Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pieter53 »

Gelukkig is de EU er anders had je nog in en uitvoerrechten over oud-ijzer moeten gaan betalen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

Dat valt wel mee hoor
ik heb de originele ketting die eraan zat gehouden ,dan heb ik de twee kettingen van de Kerizel die zijn ankerlier om heeft gebouwd naar een draad lier ,dat zijn er al 3 van meer dan 40 meter lang
de ballast broodjes lagen achterin onder de roef op het vlak , waar de rest vandaan komt weet ik zo niet meer :?:

terwijl Willem gewoon doorgaat met kleuren
Afbeelding

Afbeelding
gaat Gerrit verder met mijn wens om net als Bram voor paal te kunnen gaan
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
van uit de hut ziet het er dan zo uit
Afbeelding
gr
leo
POM
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2014 22:24

Re: Mijn jeugd.

Bericht door POM »

viriel scheepje! :D :wink:

Groetjes maat,

Dirk
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Mijn jeugd.

Bericht door piet42 »

mastodont schreef: 22 mei 2017 13:40 de subsidie word niet uitbetaald op motoren met weinig PK's vandaar dat de nieuw geplaatste motoren in de spitsen tegenwoordig ruim 300 PK zijn
gr
leo
dan zal deze wel heel veel subsidie gehad hebben 194 mw x 1359,6pk = 263.762 pk
Bijlagen
uss nimitz69-02 spelevaren.jpg
uss nimitz69-02 spelevaren.jpg (147.67 KiB) 2300 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Westeind »

Dat kigt er maar net aan of ze dat type motor getest hebben, wij piesen ook naast de subsidie pot, omdat de 1015pk cat niet is getest, alleen de 860 pk van t zelfde type staat dan op die lijst :(
vaar om te leven (niet andersom)
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Eemspoort »

Wist je dat van te voren, Bram? Of heb je je huiswerk niet goed gedaan? Want dat zal wel aardig oplopen met zo'n machine, denk ik zo?

Leo, het zal vast nog wel aan bod komen, maar ik ben toch nieuwsgierig. Blijven die spudpalen zo hoog als ze "boven" zijn, en hoe ga je ze bedienen?
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Westeind »

Ik wist het wel van te voren, we hadden de keus om deze terug te stellen, en dan an 5 jaar alsnog op 1015 pk te stellen, das n kwestie van de pc er aan hangen tegenwoordig..maar aangezien ik goed 1700 ton ben had ik daar geen zin in ....
vaar om te leven (niet andersom)
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Eemspoort »

Och, met 860 lukt het ook wel, hoor. Hoe vaak draai je nu volaan? De Tonga is bijna 1.800 ton en red zich ook met 900 MWM. Dat zijn uiteraard nog wel echte pk's, maar toch. Die 155 pk meer zul je vast niet direct vernemen, maar het had aardig centen kunnen schelen. Sja, ik zou misschien ook twijfelen. Anderzijds zou ik waarschijnlijk ook wat meer pk's overwogen hebben met 1.700 ton en regelmatig de Rijn op.
Wat is wijsheid, hè. :)
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

Nu blijkt dat" regeren is vooruitzien "ook voor mij telt
ik heb de ankerlier 12 cm achteruit gezet en nu blijkt dat de pijp net binnen de steven valt :D
Afbeelding

Afbeelding
geen sleuven in de zij en alles netjes afgewerkt met nog een extra plaatje er voor
Afbeelding
de binnen pijp krijgt intussen een paar laagjes paint in de hoop dat het wat langer duurt voor dat hij door gerot is
nu zal dat wel mee vallen denk ik want de buiten pijp is 20 mm en de binnen pijp is 22 mm
Ik heb mijn neef gevraagd hoe dik zijn pijp is en daar heb ik een paar mm bij opgeteld
safety first
Afbeelding

nu is het zo dat mijn zwager Siem en Jacob hun bedenkingen uit gesproken hebben tegen de werf bazen over mijn plannen om een sputpaal te plaatsen
Waar begint hij aan ,dat ziet er niet uit ,wat mot je daar mee ,enz enz :wink:
ook mijn maat was er niet gelukkig mee vertelde hij
POM schreef: 24 mei 2017 10:17 viriel scheepje! :D :wink: Dirk
Het heeft geen nut om met een permanente erectie rond te varen maatje
want zo als je weet Dirk heeft de viriliteit van een Olifant alleen maar nut als de boel genoeg uitschuift naar beneden :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
nu ,dat in overweging genomen en het feit dat ik vaak voor het mooi ga en niet alleen voor functioneel ,heeft ons dan ook doen besluiten om de goegemeente tegemoet te komen en ca 35 cm van de paal af te branden :mrgreen:
Afbeelding

ook was ik al van af het begin van plan om de paal vast aan de lier te maken zodat hij niet op zich zelf staat maar een geheel met de lier vormt
ik wil straks de onderkant van de paal ook geel maken zodat het net lijkt of ik een heeeeel grote ankerlier heb staan
Afbeelding
de mooie RVS boog op de lier is weg gehaald,zolang we geen nieuwe koperen bel tegen komen heeft hij geen nut
Afbeelding
en hier beantwoord ik Ed zijn vraag over de bediening van de paal
na rijp beraad heb ik besloten om voor de meest zekere optie te gaan en dat is dus Bloeddruk
we hebben maar een generator en als die het niet doet liggen we vast op de plek waar we de paal hebben laten zakken
de omvormers zijn ook niet zwaar genoeg om de elektromotor van de paal van stroom te voorzien
nee wij gaan voor zekerheid ,dus is het een lier geworden van de https://www.lierenshop.eu/
de lier zou 1000 KG moeten kunnen hijsen ,de paal was 270 KG voor dat er een stukje af werd gebrand dus zo als bij al mijn plannen die ik tot nu toe gerealiseerd heb op mijn schepen is het ruim berekend :!:

Afbeelding

Afbeelding
en een deksel op de pijp ,en de onderkant van van het tafeltje waar de lier op staat wat verlengd maakt het geheel af
en een flinke bout van 41 aan de voorkant in de buis gedraaid dient als borg om te zorgen dat de boel niet klappert onder het varen en dat hij blijft hangen zonder touwtje ,je weet maar nooit
Afbeelding
dus van deze situatie
Afbeelding
zijn we naar deze situatie
Afbeelding
moet kunnen toch?
gr
leo
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Eemspoort »

Ik moet toegeven, het valt me niet tegen! Als het allemaal in de verf staat, gaat het wel op in het geheel, denk ik zo.
Ik snap je beweegredenen om voor een handlier te kiezen, persoonlijk zou ik toch voor elektrisch zijn gegaan, eventueel met de mogelijkheid tot handbediening. Even de paal laten zakken als je alleen bezig bent is nu niet echt mogelijk, en dat is juist 1 van de grote voordelen van spudpalen.
Ja, ik zou ik niet zijn als ik geen commentaar had... :lol:

Niet te min vind ik de uitvoering toch netjes, dat stukje van die pijp af maakt een groot verschil tussen "Kolere, wat heeft die daar staan?" en "Hé, da's wijs, die heeft een spudpaal!" Netjes zo. 8)
Plaats reactie