Pagina 66 van 109

Re: Luxe motors.

Geplaatst: 09 aug 2017 22:44
door Kees Keijzer
Dat hebben we almeer behandeld, het is i.d.d. een kastje.
Groet, Kees.

Re: Luxe motors.

Geplaatst: 10 aug 2017 03:11
door teerkwast
Zo maar eens een vraag. Wat maakt en kastje een kastje. Waar komt dat vandaan. Zijn dat buitenmaat schepen?

Re: Luxe motors.

Geplaatst: 10 aug 2017 08:32
door Kees Keijzer
Bart;
Lees het hele topic Kastjes maar eens door..
Groet, Kees.

Re: Luxe motors.

Geplaatst: 10 aug 2017 15:39
door nestor
De Luxe motor is te erkenen aan zijn schuin naar binnen staande achter boeing,en is wat geveegder dan een kastje.
En kastjes waren veelal maat gebonden, denk hierbij aan het Friesemaat kastje.

Re: Luxe motors.

Geplaatst: 11 aug 2017 19:21
door teerkwast
Ja, dat snap ik allemaal. Maar de naam Kastje. heel veel mensen hebben een kastje, waar onder andere het servieswerk in staat.
Kijk, bij een kempenaar, denk je aan de kempen, en dan vooral aan de maat sluizen. Net als bij een dortmunder, of kanaalschip.
Ik laat hierbij de kleinere schepen buiten beschouwing, steilsteven, e,d, dat wijst van zelf. maar ik mag aannemen, dat er geen vaarwater kastje is geweest, of nog is. Zo heb je nog zoiets als, Spits, die dingen waren helemaal niet spits, niet van voren, en ook niet van achteren, en zeker niet in het begin.

Re: Luxe motors.

Geplaatst: 11 aug 2017 19:53
door Kapitein Spok
Bart, met jou ben ik benieuwd waar dat woord kastje vandaan komt.

Het woord spits vind ik niet zo vreemd. Een schip met een lengte van ruim zeven keer de breedte was in die tijd echt "smal en lang".
En iets dat lang en smal is, noemen we toch: spits!

Re: Luxe motors.

Geplaatst: 11 aug 2017 20:17
door piet42
kapt dus een koppelverband is bij jou ook een spits dan 11.50 x185 :)

Re: Luxe motors.

Geplaatst: 11 aug 2017 21:54
door Kapitein Spok
piet42 schreef: 11 aug 2017 20:17 kapt dus een koppelverband is bij jou ook een spits dan 11.50 x185 :)
Nee Piet, hiermee heb je een PUNT! :lol:

Re: Luxe motors.

Geplaatst: 11 aug 2017 23:30
door Kees Keijzer
teerkwast schreef: 11 aug 2017 19:21 Ja, dat snap ik allemaal. Maar de naam Kastje. heel veel mensen hebben een kastje, waar onder andere het servieswerk in staat.
Kijk, bij een kempenaar, denk je aan de kempen, en dan vooral aan de maat sluizen. Net als bij een dortmunder, of kanaalschip.
Ik laat hierbij de kleinere schepen buiten beschouwing, steilsteven, e,d, dat wijst van zelf. maar ik mag aannemen, dat er geen vaarwater kastje is geweest, of nog is. Zo heb je nog zoiets als, Spits, die dingen waren helemaal niet spits, niet van voren, en ook niet van achteren, en zeker niet in het begin.
Bart; bij binnenvaart taal staat ook h.e.e.a. over kasten en kastjes;
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... ?woord=kar
Mijn vader zei ; Jeheebt grote kasten RHK schepen Dormunders Kempenaars Brusselaars alllemaal van het zelfde model en de kleinere zeilkastjes van Friese maat 31x6 en dan had je van af twee honderd ton tot de Kempenaar toe, ze waren niet breder dan 6.60 voor de
Kempen. Ons ouderlijk schip was er ook een, 41.40x 6.40 die breedte i.v.m. de sluis in de Roode Vaart om dat de eerste eigenaar van Zevenbergen voer en vast werk had met kolen voor de gasfabriek aldaar . En lengte van die kastjes zal wel met het te besteden bedrag te maken hebben gehad.
Groet, Kees.

Re: Luxe motors.

Geplaatst: 12 aug 2017 23:44
door Kees Keijzer
Waar het vandaan komt denk ik dat wel nooit zullen weten maar zo als pa zei het is een verkleinwoord van kast, een grote kast een sleepkast en kleiner als kempenaar zijn kastjes met het zelfde model als die grotere en die van op 7meter breed waren Brusselaars, je had ook Gouwenaars ook 7m breed.
Je had ook kraken maar die hadden naar binnen gebouwde boeingen en net als de klippers dieper onder de gangboorden doorlopende bergplaat of halfronden, kortom van alles en nog wat.
Groet, Kees.