Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door piet42 »

ik kom wel het verhaal in het boek "de blijde aankomst"geen foto
Bijlagen
img963.jpg
img963.jpg (372.59 KiB) 2608 keer bekeken
img962.jpg
img962.jpg (268.78 KiB) 2608 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
audy
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 jan 2013 14:49

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door audy »

Hallo Piet
De Petrus lag tijdens de ramp in de thuishaven. Er zijn foto's van na de ramp waarop de Petrus is te zien.
Er is ook een foto van de haven Sommelsdijk (bestelwagen in het water) waarop een klipper is te zien die op de Petrus lijkt.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door piet42 »

audy

je bedoel dan deze klipper bb tegen de wal in s.dijk nog niet gevonden
Bijlagen
oude tonge'53 haven.jpg
oude tonge'53 haven.jpg (182.75 KiB) 2438 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
audy
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 jan 2013 14:49

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door audy »

Piet
De klipper (witte den) aan de mestkaai zou de Petrus moeten zijn.
Mvgr Audy
tweegebroeders
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2015 19:53

Re: Alewein de Groot

Bericht door tweegebroeders »

Beste Dennis,
Reactie op dit bericht is misschien wat laat, maar ik ben denk ik een van de weinigen, die ware voorgeschiedenis van dit schip kent.
Mijn naam is Willem (Wim) van den Heuvel. Ik ben een kleinzoon van Willem vanden Heuvel uit Werkendam, die schip kocht in 1918 van de tweede eigenaar, H. Damen
De eerste eigenaar was J. den Haan, die het schip liet bouwen in 1895 bij scheepswerf H. Boot en Zonen te Vrijenban (kopie van de bouwopdracht is in mijn bezit)eerste naam was al twee gebroeders.
Het schip de twee gebroeders is in 1948 overgegaan naar mijn vader Arie van den Heuvel uit Werkendam, die in 1948 is gehuwd met mijn moeder en vervolgens werd ik in 1949 geboren.
In 1948 is er in de plaats van de houten roef een stalen roef geplaatst
In 1954 is het schip omgebouwd als motorklipper en is de mast verwijderd, ook is toen een stuurhut geplaatst.
Er is toen een 44 pk Kromhout semie-diesel met verstelbare sproeiers, ingebouwd.
Daarvoor was er een zijschroef, die al dan niet in combinatie met de zeilen werd gebruikt
Mijn vader heeft tot 1964 vracht gevaren, hij is toen aan de wal gaan werken.
Schip is daarna 4 jaar in de Bierhaven te Rotterdam opgelegd en in 1968 verkocht aan de Zeeverkenners voor de prijs van 9500 gulden
Schip is nooit verlengd geweest. Er zijn wel kalfsdekken geplaatst zodat de vrachtcapaciteit toenam.
Ik hoop dat je hierdoor wat wijzer bent geworden.
Ik heb dit hele verhaal met foto's van vroeger onder zeil en een kopie van de bouwopdracht een jaar of 10 geleden eens opgestuurd aan de zeeverkenners in Schiedam, omdat ik het er niet mee eens was, dat er als bouwjaar 1874 op de site stond vermeld.
Groet
Wim van den Heuvel


quote="Dennis s" post_id=321270 time=1356304765]
hierbij wil ik me even voorstellen.
Ik ben Dennis S een 36 jarige man, besmet geraakt met het schepen virus.
in m`n jeugd zat ik bij een scouting groep, die een klipper genaamt Alewijn de groot heeft.
Nu ikzelf groot ben , weer terug ben bij de scouting En verstand heb van metaal (werk als constructie/plaatwerker/ lasser bij een bedrijf).
Ben ik begonnen met het opknappen van het materiaal.
Eerst 2 lelie vletjes de bodem vervangen , toen een sneekermeerder 800 en daarna een zelfbouw 2 master (heb ik niet gebouwt, meer opgeknapt).
En ben nu een beetje aangekomen bij de klipper (waar ik stiekem al een tijd geleden aan was begonnen :wink: ).

Nu ben ik een beetje nieuwschierig geworden naar dit schip naar het verleden van dit scheepje .
Hij vaart nua al een jaar of 30+ rond als alewijn de groot , maar schijnt vroeger twee gebroeders werkendam geheten te hebben .
Of dit de eerste naam is gewest of de ?? weet ik niet.
schip schijnt rond 1895 gebouwt te zijn (kan wat later zijn geweest is wat onduidelijkheid over).
schip is nu 24,9? mtr, maar zou goed ingekort kunnen zijn.
heeft eerst alleen gezeilt en is later een kromhoudt ingekomen (gezien de plaatjes die er in de roef hangen ) die later weer is verandert in een catherpillar motor.

wie kan er wat meer over dit schip vertellen ??

een foto van het schip:
https://i21.photobucket.com/albums/b253/ ... 1356302997.
De alewijn de groot.
op een oude foto die ik heb gevonden in de ingang van het ruim aan stuurboord vlak voor de roef , ipv nu center dek.
vriendelijke groet
Dennis S
[/quote]
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gert Schouwstra »

Hoi Dennis,
Opnieuw welkom op ons forum.
Ik ben bang dat we niet veel kunnen toevoegen aan wat we in 2013 en 2015 al hadden gevonden. Of heb je die gegevens niet meer?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Dennis s
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2017 23:07

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Dennis s »

Beste Willem.
Hartelijk dank voor je reactie, leuk om hier weer even aan herinnerd te worden :D .
Afgelopen winter ben ik weer druk bezig geweest op t schip. Heeft het stuurhuis een hard nodige renovatie gehad heb ik het staal gedeelte vervangen en anderen zijn bezig geweest met het hout daar slechte delen van vervangen en electra. Kwam nog wel een ingebeiteld nr en jaartal staan op het stukje roef wat in t stuurhuis staat , jaartal 1952 nr weet ik helaas niet meer , en is nu ook niet meer zichtbaar ivm instrumenten paneel wat ervoor staat .
Gr Dennis S
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door pieter53 »

Er stond 1089 B sHage 1952 en als je het schip belenen of verkopen wilt, zal je dat brandmerk weer nodig hebben :-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Dennis s
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2017 23:07

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Dennis s »

Oké dank je , dan staat dat nr op verschillende plekken , had dat nr wat jij net opgaf idd wel op ze zijkant van de roef gezien . Dit jaartal stond echt in het stukje roef wat nu in het stuurhuis zit dus achterzijde roef.
Groet Dennis S
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door pieter53 »

klipper met stuit jonge jan hasselt h stroomberg 603 B Zwolle 1936.jpg
klipper met stuit jonge jan hasselt h stroomberg 603 B Zwolle 1936.jpg (213.6 KiB) 1893 keer bekeken
Fotograaf Onbekend.

Nog nooit gezien: een klipper met een STUIT.
De Jonge Jan van Stroomberg uit Hasselt gebouwd 1904 te Kampen 603 B Zwolle 1936, 24,35 x 4,88 meter 119,56 ton.
Met dank aan de liggers en George Snijder ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie