Lepeltakker
-
- Berichten: 9008
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Lepeltakkers
Hallo,
Vandaag in het bezit gekomen van enkele copyen van schepen die voor Lepeltak gebouwd zijn bij scheepswerf Matena aan het Westeind in Papendrecht.
Hier een uittreksel van het kadaster in Dordrecht van de als "Noord" voor Lepeltak gebouwde en later eigendom van de Scheepshypotheekbank in Rotterdam overgenomen en als tweede naam "Christiena" van de Koning uit Nieuw Namen en als laatste in ons land
"Neeltje"II van Ghijsels, neven van mijn vader uit mijn geboorteplaats Stad aan 't Haringvliet.
het uittreksel dank ik aan Ruud Slagter uit mijn woonplaats.
Hier het uittreksel;
Je ziet dat er beslag op gelegd is toen het eigendom van Lepeltak was !!!!!
en de Koning heeft het schip van de bank gekocht denk ik.
Gr, Kees.
Vandaag in het bezit gekomen van enkele copyen van schepen die voor Lepeltak gebouwd zijn bij scheepswerf Matena aan het Westeind in Papendrecht.
Hier een uittreksel van het kadaster in Dordrecht van de als "Noord" voor Lepeltak gebouwde en later eigendom van de Scheepshypotheekbank in Rotterdam overgenomen en als tweede naam "Christiena" van de Koning uit Nieuw Namen en als laatste in ons land
"Neeltje"II van Ghijsels, neven van mijn vader uit mijn geboorteplaats Stad aan 't Haringvliet.
het uittreksel dank ik aan Ruud Slagter uit mijn woonplaats.
Hier het uittreksel;
Je ziet dat er beslag op gelegd is toen het eigendom van Lepeltak was !!!!!
en de Koning heeft het schip van de bank gekocht denk ik.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Vita
Vandaag was Bart even in Sneek bij mijn vader. De Verwisseling lag als Scarpe bij de Hollandiafabriek toen Gerrit van Leiden het schip kocht. Bij notaris Kelder werd het schip op 20-12-1930 overgeschreven voor fl. 8.700,-. (twee dagen voor de datum van beslag hierboven) Daarna moest de motor weer worden aangekocht en ingebouwd en de betimmering weer geplaatst. Al met al zal het schip Gerrit zo'n 16.000 gulden gekost hebben.Gert Schouwstra schreef:Bart van Leiden is vandaag eindelijk thuisgekomen van vakantie.
Volgens hem zijn er zeker 7 stuks Lepeltakkers gebouwd, waarvan 4 bij Peters in Dedemsvaart. Ze waren op details onderling niet helemaal gelijk, wat zo'n 15 ton verschil in tonnage oplevert.
De Vita, ex-Verwisseling is in september 1988 gesloopt. Bart en zijn vrouw zijn in 1987 al gestopt met varen, maar zijn nog een jaar aan boord blijven wonen.
Op de achterste hoeken van het roefdek stonden twee gegoten bolders - zoals je op de foto van Wrijfhout duidelijk kunt zien - die na de verlenging zijn aangebracht voor de vaart op o.a. de Leije. Als je dan afvarend met vloedregime af kwam varen, had je op sommige hoeken een tijman staan die een draadje aanpakte. Als je dat draadje op de bolders bij de stuurhut zette, ging het schip met de stroom in de rug na een tijdje uitscheren, dan werd de draad op die hoekbolder gezet. Een achterbolder was geen alternatief, want dan kwam de kont juist te veel bij en was je je roeren kwijt in de stenen.
Toen het schip is verlengd en een theehut werd geplaatst, is de stuurhut omgedraaid op de roef terchtgekomen, met de schuine hoeken en de deuren naar achteren.
Bart heeft met het schip nog kalfdekken gezet bij Worst in Meppel. Tegelijkertijd werd de den achterop verhoogd. Het schip werd toen ca. 300 ton.
Bij het faillisement van de nieuwbouw is de motor er uitgehaald door de Hollandiafabriek aan de Noord. Daar is het schip toen ook opgelegd blijven liggen. De timmerman was bezig de zeer luxe betimmering er uit te halen, toen Gerrit van Leiden de aangaf dat hij van plan was het schip te gaan kopen en dat hij de rekening wilde voldoen. De helft van de betimmering is toen blijven zitten en de andere helft is er later weer ingezet, evenals de motor. Je bleef later het verschil in kwaliteit goed zien.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: LEPELTAKKER
Ik lees net in de memoires van mijn vader dat hij in 1942 nog een jaar als matroos van 15 jaar op de Verwisseling heeft gevaren.
Er was verder nog een heel gezin aan boord, Vader, moeder en vijf kinderen (de oudste twee waren niet meer aan boord).
Er was verder nog een heel gezin aan boord, Vader, moeder en vijf kinderen (de oudste twee waren niet meer aan boord).
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15
Re: Verwisseling/Vita
Die klipperkop op foto twee, doet mij denken aan de werf van v.d. Adel te Papendrecht, zie de Henriétte van Van Boven in "de Blikken Motor.Van Tammo Fluks kreeg ik een aantal foto's van de Verwisseling van Gerrit van Leiden en later als Vita van Bart van Leiden toegestuurd. Hartelijk dank Tammo.
Het achterschip van de VERWISSELING. Je kunt goed zien dat het achterschip erg laag was.
Er zijn veel mooie details te zien:
De stuurhutdeuren staan op de afgeschuinde hoeken van de stuurhut.
Voor de stuurhut staat het stookhok, met een flinke schoorsteenpijp erbovenuit.
De motoruitlaat staat stuurboord naast de stuurhut.
Ook de hele hoge ramen met daaronder nog weer panelen vallen op, dat kwam mede door de lage roef. Het achterraam kon als een deur opendraaien, dat was handig als je deklast tot op het achterdek stond, want dan kon je via dat raam op je stuurhutdak komen om daar te sturen.
Op de foto poseren ome Gerrit en tante Ab van Leiden met hun vier oudste kinderen: Bart, Bertha, Gerrit en Herman. Ik schat dat de foto omstreeks 1936 is gemaakt, het jongste kind Jenny staat dan nog niet op de foto.
De kop van de VERWISSELING met de familie aan boord. Nu zijn er wel 5 kinderen. Ik schat eerste helft van de jaren '50. Wie kent de andere schepen?
En de Verwisseling als VITA. Zoon Bart heeft het schip in 1959 overgenomen. Het schip is hier dus al verlengd en de stuurhut is boven op de roef geplaatst, zodat er ruimte kwam voor een flinke theehut. Omdat het schip nogal achterover lligt vermoed ik dat de 300 pk Buddah er nog in staat.
Nog een foto van de VITA in de laatste fase van zijn leven. Een deel van de den is verhoogd. Het schip is achter flink omhoog gekomen doordat er een 165 pk GM in is gezet. In 1979 is het schip door Bart van Leiden naar de sloop gebracht.
Groeten, Willem
Re:
deze is even voor Sjaakmastodont schreef:
als ik mis ben moet je het maar zeggen ,deze komt vanArie Molewijk ,ik dacht dat ik hem op mijn jeugd had
ik meende dat hij zei dat het een lepeltakker was
de Addie van J.Janssen
gr
leo
reeds lang geleden aan geleverd door Arie Molewijk
je was weer goed wakker Sjaak
gr
leo
Re: LEPELTAKKER
Hallo,
Leo bedankt, Ik dacht Piet Jansen, maar nu ik J. Jansen zie, Sta me Jan Jansen ook nog wel bij, alleen uit verhalen.
Sjaak.
Leo bedankt, Ik dacht Piet Jansen, maar nu ik J. Jansen zie, Sta me Jan Jansen ook nog wel bij, alleen uit verhalen.
Sjaak.
Re: LEPELTAKKER
beste Gert en Harry,
Zit ik weer eens leuk naar een onderwerp in het scheepvaartforum te kijken en ja hoor hebben jullie het over Lepeltakkers.
Laat 1 van onze schepen in het verre verleden nou toevallig een kop van een Lepeltakker gehad hebben! Dat schip had ik van Geert Mouthaan gekocht in ik geloof 1979 en toen heette die Risico. Daarvoor is het van Willem Vrieswijk geweest die nu nog op de Spooldersluis werkt. Hoe dat schip toen heette weet ik helaas niet. Voordat dhr Vrieswijk het kocht is het drie generaties lang in handen van de familie Nijhuis geweest. Zover ik weet heeft opa Nijhuis in 1915 een hagenaartje laten bouwen. Dat schip heeft in hun familie een ware gedaanteverwisseling ondergaan, want het scheepje heeft al vrij snel een stuurrad besturing gekregen. Van kleinzoon Geert Nijhuis hadden wij gehoord dat opa al snel een stuurrad van een schoener op een sloop had gekocht en dus waarschijnlijk ook een stuurwerk. Daarna is het schip nog verlengt en heeft toen ook Kalffdekken gekregen. Weer later hebben zij een ongeluk bij de Igma in Amsterdam gehad waarbij de kop zwaar beschadigt was en voorzover ik van Geert Nijhuis heb begrepen hebben zij toen van een sloopschip een Lepeltakker dus de kop heben overgenomen en voor deze aak gemonteerd. Het was een wonderlijk geheel deze kop had ook bijna de zelfde breedte als de aak, maar het was ook nauwelijks zichtbaar dat ie iets breder was. Ik heb dat schip 3 jaar in bezit gehad en het toen laten slopen in het kader van de "vloot verbetering".
Verder herinner ik mij nog dat in die jaren de broer van Bouwe Boersma,die dat mooi klippertje de Risico had waarvan de kop nu nog in de ruin van het internaat in Vreeswijk staat ook een Lepeltakker bezat. Hoe de broer en ook zijn schip heette weet ik ook al niet meer. Dat zal de leeftijd wel zijn denk ik!
Gert nog even voor jou speciaal: We gaan vanwege de huidige crisis dit jaar helaas niet zandstralen, sterker nog ik ben zelf maar met opknappen begonnen!!! Ik heb er dit jaar waarschijnlijk toch tijd genoeg voor. Was trouwens leuk om je tegen te komen op de Rijn!
Wel mensen groeten, Jan Garrer (ms. Atlas)
Zit ik weer eens leuk naar een onderwerp in het scheepvaartforum te kijken en ja hoor hebben jullie het over Lepeltakkers.
Laat 1 van onze schepen in het verre verleden nou toevallig een kop van een Lepeltakker gehad hebben! Dat schip had ik van Geert Mouthaan gekocht in ik geloof 1979 en toen heette die Risico. Daarvoor is het van Willem Vrieswijk geweest die nu nog op de Spooldersluis werkt. Hoe dat schip toen heette weet ik helaas niet. Voordat dhr Vrieswijk het kocht is het drie generaties lang in handen van de familie Nijhuis geweest. Zover ik weet heeft opa Nijhuis in 1915 een hagenaartje laten bouwen. Dat schip heeft in hun familie een ware gedaanteverwisseling ondergaan, want het scheepje heeft al vrij snel een stuurrad besturing gekregen. Van kleinzoon Geert Nijhuis hadden wij gehoord dat opa al snel een stuurrad van een schoener op een sloop had gekocht en dus waarschijnlijk ook een stuurwerk. Daarna is het schip nog verlengt en heeft toen ook Kalffdekken gekregen. Weer later hebben zij een ongeluk bij de Igma in Amsterdam gehad waarbij de kop zwaar beschadigt was en voorzover ik van Geert Nijhuis heb begrepen hebben zij toen van een sloopschip een Lepeltakker dus de kop heben overgenomen en voor deze aak gemonteerd. Het was een wonderlijk geheel deze kop had ook bijna de zelfde breedte als de aak, maar het was ook nauwelijks zichtbaar dat ie iets breder was. Ik heb dat schip 3 jaar in bezit gehad en het toen laten slopen in het kader van de "vloot verbetering".
Verder herinner ik mij nog dat in die jaren de broer van Bouwe Boersma,die dat mooi klippertje de Risico had waarvan de kop nu nog in de ruin van het internaat in Vreeswijk staat ook een Lepeltakker bezat. Hoe de broer en ook zijn schip heette weet ik ook al niet meer. Dat zal de leeftijd wel zijn denk ik!
Gert nog even voor jou speciaal: We gaan vanwege de huidige crisis dit jaar helaas niet zandstralen, sterker nog ik ben zelf maar met opknappen begonnen!!! Ik heb er dit jaar waarschijnlijk toch tijd genoeg voor. Was trouwens leuk om je tegen te komen op de Rijn!
Wel mensen groeten, Jan Garrer (ms. Atlas)
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: LEPELTAKKER
Ha Jantje,
Dat is dan mogelijk deze hagenaar geweest:
Risico, ex-Vertrouwen, (3250032) bouwjaar 1903 bij Ruijtenberg in Waspik.
43,86 x 7,24 x 2,36 - 454 ton.
240 pk GM uit 1968.
Dat is dan mogelijk deze hagenaar geweest:
Risico, ex-Vertrouwen, (3250032) bouwjaar 1903 bij Ruijtenberg in Waspik.
43,86 x 7,24 x 2,36 - 454 ton.
240 pk GM uit 1968.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: LEPELTAKKER
Ik denk het toch niet Gert. Gisteren heb ik ook al even zitten zoeken en vond in het ivrboek van 1979 deze Risico van Mouthaan.
Als Jan hem in 1979 heeft gekocht en drie jaar later heeft laten slopen dan moet dat een ander schip zijn geweest.
Deze foto maakte ik in 1995 in de Lemmer...
en onderstaande in een periode die ook al weer lang achter ons ligt...
Risico Franeker stond er toen op.
en hier kan ik nou niet direct een kop van een Lepeltakker van maken...
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: LEPELTAKKER
De schoorsteen lijkt er wel een van Frans Driessen uit Roermond te zijn. Misschien aldaar gemotoriseerd !?.
m.v.g. Roy
m.v.g. Roy