Lepeltakker

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Bij toeval zat ik nog eens in de jeugd van Leo Aarnoudse te spitten en kwam ik de spits Anna van Kint tegen, dit zou dus ook een Lepeltakker moeten zijn...

gr. Harry
mastodont schreef:later heeft die Kees Kint op de spits ANNA gevaren
Afbeelding
hier in Parijs in de vroege jaren 50
nu even de link naar :mijn jeugd
mijn vader heeft eens naast elkaar op gevaren met Kees Kint ,pa op de Bona Spes
onder de Moerdijk brug door s'avonds in het donker, voer hij tegen een onverlichte boei aan ,daar baalde hij van ,want hij was zet schipper bij Leen Geluk van Middelburg
toen zei Kees Kint tegen Pa
jie moe moar zo dienken Aarnoudse ,degene die achterin Terneuzen tegen de dam liggen met de lontjes verdroogd in de boord lichten ,DIE hebben nooit iets
dan weet je gelijk in welke tijd het speelt ,nog met petroleum verlichting
Afbeelding
de ANNA brand merk 1437 B-Dord 1929 groot 335 ton ,gebouwd bij scheepswerf van de Pol in zwijndrecht ,met een 80 PK Hollandia 2 cylinder/2 takt ruwe olie
hier weer een raakvlakje met :mijn jeugd ,ik heb ooit mijn stuurhut verlengd bij van de Pol
Afbeelding
lekker scherp achter scheepje zo te zien ,maar als je naar de schep van zijn roer kijkt denk ik dat het een onding geweest moet zijn om mee te manoevreren,en geen tunnel zo als je ziet ,misschien wel een afneembare ,dat kwam meer voor in die tijd daar over heb ik al verteld
Afbeelding
Afbeelding
hier aan de werf ,zo als je ziet bestaat de hoge druk spuit nog niet
het schip word met de hand glad gestoken,en geteerd ,mooi roei bootje ligt er achter de kont ,zou die te koop zijn?
Afbeelding
o nee ,ze gebruiken hem nog zie ik wel
Afbeelding
Afbeelding
ik denk dat deze foto voor Hansweert is genomen
even kijken wat er op de klok staat
Afbeelding
Afbeelding
dan is dit misschien de Post brug ?
roept u maar
gr
leo
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Lepeltak

Bericht door Gert Schouwstra »

Dit bevestigt mijn gedachte dat Lepeltak zowel luxe motors, als spitsen heeft ontworpen. En die Hollandia-motoren zijn ook een soort handtekening.
En zo wordt het een mooi verhaal over een scheepsontwerper.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

met dank aan ben kint die mij de foto's leende
jawel
gr
leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Secunda

Bericht door Wrijfhout »

Hendrikz schreef:In de tijd van de schippersbeurs lag hier in Zwolle geregeld een schip van dit type op een reis te wachten. Volgens een collega van mij was dit de Vios van Boersma, ex Orion van Visser en ex Jado van Duizendstra.
Zelf weet ik weinig van deze schepen en lees dan ook alles wat wordt aangedragen over deze ''Lepeltakkers''.
Mvg. Henk
Afbeelding
De Vios van Boersma is in 1929 bij Peters in Dedemsvaart gebouwd en voldoet aan alle genoemde kenmerken, vol in de kop en weinig zeer...
Hij zou wel eens de Augusta uit mijn bouwlijstje kunnen zijn. In 1951 was hij in het bezit van Duizendstra en heette Jado, zoals Henk schrijft. Hij was toen al verlengd naar 38.50 meter.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ik vond deze foto nog van de Jannetje Adriana van Herkingen. Het schip meet 38.55 x 5.05, gebouwd bij Bodewes in Foxhol in 1925. De kenmerken van een Lepeltakker zitten er wel een beetje in maar dan zou Lepeltak op het moment dat dit schip gebouwd werd 23 jaar zijn geweest en dat lijkt mij weer wat aan de jonge kant... Bovendien zie ik net dat de Bolnes die er in staat ook van 1925 is, dus geen Hollandia. Wat denken jullie?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
als ik mis ben moet je het maar zeggen ,deze komt vanArie Molewijk ,ik dacht dat ik hem op mijn jeugd had
ik meende dat hij zei dat het een lepeltakker was
de Addie van J.Janssen
gr
leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik lees in een van mijn geschriften:

Addy
J. Jansse, Terneuzen
bj 1926 v.d. Adel, Papendrecht
30.15 x 5.02 x 1.80
151 ton
60 pk Kromhout
Brandmerk 2946 B 1928 Rotterdam
2302946

het schip heeft later nog de naam Jaco gehad en is uiteindelijk als Koophandel 6 bij Ruiten & Kreyer in Oudewetering terechtgekomen, dat was eigenvervoer of zgn. beurtvaart als ik het mij goed herinner. Daar is nog eens het e.e.a. over te doen geweest als mijn geheugen mij niet in de steek laat.

Maar of het een Lepeltakker is, het model lijkt er wel op.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Jannetje adriana

Bericht door t.fluks »

Hallo Wrijfhout,
voor een Lepeltakker lijkt me de roef te hoog en de kop te scherp, maar ik kan het mis hebben.
groet, Tammo Fluks.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Hallo Tammo,
Als je het over de Jannetje Adriana hebt ben ik het met je eens.
Maar ik weet niet wat Lepeltak nog meer ontworpen heeft. Ik denk dat hij door de jaren heen meerdere scheepstypen heeft ontwikkeld.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Bericht door enterprise »

foto waar Anna van Cees Kint door draaibrug vaart zou eerder Sluiskil
kunnen zijn
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Plaats reactie