Munitieschepen "stilliggend".

Alles over binnenscheepvaart
m/s Concordia
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:56

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door m/s Concordia »

Op de Koedoe woonde zoals vermeld de Familie Kik, de Okapi werd bewoond door de Familie (Kees ? )de Munk en de Zebra was een spits die volgens mij in Lemmer zijn ligplaats had, de naam van de schippe schiet me niet te binnen, mar zou nog wel te achterhalen zijn.
Deze schepen hadden zuig installatie`s aan boord om graan over te slaan, tevens stond er zowel in de Okapi als de Koedoe een grote generator om stroom te kunnen leveren aan vitale delen zoals bruggen of sluizen
Familie Kik van de koedoe had ook het beheer over een defensie depot bij de kreekraksluizen en 2 atoom kelders een in nigtevecht energens in de buurt van Noordwijk.
Lange tijd zij ner plannen geweest voor nog een 4e schip maar daar is het nooit van gekomen.
Deze tak van defensie is in 1986 afgestoten en zijn de schepen verkocht

Rinus
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door enterprise »

m/s Concordia schreef:Op de Koedoe woonde zoals vermeld de Familie Kik, de Okapi werd bewoond door de Familie (Kees ? )de Munk en de Zebra was een spits die volgens mij in Lemmer zijn ligplaats had, de naam van de schippe schiet me niet te binnen, mar zou nog wel te achterhalen zijn.
Deze schepen hadden zuig installatie`s aan boord om graan over te slaan, tevens stond er zowel in de Okapi als de Koedoe een grote generator om stroom te kunnen leveren aan vitale delen zoals bruggen of sluizen
Familie Kik van de koedoe had ook het beheer over een defensie depot bij de kreekraksluizen en 2 atoom kelders een in nigtevecht energens in de buurt van Noordwijk.
Lange tijd zij ner plannen geweest voor nog een 4e schip maar daar is het nooit van gekomen.
Deze tak van defensie is in 1986 afgestoten en zijn de schepen verkocht

Rinus
heeft ene Teun Struik van Flakkee niet een poosje schipper geweest op die spits "ZEBRA"?
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door Kees Keijzer »

Inderdaad Teun Struik is een poos schipper op dat schip geweest.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door enterprise »

Kees Keijzer schreef:Inderdaad Teun Struik is een poos schipper op dat schip geweest.
Gr, Kees.
Lag met zijn eigen motorscheepje langszij
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
j breman

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door j breman »

Leuk onderwerp, waren laats bij ons ouders, en die hadden een cd van het gebeuren daar in Zoutkamp, zal proberen als we weer in Herbrum zijn om dat ook te plaatsen, is echt leuk, en niet alleen omdat mijn beide opa en oma daar toenertijd ook hebben gelegen, maar wel leuk als je dat zo weer terug kan zien. Ben daar dagelijks met bootje naar de vaste wal gegaan, wan ja we moesten wel naar school, dus vletje kwam opzij wij naar de school met de bijbel was het zo uit de losse pols, en vrijdag middag groot feest naar de visafslag, garnalen halen, en pellen natuurlijk, ach en het schaaltje kwam maar niet vol, en dan op zondag naar de kerk, want dat was toen zo, ach en daar ben ik ook al niet slechter van geworden, maar ben wel benieuwd van welk tijdsbestek die foto's van die Damco's zijn, zal zoals gezegd dat van Zoutkamp proberen te plaatsen.
reijmloop
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:17
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door reijmloop »

Heeft er nog iemand foto's van munitieschepen die rond 1960-1961 in Alem en zijkanaal F lagen?
Mijn vader lag daar met de Alberdina.

Groeten
Jan
Afbeelding
LIGATO

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door LIGATO »

Afbeelding
1974 De bemanning van de R.V.29 schipper : Rob Bakker uit Gorinchem, matroos : Berry Jansen werd hier bevorderd tot soldaat 1e klas.
Afbeelding
R.V.230 schipper: Wim Hovestadt
Afbeelding
Duikers in de kooi op de R.V.29
Afbeelding
1974 In de winter van 1963 waren van enkele munitieschepen die te Ramspol ten anker lagen de ankerketting gebroken.
Rijkwaterstaat stelde defensie aansprakelijk voor de ankers te bergen.
Dat was werk voor de vaar en duikerschool uit Hedel en de E.O.D.
s'Morgens om 08.00 uur vertrokken we uit de haven van Genemuiden en s'middags om 17.00 uur lagen we er weer afgemeerd.
Drie ankers zijn er boven gehaald.
Afbeelding

Afbeelding
Aan de lier de machinist van de R.V.29
Groeten,Wim
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Vanmorgen scande ik een ansichtkaart van Zaandam in en ik zoomde in op het sleepschip dat Vrede blijkt te heten. Toen ik beter keek zag ik dat het schip de vuurvlag vaart en munitie heeft geladen. Ik vroeg mij af of iemand hier weet welke VREDE dit is?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door klipper »

Later was er een ms VREDE fam ZIJLMANS, verder een vreemde combinatie sls VREDE geladen met munitie!!!. Gr
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door kajoe »

de zebra die eerst in lemmer lag is nu het charterpassagiers schip zebra ,van p bijker en ligt in het oosterdok in amsterdam ,bij miin weten buiten de 2 generatoren en tanks zat het schip vol met b b matriaal voor hulp bij rampen
een collega heeft het schip indertijd op de veiling gekocht en het naar de haven van cuik gebracht ,daar heeft het enige jaren gelegen ,onddaan van alle matriaal ,later verkocht aan bovenstaand schipper die hem heeft omgebouwd in ozingahuizen bij allerd sieperda.
als ik het goed had lag er zo,n schip in iedere provincie.
groet wout.
Plaats reactie