Lepeltakker

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Lepeltakker

Bericht door Kees Keijzer »

Sluiskil, de oude brug ,ik ben het helemaal met je eens .
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

lepeltakker Orion.

Bericht door t.fluks »

Hallo Wrijfhout,
de "Orion"van H Boersma is, volgens mevr. Boersma te Zwolle, gesloopt in 1984 te Ooltgensplaat.
groet, Tammo.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Tammo, bedankt!
Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Lepeltakkers

Bericht door Kees Keijzer »

Harry;
Neven van mijn vader hebben een luxe motor gehad, die zij 'Neeltje II' noemden met een Hollandia, later een 165 GM en het zou wel eens kunnen zijn dat het schip ook Lepeltak kenmerken had wat ik me er van herinner, weinig zeeg vrij volle kop. J en M Ghijsels uit Stad aan't Haringvliet waren de eigenaren, het schip is in de begin zeventiger jaren naar Siërra- Leone verkocht.
Afbeelding
Het bedoelde schip ligt rechts op de achtergrond in de thuishaven.
Misschien vind je wat in je archief.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Dat is er een Kees.

Neeltje II ex Christina

Gebr. Ghijssels, Stad a/h Haringvliet
bj. 1930 Gebr. Matena, Papendrecht
30.09 x 5.04
162 ton
60 pk Hollandia

Ik denk dat het die zgn. Erich Triena is, zal wel een verkeerd gespelde naam zijn geweest. Klinkt als...

We hebben het genoteerd Kees,

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

lepeltakker

Bericht door t.fluks »

hallo Harry,
Bericht:
3 Augustus 1930.
Op de scheepswerf van H B Peters ( Dedemsvaart)werd Zaterdagmorgen met goed gevolg te water gelaten een 200 tons motorvrachtboot bestemd voor België.
De boot zal uitgerust worden met een 60 pk Hollandia motor.
Thans zal de kiel gelegd worden voor een 250 tons motorvrachtboot,
eveneens bestemd voor België.
groet, Tammo Fluks.
ouzovd

Bericht door ouzovd »

Afbeelding

Hier werdt de 2 cylinder "Hollandia" van de "Peanfra"(twee van binnen) van 60 echte pk's na een tweede krukasbreuk in 4 jaar vervangen door een 6 cylinder "Smit/Hollandia" van 130 ezels. Dit was in 1957. Het schip was gebouwd in 1928 in Delft bij van Beek. Hij was verlengd in 1951 ergens in Belgie . De verlenging was vierkant.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Neeltje 2, ex-Christina

Bericht door Gert Schouwstra »

De informatie blijkt binnendruppelen. Leo Aarnoudse plaatste deze week een mooie serie foto's van de Neeltje 2, ex-Christina bij zijn jeugd. Kees Keijzer gaf nog een wardevolle aanvulling. Omdat het om een echte Lepeltakker gaat, kopieer ik hem hier ook even naar toe. Dan houden we het onderwerp zo compleet mogelijk:
mastodont schreef:We gaan het nog even over de jeugd van Joost de Bakker hebben
hij deed mij deze foto's en info toekomen
Afbeelding
Luxe motor Christiena, gebouwd 1930 bij scheepswerf Matena in Papendrecht in opdracht van schipper J.F. de Koning. L. 30.50 x 5.05. x 1.92.
Motor 2 cyl. Hollandia Gloeikop, petroleumlampen met luchtinjectie.
Thuishaven Nieuw-Namen Zvl.

Afbeelding
Ca 1951 De luxemotor Christiena, verlaat geladen met suikerbieten de Emmahaven. Als je vanaf walsoorden verder de westerschelde opvoer kwam je aan de dukdalf van Baalhoek. Daar ging je rechtsaf uit het hoofdvaarwater het speelmansgat in, dan had je over stuurboord eerst het haventje van Baalhoek vervolgens Kruispolderhaven, de Vissers en Landbouwhaven De paal en helemaal aan het eind Emmahaven .

Afbeelding
Kijk nou eens hier een zeer zeldzame opname uit ca 1951 Emmahaven. De Luxe motor Christiena van schipper De Koning is achteruitvarend op zijn laadplaats aan het aanleggen. Let nu eens op het kleine viskottertje met het opschrift CLN 11, dit visserschip ligt heden ten dage in de oude veerhaven van Terneuzen als R1 . Zie ook hoe druk het in dit soort haven kon zijn. ( de foto’s komen uit de collectie van Theo de Koning, ex schipper van de Rofra daarvoor de Adrianus van Van Denderen.

op de volgende zie je het schip liggen in Zelzate voor het zottekot zo als wij dat noemde
Luxe motor Christiena inmiddels 1954 en voorzien van een nieuwe stuurhut.
Afbeelding
Afbeelding
leeg in een zandgat


Er wordt verhuist, in 1954 heeft De koning een Belgische spits aangeschaft en zijn Luxe motor verkocht aan Schipper Gijsels uit Stad aan het Haringvliet, die haar de naam Neeltje 2 gaf
Afbeelding

Afbeelding
en op de laatste verlaat het schip de oude veerhaven

we hopen dat we er weer een paar mensen een plezier mee hebben gedaan
jeugd is jeugd en het geeft niet van wie!
gr
leo
Kees Keijzer schreef:Leo; Die "Neeltje II" ex "Christina" een Lepeltakker, is van neven van mijn vader geweest, de Gebr. Ghijsels. Het schip is verkocht rond 1970 naar Siërra-Leone. in Afrika.
Gr, Kees.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Bericht door enterprise »

Ik wil nog even terugkomen op de foto van de "PEANFRA" waar hij
bij de machinefabriek van Smit Kinderdijk ligt.

Voor de geintresseerden: De westlander olieboot die buitenop ligt.
is de "OLIEJON"van oliehandel Kees Jongeneel uit Lekkerkerk
later is dat M.J.Troost "TROLEK geworden
De schipper op de olieboot was ene Aarnoudse ,ik dacht Gerrit een vrijgezel. hij woonde altijd aanboord, zeker doordeweeks, in de weekenden bij Piet Aarnoudse (schipper van de LEKKERKERK 9 van Firma
Luiten )
daarna heeft Marinus Lingen er als schipper op gevaren. in de tijd heeft TROLEK ook deze nog als leurboot gehad.
Er stond een 4 cyl Lister in van 40 PK
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

lepeltakker

Bericht door t.fluks »

Toch wel leuk dat deze topic weer naar voren komt, misschien vinken we ooit de hele Lepeltakkerlijst van Harry áf.
Tammo.
Plaats reactie