Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

net wat je zegt Ed
Ik kom wel bij jouw kijken als je ook een sputpaal hebt staan
en als je dan door de een of ander redenen ook nog maar over een generator kunt beschikken wil ik nog wel eens zien hoe rustig dat je gaat slapen als je er bvb 3 lengtes onder hebt hangen zo als Bram
( ik weet dat je stroom voorziening pas vernieuwd is , maar toch)

nee ik heb er in dit geval geen probleem mee als je commentaar geeft
maar ik begrijp nu dat ik niet bij jou moest zijn om mee te denken :mrgreen: :lol:
maar troost je ,je bent niet de enige die er zich geen voorstelling bij kon maken
maar om in je denk wijze tegemoet te komen
als je goed kijkt dan zie je dat er een zeskantje aan de uitgang van de slinger gelast is
even het vleugelmoertje er af ,en we kunnen de slinger er uit halen en een dop 19 mm er op en dan een boortol al dan niet draadloos op het uit einde zetten
het geheel gaat dan versneld op een neer
gr
leo
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Eemspoort »

Dat word dan lang wachten, vrees ik. Spudpalen staan ergens onderaan op het verlanglijstje. ;)
Maar ik ben wel gek op "hufter-proof" bouwen, dus een systeem om de palen manueel te kunnen lichten zou zeker op mijn wensenlijstje staan.
Anders zet je voorop toch een 2e generator, plek zat daar en weer een beetje ballast erbij. Kun je wat van die gewichtjes eruit halen. ;)
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Mijn jeugd.

Bericht door piet42 »

leo je ankerlier is ook handbediend of zoals jij zegt op bloeddruk kon je die lier ook niet gebruiken voor je spudpaal .

en zoals al opgemerkt wordt op oliedruk had toch wel mooi geweest je homo draai toch dat is juist het mooie van een spudpaal ff voor de sluis laten zakken en klaar is leo :mrgreen:
Maar ik begrijp nu de formatie en de schatkist tegenvalt zal de subsidie pot wel leeg zijn :roll:

over een paar jaar achterop ook eentje je verwijst naar een olifant die heeft er tenslotte ook 2 :D waar van 1 uitschuifbaar

maar al met al heb je een mooi scheepje leo ziet er weer prima uit en we zijn misschien enkel maar jaloers :wink:
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

nee Piet de lier heeft maar aan een kant een uitgaande as waar de slinger op zit , aan de andere kant dus waar een verhaalkop had moeten zitten dat was weggebrand toen ik de lier kocht uit het faillissement van Gerrie Puister hier in Terneuzen
en net wat je zegt Piet ,het is op dit moment klagelijk van ebbe in de schatkist van mij
en we behoeven ook weer niet voor paal te gaan in de Marianentrog dus die eene lengte is zo op een neer
de binnen paal was 300,cm er is 30 cm af gebrand en hij blijft ca 30 cm in de pijp dus we kunnen op ca 2,40 m diep voor paal
met het huidige onderhoud bij de Franse VNF betekend het dat ik in de meeste kanalen zelfs in het midden kan leggen ,laat staan aan de kant

het doet mij trouwens denken aan Connie Faase zijn moeder,ik meen dat ik het al eens een keer verteld heb
Connie en zijn broer Paul voeren op de Karin
een spits met de roef aan de den
op de roef hadden ze een mastje geplaatst
Afbeelding
ik vond het nog al dun pijpje en zei daar wat van
Connie zijn moeder stond er bij en vroeg aan mij :heb jij ook een mast op de roef?
nee zei ik ,ik voer toen nog op de Jan Hendrik
ze sprak toen de gedenkwaardige woorden
"Dan moet je je mond houden"
dat ben ik nooit vergeten :wink:
dus toen ik de Lady Jane kocht heb ik wel gezorgd dat ik mee kon praten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
gr
leo
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pieter53 »

de lier zou 1000 KG moeten kunnen hijsen ,de paal was 270 KG voor dat er een stukje af werd gebrand dus zo als bij al mijn plannen die ik tot nu toe gerealiseerd heb op mijn schepen is het ruim berekend
Ook de spierkracht van de man of vrouw aan de slinger? :wink:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

mastodont schreef: 25 mei 2017 12:23 als je goed kijkt dan zie je dat er een zeskantje aan de uitgang van de slinger gelast is
even het vleugelmoertje er af ,en we kunnen de slinger er uit halen en een dop 19 mm er op en dan een boortol al dan niet draadloos op het uit einde zetten
het geheel gaat dan versneld op een neer
gr
leo
Op letten Pieter
het is een worm lier, dus de vertraging is niet misselijk
met een accu boor machientje van 18 volt moet je de boel gemakkelijk op kunnen draaien
ik had hem met de extra aansluiting voor een boor machine kunnen kopen maar dan was hij bijna 500,00 euro duurder
Afbeelding

Afbeelding
volgens de werf mannen kan het zo ook maar ik heb dat niet kunnen proberen omdat ik na de tewaterlating gelijk naar huis ben gegaan
wel heb ik het met de hand geprobeerd ,en op of neer dat maakt niets uit ,het gaat even zwaar of ligt net wat je wilt

gr
leo
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Eemspoort »

Jaaaaa, beetje de post aanpassen, hè! :mrgreen: :lol:
Maar dat werkt ook prima, idd. Dan is het "even vlug naar voren, paal laten zakken en klaar".
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pieter53 »

Inderdaad een hooibergliertje en inderdaad niet goed naar gekeken, maar of dat echt zo veel uitmaakt?

Uit de aangepast post blijkt wel dat het gaat, maar niet hoe het gaat ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Mijn jeugd.

Bericht door DPLA »

Hallo Leo,

Ik vind het een hele mooie oplossing met de spudpaal vastgemaakt aan de ankerlier, stevig en een mooi één geheel.
De boegschroefkoker en de spudpaal met ankerlier, het past allemaal heel mooi voorin de kop.
Je hebt je huiswerk goed gedaan, nu ben je weer helemaal Up To Date.

Wat het doorroesten van de spudpaal betreft, dat gaat wel even duren, hahaha, :wink: dat gaan wij niet meer beleven/meemaken, 1cm dik roest is 1mm staal.

Wat het liertje betreft, dat kan je altijd nog elektrisch bedienbaar maken.
Zit er trouwens een vrij val op het liertje ? dit in noodgevallen, zo te zien niet ?
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

Nood gevallen ,je doet net of ik daar in grossier :wink:
Nee hoor ,ik heb er inderdaad zo goed mogelijk over nagedacht
Het voordeel van deze lier is dat er GEEN vrije val op zit
Je zou zien dat er anders op een keer iemand BVB mijn zoon op het voordek staat en per ongeluk de slinger uit zijn handen laat schieten
Het laat zich raden wat er dan gebeurd
in het slechtste geval kan ik dan naar de eerste hulp met een gebroken pols
Ook is het zo dat een paal met dit gewicht bij een vrije val veel dieper in de modder weg zakt
Ik ben het even kwijt ,maar ik meende dat ik de slinger 8 x in de rondte moet doen om 0,40 cm touw op of neer te hebben
en aangezien we geen kraan schip of booreiland zijn die echt zwaar verankerd moet liggen doen we het zo

nu de paal staat moeten Aat en ik zoveel mogelijk ballast terug in het voorschip werken
dat viel nog niet mee
het gat in dek was niet meer beschikbaar en alle ketting moest nu door het vluchtluik van het vooronder terug naar binnen
daarbij was het wel de bedoeling dat de aluminium rand van het luik onbeschadigd bleef,het was maar goed dat we wat oude kleden daar voor gereserveerd hadden
na enige tijd zat het meeste er terug in
Afbeelding
omdat er nu een paal in de weg staat komt de ballast hoger dan voorheen
Afbeelding
ook ziet de oplettende kijker dat het schot nu 2 spanten verder naar voren staat,dat is gedaan omdat ik bij de vorige opstelling bijna niet bij de voorste boutjes van mijn boegschroef kon
ik tobde mij verloren om de afdekplaat los te bouten van de buis
de boegschroef motor stond tegen het schot aan aan

Afbeelding
zoals je ziet heb ik nu meer ruimte gekregen in het vooronder om alles weer terug in te bouwen
ik heb nu wel een nieuwe accu bak nodig voor de 2 accu's van de boegschroef
ik had het nog nooit gezien maar dat deed de werf baas zo
Afbeelding
4 speciale hoekstukken om exact haaks te kunnen werken voor mij was het nieuw
gr
leo
Plaats reactie