Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Gypsy I en II

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik verwacht dat de moderator dit topic gaat verplaatsen, maar hier zijn alvast de gegevens.

GIPSY 1
Onderlosser, gebouwd bij Verschure & Co. in Amsterdam, te waterlating op 30 november 1968.
59,06 x 9,90 x 3,37 - 861 ton. 1e meting 12 december 1968 te Amsterdam.
Brandmerken: 12692 B Rott 1968 en 14219 Z Rott 1974.

GIPSY 2
Onderlosser, gebouwd bij Verschure & Co. in Amsterdam, te waterlating op 30 november 1968.
59,06 x 9,90 x 3,37 - 861 ton. 1e meting 12 december 1968 te Amsterdam.
Brandmerken: 12693 B Rott 1968 en 14130 Z Rott 1974.

In het blad "Schip en werf" van 13 december 1968 vond ik het volgende artikel:

"Op 30 november jl. zijn op de tot de I.H.C. Holland groep behorende werf Verschure & Co. in Amsterdam-Noord, twee grote splijtbakken van het type I.H.C. Omnibarge te water gelaten. H et waren de Gipsy 1 en Gipsy 2, gebouwd voor het Aannemers- en Transportbedrijf J. van Keimpema N.V. te Rotterdam. De bakken, 59 meter lang en 9,50 m eter breed, hebben elk een hopperinhoud van 660 m3. Zij behoren daarmee tot het grootste type I.H.C. Omnibarge, een reeks van universele splijtbakken voor het baggerbedrijf, geschikt zowel voor „natte” als „droge” lading. De bakken bestaan uit twee helften, die kunnen draaien om zware scharnieren op voor- en achterdek. Twee hydraulische cilinders houden de bakhelften gesloten. Een speciaal ontworpen rubberafdichting zorgt ervoor dat zowel bij „droge” als bij „natte” lading de bak goed gesloten blijft. Bij het lossen drukt de lading de bakhelften vaneen. Door de gladde, gebogen hopperwand geschiedt het lossen zeer snel. Op het achterdek staat een ruime stuurhut die zó op scharnierende poten is geplaatst, dat hij bij het openen van de bak rechtop blijft staan. Op deze twee Omnibarges is de stuurhut groter dan normaal, omdat er voor twee man slaapplaatsen in zijn aangebracht. De bakken zijn elk voorzien van een eigen voortstuwingsinstallatie vair het fabrikaat Schottel, met een dieselmotor van 345 pk. Voor een Duitse opdrachtgever zijn op dezelfde werf eveneens twee 660 m3 I.H.C. Omnibarges in aanbouw."

En in "Schip en werf" van 24 januari 1969 staat het volgende artikel:

"Dubbele tewaterlating bij Verschure in Amsterdam.
Op zaterdagochtend 30 november 1968 werden om omstreeks 10.30 uur, op de tot de I.H.C. Holland groep behorende werf Verschure & Co. te Amsterdam-Noord, twee grote splijtbakken van het type I.H.C. Omnibarge te water gelaten. Het zijn de Gipsy 1 en Gipsy II, gebouwd voor het Aannemers- en Transportbedrijf J. van Keimpema N.V. te Rotterdam. De bakken, 59 m lang en 9,50 m breed, hebben elk een hopperinhoud van 660 ms. Zij behoren daarmee tot het grootste type I.H.C. Omni­ barge, een reeks van universele splijtbakken voor het baggerbedrijf, geschikt zowel voor „natte” als „droge” lading. De bakken be­ staan uit twee helften, die kunnen draaien om zware scharnieren op voor- en achter­ dek. Twee hydraulische cilinders houden de bak- helften gesloten. Een speciaal ontworpen rubberafdichting zorgt ervoor dat zowel bij „droge” als bij „natte” lading de bak goed gesloten blijft. Bij het lossen drukt de lading de bakhelften vaneen. Door de gladde, gebogen hopperwand geschiedt het lossen zeer snel. Op het achterdek staat een ruime stuurhut die zó op scharnierende poten is geplaatst, dat hij bij het openen van de bak rechtop blijft staan. Op deze twee Omnibarges is de stuurhut groter dan normaal, omdat er voor twee man slaapplaatsen aangebracht is. De bakken zijn elk voorzien van een eigen voortstuwingsinstallatie van het fabrikaat Schottel, met een dieselmotor van 345 pk. Voor een Duitse opdrachtgever, nl. Gerhard Hülskens, Wesel, zijn op dezelfde werf twee 450 m3 I.H.C. Omnibarges in aan­ bouw. De bouw hiervan geschiedt wegens ruimtegebrek op een noodhelling, hetgeen betekent dat de tewaterlating — 19 decem­ber jl. — met behulp van bokken moest ge­schieden."
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Gypsy I en II

Bericht door Kees Keijzer »

Zoals Gert hierboven al schreef wordt dit topic samen gevoegd met het waar het thuis hoort, topic; Foto's en gegevens van schepen gezocht.
Je kan moeilijk voor elke vraag een nieuw topic openen, als je ergens op wil reageren of aansluiten moet je op; Plaats reactie klikken. Morgen wordt je vraag naar boven vermeld topic verplaatst.
M.v.g. Kees Keijzer.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Gypsy I en II

Bericht door maarpol »

navigatie schreef: 28 feb 2017 18:18 Wat mij bijstaat is dat er bij de Windmill in die tijd met het rioolwater nogal wat gips mee kwam, wat rond het complex op de rivier kwam te liggen. Keimpema hield met een drijvende kraan (Baanhoek?) de zaak bij de Windmill op diepte. De bakken dankten daar ook hun naam aan. Na afloop van het contract heeft de kraan nog een tijdje in de KWhaven gelegen.
Geen idee waar het materiaal gebleven is.

grt Wim
Klopt gedeeltelijk , Keimpema had geen drijvende kaan daar , die twee Gipsy bakken werden precies als een beunschip gelaaden . Water met het gips er in de beun in en het gips bleeft liggen . Daarna het haventje uit en tussen Vlaardingen en Maassluis werd de bak geopend en de troep verdween in de Nieuwe Waterweg . Ik heb er zelf toen nog rond gevaaren met fosfaat van de VHO naar de Windmil in die tijd
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Binnenvaart »

Vaak fosforzuur geladen bij de Windmill,en als wij leeg waren zat er altijd een aantal ton aan gips in,ooit een keer
60 ton gips op een lading van 450 ton,moesten bijna elke reis spoelen ( buitenboord ),een keer meegemaakt
toen we daar moesten laden dat de hele fabriek werd stil gelegd omdat de koningin langs kwam,met twee sleepboten
lagen ze volaan met de schroef de rotzooi uit de haven te schroeven,de Gypsy 1 en 2 waren daar toen ook al aan het varen in de jaren '70
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Gypsy I en II

Bericht door navigatie »

maarpol schreef: 24 mar 2017 17:48
navigatie schreef: 28 feb 2017 18:18 Wat mij bijstaat is dat er bij de Windmill in die tijd met het rioolwater nogal wat gips mee kwam, wat rond het complex op de rivier kwam te liggen. Keimpema hield met een drijvende kraan (Baanhoek?) de zaak bij de Windmill op diepte. De bakken dankten daar ook hun naam aan. Na afloop van het contract heeft de kraan nog een tijdje in de KWhaven gelegen.
Geen idee waar het materiaal gebleven is.

grt Wim
Klopt gedeeltelijk , Keimpema had geen drijvende kaan daar , die twee Gipsy bakken werden precies als een beunschip gelaaden . Water met het gips er in de beun in en het gips bleeft liggen . Daarna het haventje uit en tussen Vlaardingen en Maassluis werd de bak geopend en de troep verdween in de Nieuwe Waterweg . Ik heb er zelf toen nog rond gevaaren met fosfaat van de VHO naar de Windmil in die tijd
Het kan heel goed dat de kraan daar niet gewerkt heeft, maar hij heeft zeker een tijd in de KWhaven gelegen (opgelegd?)
Ik begrijp dat het met een zuiger werd geladen. Ik heb toen toch ook gehoord dat het gips op den duur behoorlijk hard werd. Als dat zo was , was het dan nog te zuigen?

grt Wim
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door karelzijpe »

Het was een "stinkend" zaakje letterlijk en figuurlijk, dat gips kwam vrij bij de productie van fosforzuur en zat vol zware metalen zoals cadmium en
kwik en flinke hoeveelheden radium en polonium. Na hoogwater als de ebstroom liep werd het gelost in de Waterweg.
Aan de overkant bij de Albatros DSM werd het rechtstreeks in de rivier geloosd met ebstroom.

Met de eigenaar van de Gipsy 1 en 2 nog een heel gesprek gehad in '78, de man had geen verstand van scheepvaart maar het is gouden business zei hij, geen omkijken naar. Behalve de gipspijp die rechtstreeks in de bakken uit kwam waren er nog meerdere afvoerbuizen achterin dat haventje.
Dat kraantje baggerde daar en gooide dat in de gipsbakken.
Er zijn heel wat processen gevoerd over dat gebeuren en acties van Greenpeace .

https://www.volkskrant.nl/economie/kunst ... n~a516759/

In 1999 is de fosforzuurfabriek gesloten en de Gipsy's spoorloos verdwenen.


Karel
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Ben »

Ik ben vergeten dit bericht dat op het kustvaartforum was geplaatst en waar geen reacties op kwamen, op dit forum te zetten.
Ernst schreef: 15 mar 2017 11:29 In het blad De Sleepboot van 1987 stond onderstaand fotootje van de RWS52. De foto is in 1987 gemaakt in het Amsterdam-Rijnkanaal door vermoedelijk Paul Groenen. Wie kan mij info geven over deze RWS-52.
- Wat zijn de respectievelijke RWS bootnamen/-nummers.
- wat is het bouwnummer van Schottel Nederland en/of DV nummer.
- afmetingen van de boot.
- Wat is er van deze boot geworden na afvoer bij RWS (bijv. naam van privé vaartuig(en))
- is er nog goede foto van dit schip aanwezig?
Ik ben benieuwd en alvast bedankt voor de reactie !
Ernst
RWS-52 (foto 1987) 1024.jpg
RWS-52 (foto 1987) 1024.jpg (159.73 KiB) 1880 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Ernst,
De RWS-52 staat in elk geval met twee foto's op de site van Vereniging De Binnenvaart, dus de basisgegevens heb je hierbij. De oorspronkelijke naam van de boot was DE DANNE, gebouwd in 1974 op de Schottelwerf te Warmond. 282 pk MWM
En hier op de beeldbank van RWS staat nog een extra foto.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Binnenvaarder »

Wil van beide schepen graag bouwjaar en EU nr weten.
mvg
Geert
Bijlagen
Pikkolo. 01.jpg
Pikkolo. 01.jpg (259.56 KiB) 2231 keer bekeken
Maris Stella. 01.jpg
Maris Stella. 01.jpg (226.8 KiB) 2231 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door piet42 »

Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie