Munitieschepen "stilliggend".

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door mastodont »

ik heb een paar jaar geleden eens even hier in Terneuzen in het ziekenhuis gelegen ,naast mij lag een oudere man die jaren lang op een van die schepen had gewoond cq gewerkt
helaas weet ik zijn naam niet meer
hij vertelde ook dat ze op toer beurt met een bootje rond voeren om boodschappen te halen voor al de schepen
of dan toch de vrouwen ophaalden om dat te doen
gr
leo
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re:

Bericht door Tim76 »

leen louwerse schreef:Er stond ook nog een opmerking over de Okapi, er waren meerdere schepen van dat soort, in Lemmer lag de Koedoe met eenzelfde installatie, die schepen werden inderdaad puik onderhouden en glommen je tegemoet. Zij waren inderdaad bestemd voor calamiteiten en voor eventuele oorlogshandelingen en waren inderdaad in staat om overslag zeer snel te regelen. Wat er later met de schepen is gebeurd is mij onbekend.
De Koedoe was een generatorschip en is Marjan geworden:

Zie hier, met dank aan Nico Scholma en SchipperWillem... :wink:

Groeten van Tim
VIA MARIS

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door VIA MARIS »

De okapi in de binnenhaven van Vlissingen.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door maarpol »

Deze Okapi heeft ook jaaren in de sliksloot in Krimpen ad Ysssel geleegen ,(Jaren 60) de schipper die er toen op zat had vroeger by de rooie gevaren.
Groeten Martin

Roest rust nooit.
peerkeeigenst

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door peerkeeigenst »

ik heb altijd in alphen aan de maas op vakantie geweest op de camping bij toon story (dikke toon ) naderhand bij fam derks op camping maaszicht
ik kan me nog goed herinneren dat daar in die dode arm munutie schepen lagen ook hadden ze een bevooradings bootje en om aan de wal te komen een boot met de naam spido en twee amfibie voortuigen de kiel en de hamburg ze waren niet zeer beveiligt op een van de schepen haden ze kippen en als jongentje van een jaar of 9 of tien haalde we wel eens een kip weg voor de bbg kampvuur en bakte stokbrood aan een stok van wilgenhout ja nu moet alles dubbel bewaakt worden en gaat het nog vaak mis ja de tijden veranderen nu vaar ik dikwijls de arm in langs de maas en vaar ik naar de nieuwe schans mijn broer zit daar op de camping en waar nu de boten handelaar en outboord servise zommerschoe zit haalden wij vroeger ijs bij de centra 20 cent een mokka ijs die heb je nu voor twee euro nog niet zo`n lekker ijsje die zommerschoe is wel nog uit die tijd de rest is bijna allemaal nieuw dus tom als je dit leest de groeten uit uden
gerard48
Berichten: 208
Lid geworden op: 21 jul 2010 09:26
Locatie: Assen

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door gerard48 »

:D

Hallo Allemaal.

Even wat aanvulling op de munitieschepen de lagen in de Vecht bij Hardenberg.

Mijn ouders hebben daar gelegen van 1960 tot 1965, ikzelf was toen ook aan boord.
Toen wij in 1960 kwamen lagen er al veel schepen, na ons kwamen er nog een stuk of 6, er lagen toen vele kilometers schepen vanaf Hardenberg bijna tot voorbij Baalder.
Wegens de beperkte afmetingen van de sluizen waren tot in het algemeen schepen van 100 tot 150 ton.

Ook hier voer een Spidoboot, bemand door diverse schippers, waaronder mijn vader, welke elk even uur, ook 's-nachts, langs de schepen voer.
Hiermee werd de post gebracht, evenals boodschappen en de mensen konden mee tot aan het centrum van Hardenberg waar naast het voetbalveld van HHC een barak was gebouwd met wachtruimte, kantoor en opslag van materialen.
Ook werd met een duwbak periodiek drinkwater naar de schepen gebracht.

In de loop der jaren werden schepen gelost, de munitie ging in het algemeen naar nieuw gebouwde opslagruimten in de bossen tussen Hardenberg en Ommen.
Dit lossen gebeurde in de haven van Hardenberg. (oude haven aan de vecht, thans gedempt.)

Voorjaar 1965 zijn de laatste schepen vertrokken.

groeten
Gerard van de Runstraat
toen a/b "vier gebroeders" uit Ravenstein
Gerard F.H. van de Runstraat
Assen

Afbeelding
Bertus

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door Bertus »

Afbeelding

Afbeelding

Hier 2 foto's van de brusselaar met munitie te Maasbommel in 1966.
Dit schip de Gelria III was van mijn oom.
Ik voer toen op de spits Acidum van de WGL ( nu Wijgula) en lag in Nijmegen.
Er was even wat minder werk en ben naar Maasbommel gevaren, met toestemming van het kantoor,
en heb daar een weekje gelegen.
Mocht uiteraard niet langzij maar we kregen toestemming van de beheerder om er achter te gaan liggen.
Dus ankers vooruit, kruisdraden en looplank achter en zo hebben we gezellig gelegen.
Later kwam mijn neef met de luxe motor Gelria met het weekend nog bij mij langszij.
Zijn toch unieke plaatjes voor een munitieligplaats.

gr Bertus.
Wim Geerling
Berichten: 331
Lid geworden op: 03 jul 2007 00:39
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door Wim Geerling »

De Okapi heeft eerst in Krimpen gelegen en is later vervangen door de Koedoe. De schipper Bom ? is toen ook over gegaan van de Okapi naar de Koedoe, volgens mij was er ook nog een Zebra en zover ik weet was dat een spits. In de tijd dat er 3 schepen waren lag de Zebra volgens mij in Harlingen. Ik weet nog dat de Okapi en de Koedoe een speciaal luiken systeem hadden dat voor en achter op een rol gedraaid werd, later is dit vervangen door aluminium schuifluiken. De Okapi is jaren de melassetanker Emeraldus geweest en ik zag hem pas in Amsterdam varen met een kraan aanboord, dus weer een andere functie voor dit schip.

Groet Wim
Industrie
Berichten: 248
Lid geworden op: 17 dec 2010 19:54

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door Industrie »

Afbeelding
Helaas staat het schip er niet geheel op maar beter iets dan niets :mrgreen:
Op deze ligplaats heeft de Koedoe in de sliksloothaven gelegen met schipper Kik.
Gr.Piet.
Afbeelding
Danny

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door Danny »

De Okapi is jaren de melassetanker Emeraldus geweest en ik zag hem pas in Amsterdam varen met een kraan aanboord, dus weer een andere functie voor dit schip.
Afbeelding

emeraldis 02318023 met kraan
Plaats reactie