Zand- en grindwinwerktuigen Maasplassen.

Alles over binnenscheepvaart
hoofdsluismeester
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 apr 2005 16:39
Locatie: Omg. Venlo
Contacteer:

Re: Zand- en grindwinwerktuigen Maasplassen.

Bericht door hoofdsluismeester »

Daar heb ik inderdaad een week of twee mee gevaren.
Samen met Kees en twee die ik niet meer weet.
Binnenvaart https://www.binnenvaartinbeeld.com nu ook zoeken op Europanummers!
Jack S.

Re: Zand- en grindwinwerktuigen Maasplassen.

Bericht door Jack S. »

hoofdsluismeester schreef:Tijdje terug hoorde ik dat de stoombaggermolen Merwede 1 van Ballast merwede naar Linne is gebracht. Waarschijnlijk voor de sloop.
Dat is dan blijkbaar al gebeurd want afgelopen weekend was er daar van de Merwede 1 niets te zien, zelfs geen ponton of andere resten.
Heeft Van Vlodrop dan snel gedaan want de molen lag een aantal weken geleden nog bij Pol vanwege een toneelstuk of zoiets.

Had eerlijk gezegd verwacht dat dit lot deze molen bespaard zou blijven en het een museumstuk zou mogen worden.
Maar in deze barre tijden telt ongetwijfeld elke Eurocent die er als oud metaal nog uit gewonnen kan worden. Tja, de show must go on.
hoofdsluismeester schreef:Ik heb een aantal jaar geleden nog gewerkt met deze Merwede 1. Toen al wat foto's en filmpjes van belabberde kwaliteit gemaakt.
Ik heb er een video van gemaakt en online gezet.
Mooi gedaan!

Inderdaad mooie foto's van de ABL in Maastricht/Eijsden. Dit moet inmiddels een hele tijd geleden zijn!

De Hubertus Victor is ook gesloopt. Weet iemand of dat eveneens bij Van Vlodrop is gebeurd?
Jack S.

Re:

Bericht door Jack S. »

Jack S. schreef:Emmermolen in aktie t.b.v. aanleg van de destijds nieuwe jachthaven in Kessel (LB)

Naam: ??
Eigenaar: Goudriaan ??
Lokatie: Jachthaven Kessel (LB)

Afbeelding
Heb onlangs een oud werknemer van Fa. Goudriaan gesproken en deze bevestigde dat Goudriaan inderdaad een kleine emmermolen had met de naam Maas 7 of Maas 9.
Dat zou deze molen kunnen zijn die eind jaren '90 in Kessel de nieuwe jachthaven heeft gebaggerd.
Weet iemand iets meer over deze molen?

Update 18 mei 2013:
Met dank aan Jaap van Andel en Bert Lodonk, vrijwilligers in het Baggermuseum te Sliedrecht en drijvende kracht achter https://www.dredgepoint.org, is deze molen uiteindelijk geidentificeerd als de Maas 9 van Fa. Goudriaan. Mannen bedankt!
baggermolen

Re: Zand- en grindwinwerktuigen Maasplassen.

Bericht door baggermolen »

Hello,

I really love Baggermolens! I live in Hungary and I would like to go to Kessenich's gravel mine and make a lot of Baggermolens video. Please help me and give me some information.
Nowadays working this Baggermolens in the mine?
How many Baggermolens are in the mine?
How close can I go to this machines and record video?

Here, you can watch my video about Hungarian Baggermolens:
https://youtu.be/bGkfdD21y_Y

I hope you could help me, I would be really grateful.
Thank you very much,
Zoltan
fata morgana

Re: Zand- en grindwinwerktuigen Maasplassen.

Bericht door fata morgana »

Woensdag 10 Juni foto's gemaakt vanaf laadponton de Grevelingen in de Kraayenbergse plassen. Zandwinning loopt hier ten einde. Nog wat ophoogzand en dan komt na zoveel jaren een einde aan de zandwinning in Cuijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
degraaf
Berichten: 261
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: Zand- en grindwinwerktuigen Maasplassen.

Bericht door degraaf »

wat dan overblijft is een mooie recreatie plas en goede water berging bij hoog water
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Zand- en grindwinwerktuigen Maasplassen.

Bericht door Kapitein Spok »

wat dan overblijft is een mooie recreatie plas en goede water berging bij hoog water



Dat is in dit geval niet helemaal waar.

Dat van die recreatieplas is helemaal waar. Maar zodra het stuwpeil bovenstrooms de stuw van Grave vanwege een hoge afvoer niet meer te handhaven is gaat de hefdeur voor de Kraayenberseplas dicht en kan er geen water van de rivier meer binnenkomen.

In geval van schaarste door zeer geringe afvoer, helpt de oppervlakte wel om er voor te zorgen dat het peil niet al te hard zakt. Zeker wanneer het peil voordien een beetje opgekrikt kon worden, scheelt het "een slok op een borrel".
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Zand- en grindwinwerktuigen Maasplassen.

Bericht door joop 1 »

de rechtse boot op de foto is dit soms de dg harmsen van waterstaat geweest gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Zand- en grindwinwerktuigen Maasplassen.

Bericht door MdB »

Joop

Dat klopt en deze ligt te koop.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Zand- en grindwinwerktuigen Maasplassen.

Bericht door joop 1 »

ik ken de harmsen nog van uit vlissingen 50er jaren daarna heb ik hem rond 1990 nog eens in port zelande gezien daarna nooit meer best wel een mooi schip . zou de stork er nog in staan gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Plaats reactie