Pagina 7 van 11

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Geplaatst: 07 dec 2015 08:14
door velasquez
Dat een boot geen achteruit heeft of slecht, ligt alleen maar dan ook echt alleen aan de diepgang van de schroef en beslist niet aan de straalbuis.
De strekke boten op de Rijn hadden allen helemaal geen achteruit maar dat was totaal niet van belang, het belang was maximale trekkracht vooruit.
En wat gegevens uit de grijze massa betreft, dat is nu juist het probleem dat er zoveel verschillen zijn wat trekkracht betreft van een sleepboot.
Omtrent afmetingen zijn niet zoveel verschillen in de diverse site`s maar pk`s en vooral bij sleepboten is het een tombola.
En de rede daarvan is vaak dat het opgegeven vermogen ten eerste incl. bijtelling straalbuis is maar soms ook omdat toevallig de betreffende boot de goede trekker was of is.
En dan gaat de trekkracht van de gedachte een rol spelen.

gr.BB

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Geplaatst: 07 dec 2015 09:15
door joop 1
BB dit word weer zo.n eindeloze discussie. wij hadden het over pk, niet over trekracht de ene boot trekt met minder pks meer als de andere met meer pks en de achteruit ligt wel degelijk aan de buis diepgang speelt zeker een rol maar onze boot ging 320 diep met buis slecht achteruit de andere zonder buis 280 diep een achteruit of je tegen een muur vloog het is algemeen bekend dat een ouderwetse straalbuis slechte achteruit heeft en dat praat niemand mij uit mijn hoofd gr joop .

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Geplaatst: 07 dec 2015 11:32
door velasquez
Iedereen zijn gelijk, probleem opgelost het is tenslotte het verleden.

gr.BB

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Geplaatst: 07 dec 2015 11:46
door Ben
joop 1 schreef:ook deze mooie sleepboot heeft nog een poosje bij de Oosterschelde kering dienst gedaan gr joop
Joop, welke Broedertrouw is het??

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Geplaatst: 07 dec 2015 12:10
door piet42
altijd veel sleepboten bij aanwezig hier een stuk of wat waren toen mooie klusjes voor de mannen

Afbeelding

en een feestje als het klaar is cq dicht

Afbeelding

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Geplaatst: 07 dec 2015 16:21
door k-k
Nog een plaatje van GaHetNa met nijvere slepers. Gr. Klaas.

Afbeelding
Bron: GaHetNa

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Geplaatst: 07 dec 2015 17:01
door Kees Keijzer
Klaas;Is dat niet het gemaal aan het Spui?
Gr, Kees.

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Geplaatst: 07 dec 2015 17:19
door Gert Schouwstra
Mooi plaatje hoor.
Herkenbaar rechts de JADI (2306427) en de JADI II (2102913) van Wilson.
De NELLIE (2202098) links was van Salomons in Enkhuizen. Vaart nu als ATINA II

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Geplaatst: 07 dec 2015 18:35
door Wrijfhout
Achter de Nellie de Tina van Herman Wagenmakers. Later de Willy, een boot van Kees Koehoorn uit Franeker.

gr. Harry

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Geplaatst: 07 dec 2015 19:12
door k-k
Kees Keijzer schreef:Klaas;Is dat niet het gemaal aan het Spui?
Gr, Kees.
Kees, Heb al geleerd zitten kijken, maar kan het gemaal niet plaatsen. Aan het Spui is het niet. Tussen Oud en Nieuw Beijerland zit wel een gemaal, maar dat ziet er anders uit. En bij Zuidland is een waterinlaat naar de Bernisse. Moeten we toch eens op zoek waar het gemaal dan wel is. Maar heb opeens een helder ogenblik en denk aan de waterinlaat naar de Brielse Maas, net beneden de Spijkenisserbrug. Dan zal het een caisson moeten zijn bestemd voor het Veerse Meer. Gr. Klaas.