nog veel bouwplezier en weet je nu op het Modelbouwforum te vinden. Gr. Klaas.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/mu ... je.229450/
Plaats reactie