Munitieschepen "stilliggend".

Alles over binnenscheepvaart
antoon

Bericht door antoon »

de scania draait ergens nog in een sleepboot maar weet niet welke in 97 nog gereviseerd fijn karretje was dat
Theo Tak

Munutieschepen(stil-liggend)

Bericht door Theo Tak »

Aanvullende informatie over munitie schepen.
Ik zal mij eerst even voorstellen.
Ben Theo Tak en mijn vader heeft lange tijd bij de defensie (munitie schepen) gelegen. Ik heb zelf verschillende reizen gemaakt, om de munitie af te voeren, onder andere met de motorspits “Adianto” van de weduwe Temperlaars. Later heb ik met een sleepboot die mijn vader bij het schip had gekocht, enkele schepen versleept (sleepboot “Tabo”).
Ik ben op dit onderwerp gekomen door Joop Fromm, waar ik samen 1 reis heb gemaakt, van Ramspol naar (ik dacht) Cheminées, ± 1km voor de Franse grens. Later heb ik van Alem naar Arendonk verschillende reizen gemaakt met de spits. Wij deden laden in Alem van maandag tot woensdag en moesten dan blijven liggen, tot de volgende week maandag (moest dan aan boord blijven wacht houden). s’Maandags ging we varen met 1 militaire begeleider aan boord en voer naar de Belische grens. Daar kregen we dan, Belgische militairen aan boord tot Arendonk en we leegwaren. Dan weer terug naar Alem, waar ik vrij weekend had. Om s’maandags weer van vooraf aan te beginnen. Later is er een andere schipper op deze spits gaan varen, omdat ik bij mijn ouders aan boord ben gegaan. Het zou afgelopen zijn met het liggen bij de defensie. Doordat ik aan boord kwam, hebben mijn ouders een sleepboot bij het schip gekocht, zodat we flexibele konden varen. Een paar maanden later belden luitenant de Leeuw(voorheen kapitein (schipper) van de RV 14) of we toch niet terug wilde komen. Met het bericht dat we nu een eigen sleepboot hadden. Zij hij, dat maakt niet uit dan huren we die ook, want er moeten zoveel schepen heen en weer gevaren worden, dat kan hij dat mooi doen! Maar naar enkele reizen moesten we toch stoppen. Omdat diegenen die het transport van de schepen verzorgde in opspraak kwam. Ben ik maar naar Rotterdam gevaren voor ander werk te zoek. Ook ik heb net als Joop Fromm mijn jeugd door gebracht bij de defensie, z’n beetje van het begin tot het eind. Dit is dan z’n beetje mijn eigen ervaring bij de defensie.
Groet Theo Tak
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Deze ansichtkaart van Zoutkamp vond ik nog in 't archief, je kunt de munitieschepen daar goed op zien, ook het Destasleepbootje dat stand-by lag voor personenvervoer en verhalen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Daar zou dus zomaar de Niet Zonder God bij kunnen liggen, maar uit de verhalen van Adriaan meen ik te mogen begrijpen dat hij verder van de sluis vandaan lag, samen met een kempenaar van Bongers waar ik de naam even van kwijt ben. Wel een mooi tijdsbeeld.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Voor zover ik mij kan herinneren lagen de schepen tot aan Electra toe, dat is toch een vier kilometer schat ik. Maar over twee weken spreek ik iemand die op zo'n Destavletje heeft gevaren en die kan het mij precies vertellen. Dat houd je dus tegoed...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
pionier
Berichten: 674
Lid geworden op: 18 apr 2007 18:57
Locatie: Dordrecht

Bericht door pionier »

wrijfhout schreef:Voor zover ik mij kan herinneren lagen de schepen tot aan Electra toe, dat is toch een vier kilometer schat ik. Maar over twee weken spreek ik iemand die op zo'n Destavletje heeft gevaren en die kan het mij precies vertellen. Dat houd je dus tegoed...

gr. Harry
Hallo.
Zoals ik al eerder bij Mijn Jeugd heb vermeld, heb ik mijn diensttijd
bij de vaartuigendienst doorgbracht. Anderhalf jaar heb ik met munitieschepen te maken gehad.Op de sleepboot RVS 15 was
ik geplaatst, in de meeste munitieplaatsen ben ik geweest, behalve
Balgzandkanaal en Akersloot. We brachten schepen naar de werf en
terug. Ook zijn we wel naar de Belgische Maas geweest en van Zoutkamp
naar Nordenham met geladen munitieschepen.
Poortershaven hebben we ook een paar keer aangedaan, daar werd
munitie overgeslagen uit zeeschepen.
Met de st Antonius zijn we de Maas op geweest, het was december
1965. We kwamen niet verder dan Sclayn, daar 14 dagen gelegen,
voor het hoge water, de sluis die daar toen was stond volledig onder.
Ze hebben het schip toen opgelost op vrachtwagens van het leger,
die brachten het naar het depot aan de Franse grens. Ik meen dat het
Anseremme was. Toen het varen weer was toegestaan, zijn we leeg af gaan varen. Boven Maastricht ging het mis, de schipper van de 15
dacht dat het legesleepschip niet onder de st Servaasbrug door kon.
Hij besloot op te draaien net boven de brug, maar één van de kruisdraden brak, doordat de boot er te kort voor stond.
Met het gevolg dat de St Antonius kopvoor op een peiler van de
st Servaasbrug botste. De ravage was enorm het voorschip zat goed in elkaar. Het schip sloeg dwars, maar het achterschip ging net mis van de oostoever, zodat het schip weer met kop op de stroom kwam te liggen.
Toen bleek ook dat de brug hoog genoeg was. Ikzelf was als matroos
bij de fam Jongman van de st Antonius uitbesteed en heb dit alles zelf ervaren. Door het dwarsvallen was er aan de SB zij ook behoorlijk
schade. Binnen in de woning was ook alles kapot . Niet leuk daags
voor de Kerst. Er zijn geen foto's van in mijn bezit.
Groet wim Pionier.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Da's nou jammer, kan ik mij ook eens wat herinneren, zijn er geen foto's van. :cry:
leen louwerse

Bericht door leen louwerse »

Ik las een pagina terug, dat er geladen werd in een coaster vanuit het
Balgzandkanaal naar Den Helder, deze coaster had de naam Moerdijk,
eigenaar was o.a. ene Van dijk.
Eind jaren 60 werd het depot opgeheven in het Balgzandkanaal en werd
de munitie afgevoerd met o.a. Duitse coasters. Ook hier lagen bij de Kooisluis een of twee Desta sleepvletten die het vervoer verzorgden van
eventuele bemanningsleden.
Joop Fromm
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:46
Locatie: Rotterdam

Munutieschepen

Bericht door Joop Fromm »

Leuk stukje om terug te lezen Piet, de St. Antonius was namelijk het sleepschip waar wij jaren opgevaren hebben, in 1963 liet mijn vader toen een de Winterspits bouwen omdat hij een beetje flauw was van het munutie liggen en werd Jo Jongman aan genomen als zetschipper.
Het voorval kan ik mij nog goed herinneren. Later hebben wij de St. Antonius verkocht en het heeft toen nog jaren als duwbak Pour Qui gevaren en zal inmiddels wel gesloopt zijn.
gr.Joop Fromm
willie
Berichten: 327
Lid geworden op: 09 dec 2009 17:08
Locatie: Raamsdonksveer

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door willie »

Heren van de plof,plof.Na wat verhalen te hebben gelezen, wilde ik hier nog wat aanvullen. Zover mijn geheugen mij niet in de steek laat'
In Maasbommel lagen ook munutieschepen ong.100m. uit elkaar[veiligheid],die werden om de ong. 3jaar gelost ,werfbeurt en terug geladen.Vierlingsbeek op de maas was ook zo n overslag plaats.
Mijn zwager heeft er met zijn schip gelegen;van 1968 tot1974; Ook een keer naar Alem en Kekdriel verhuist geweest.Kregen van tijd tot tijd Duitse controlen. Werd om bepaalde uren,met collega s spido gevaren,in wisselende diensten[duits patroeiljebootje,met benzine moter] de schepen werden volgens bepaalt plan geladen, Lichte patronen[ per ruim ]in het vierkant gestapelt ,in het midden zwaarder fosforgranaatwerk.
Schepen moesten voor contract aanvang zeer goed schoongemaakt worden.Daar lagen b.v.;nicodema;v.Zon, dhr. Liesveld,dhr Rutjes. Scheepsnamen van laatste 2 niet bekent. De overslag in Vierlingsbeek gebeurde meestal in de 47m ;frisiana ,ex animo, ex fide-deo.
Zover mijn informatie klopt ging de ;frisiana; lossen in Hamburg of dumpen op het duitse wad.
______________________ vr.gr. Willie
die wind zaait ,zal storm oogsten
Gr. Willie

Die wind zaait, zal storm oogsten.
Plaats reactie