Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
pionier
Berichten: 674
Lid geworden op: 18 apr 2007 18:57
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pionier »

Bedankt voor de uitleg Piet, de natte uitlaat dat weet ik nog. 70 PK herinner ik me, dat was dan waarschijnlijk voor de verdieseling.
Met deze motor deden we 68 reizen zand en grind van de Maas naar Vlissingen en Middelburg. Met een vrije zondag, dit heb ik al eens eerder verteld.

Groet Wim Pionier
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Jan van der Doe »

Dat was een een flinke uitgave in die tijd neem ik aan, 6835,80 gulden.
Er moest zeker wel hard en lang gevaren worden om dat terug te verdienen.
Men deed het toch maar, en ik vind het geweldig dat nu nog te lezen.

Hg.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Kees Keijzer »

pionier schreef:Ja dat is hem, een aantal jaren later, verkocht door Leen Geluk aan zijn zwager Lauw Faasse en die heeft er 'Leanne' op gezet, met als thuishaven Goes.

Groet Wim Pionier.
En later heeft Lauw Faasse de klipperkop recht laten zetten, toen was het net een echt motorschip.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

hier een paar foto's van motoren
maar hij zit er niet tussen denk ik
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
gr
leo
pionier
Berichten: 674
Lid geworden op: 18 apr 2007 18:57
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pionier »

Herkenbare foto's Leo, lossen in Vlissingen bij de firma Anker. De Cijn was er ook nog, die zat iets verder naar binnen, het zal niet de juiste spelling van de naam zijn. Wij wilden onder het lossen graag aan de wal spelen, maar moeder vond dat meestal te bezwaarlijk. Het schip lag te slingeren onder het lossen, de bak die over en weer ging, auto's op de loswal, enz. Iets wat ik later volkomen begreep.
Groet Wim Pionier
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Mijn jeugd.

Bericht door piet42 »

Jan van der Doe schreef:Dat was een een flinke uitgave in die tijd neem ik aan, 6835,80 gulden.
Er moest zeker wel hard en lang gevaren worden om dat terug te verdienen.
Men deed het toch maar, en ik vind het geweldig dat nu nog te lezen.

Hg.
Jan.
Ja het was toen inderdaad een flinke rekening maar als je kijk dat we daar een maand hebben gelegen en wat voor waslijst met werkzaamheden
en niet te vergeten de onderdelen die zijn vervangen of extra geleverd de motor had al 33 jaar gedraaid de oorlog overleefd met gevorderd aan het eind van de oorlog en naar duitsland afgevoerd en een jaar in bremerhaven gelegen daar bekomt de brons niet van van eer pa na het terug vinden weer daar kon vertrekken naar delfzijl waarschijnlijk langs appingendam om de motor weer in orde het weer vaar klaar maken heb ik geen rekeningen van helaas, dat was uit de pot weder opbouw volgens mijn.

Maar het moet gezegd worden dat de brons na de verdieseling mooier en beter draaide als daar voor en 30pk meer met nauwelijks meer brandstof
Door een betere inspuiting en verbranding door de bosch pompen met bosch verstuivers.

hier onder het type Brons met de bekende brons inspuitig/verstuiver Bakjes

Jammer dat dit soort motors niet meer gemaakt worden in nederland nog sterker zelf het brons museum moet weg hoezo erfgoed !!
Bijlagen
Nelly brons img940.jpg
Nelly brons img940.jpg (393.15 KiB) 1819 keer bekeken
Nelly brons img942.jpg
Nelly brons img942.jpg (418.28 KiB) 1819 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Jan van der Doe »

Hartelijk dank voor je antwoord Piet.
Ik herinner mij dat de "Fiat" van Nico van Vliet ook een Brons motor in zijn schip had staan.
Het was toen in de jaren '50 het gootste schip wat reglmatig was te zien In Amersfoort.
Het was in de huur bij het graanbedrijf van Gerritsen en heb een reis als aflosser gemaakt
met het schip. De Brons was de beste motor volgens ons.

Afbeeldingscreencast

de foto is van Jan Biezenaar.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Mijn jeugd.

Bericht door piet42 »

Ik heb het nog eens opgezocht maar volgens de papieren van de commisie van teruggave vaartuigen was het pas op 22 mei 1946 dat het schip weer in delfzijl binnen werd gebracht slepend met meerdere schepen ,gelukkig is het grootste deel van de tijd aanboord geweest in bremershaven anders had alles leeg geroofd geweest veel was al weg af beschadigd maar het belangrijkste was nog aanboord wel ontbrak het stuurrad maar een buurman had er nog wel 1 in het ruim staan in het ruim komend om te kijken of het stuurrad zou passen bleek het ,het stuurrad van de Nelly te de buurman had het zgn "veiliggesteld voor diefstal " samen met de rest van de spullen had heel zijn ruim zowat vol staan veel afkomstig van het amerikaanse leger die hadden toch zat !! is later wel opgepakt volgens zeggen van pa die dikwijls de verhalen van toen vertelde.
Maar je leefde nog had je schip terug dat was ook niet altijd.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Jan van der Doe »

Wat mij toen verteld is, dat de "Fiat" gedurende de oorlog was ingedeeld bij het IJselmeer flotielle.
De schipper een Duitser was van de binnenvaart en heeft het schip prima onderhouden.
Waarschijnlijk een uitzondering als je de verhalen hoort of leest.

HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Mijn jeugd.

Bericht door piet42 »

Maar genoeg over brons motoren ook al is het wel uit onze jeugd natuurlijk
de familie geluk bij het rws archief kwam ik de rian tegen ook van geluk wel eentje van een generatie jonger maar ook in het zand de ex rian van van denderen.
Mooi zo'n foto de sluis uit varend waar dat zien jullie wel leeg om zand
Bijlagen
geluk rian Vof. Rian (M.P. Geluk) in 's-Gravenpolder.jpg
geluk rian Vof. Rian (M.P. Geluk) in 's-Gravenpolder.jpg (385.15 KiB) 1637 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie