Woordenschat.

Alles over binnenscheepvaart
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Woordenschat.

Bericht door ossebaar.j »

Hallo Pieter
Tussen blazen en toeteren zit volgens mij alleen verschil in de spraak .
Blazen komt volgensmij uit de zeil-/ en stoomvaart tijdperk .
De zeilschipper blies op de handtoeter om de brug/sluis wachter te waarschuwen . In het stoom tijdperk werd de stoomfluit gebruikt , op een fluit blaas je , met stoom of lucht .
In de periode van stoom ,naar motor werden de stoomfluiten vervangen door de scheepshoorns/scheepstoeters . Deze scheepstoeters / of bij het spoor typhoons , werd het geluid door het trillen van een membraam verkregen . Dit trillen werd veroorzaakt door samen geperst lucht . Dus thans is het niet fluiten maar toeteren , zowel met de handtoeter als de scheepshoorn . En het melden per marifoon zal niet overal opgaan .
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Woordenschat.

Bericht door ossebaar.j »

Hallo Pieter
Tussen blazen en toeteren zit volgens mij alleen verschil in de spraak .
Blazen komt volgensmij uit de zeil-/ en stoomvaart tijdperk .
De zeilschipper blies op de handtoeter om de brug/sluis wachter te waarschuwen . In het stoom tijdperk werd de stoomfluit gebruikt , op een fluit blaas je , met stoom of lucht .
In de periode van stoom ,naar motor werden de stoomfluiten vervangen door de scheepshoorns/scheepstoeters . Deze scheepstoeters / of bij het spoor typhoons , werd het geluid door het trillen van een membraam verkregen . Dit trillen werd veroorzaakt door samen geperst lucht . Dus thans is het niet fluiten maar toeteren , zowel met de handtoeter als de scheepshoorn . En het melden per marifoon zal niet overal opgaan .
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Woordenschat.

Bericht door teerkwast »

Pieter, over de nis van de patrijspoorten, ik heb die dingen ook nog gemaakt. Deze liepen meestal tapsgewijs van de beschieting, naar de patrijspoort, met alle vier de delen, wij noemden dat het aadrappelschillenbakjes model. Deze werden genoemd bij patrijspoorten/ POORTBAKKEN. Bij ramen waren dat/ RAAMBAKKEN. het maken van die dingen, was nog niet zo eenvoudig, van hout ging nog wel, dat kan je nog bijwerken met een schaaf.
Maar het latere kapebordmarine, was een ander verhaal, dat moest in één keer goed gezaagd zijn,op de cirkelzaag
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Tja, wij noemden dat inderdaad ook bakken of kasten, maar dan waren ze slechts voor één raam of poort, niet voor twee tegelijk.
Het kan natuurlijk best zijn dat er verder geen naam voor is, dat heb je soms.
Bedankt voor het meedenken.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

De koperpoetsers onder ons kennen ze wel die 'rekjes', 'tralies' op de koekoeks.
Wie weet er nog een ander woord voor dat traliewerk???
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Woordenschat.

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter, volgens mij werden dat bij ons aan boord horren genoemd.

"Een teakhouten koekoek, met gele horren".
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Alvast bedankt!
Ik hoop dat anderen ook een duit in het zakje doen.
Het is namelijk zo dat er vaak meer benamingen in omloop zijn, zonder dat men kan zeggen wat wel en niet goed is.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Het oorspronkelijke woord schijnt horde geweest te zijn. Plaatselijk verbastert tot 'hort' en dus ook in gekort tot 'hor'.

Bij het WNT is horde omschreven als:
in geassimileerden vorm HORRE en vervolgens verkort tot HOR —, znw. vr. Daarnaast o.a. wvl. hurde, zaansch en vla. hort, veluwsch hurt (hort). Got. haúrds, on. hurđ, ohd. mhd. hurl, nhd. hürde (men vindt ook horde), meng. hirde (verg. daarnaast ags. hyrdel, eng. hurdle), ond. hurth, mnd. hort, hurt, mnl. horde, hurde en hort.

Een, van latwerk of traliën, vlechtwerk of gaas voorzien raampje dat men voor de ramen of in de vensteropening zet tot bescherming van het glas, om het inkijken te beletten, het inwerpen van vuil te verhinderen enz.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Woordenschat.

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter, gisteren een aantal (varens) mensen waaronder wat naaste familie gesproken.
Ik heb ze gevraagd hoe het traliewerk op een koekkoek heet(te).
Niemand wist het spontaan.
Bij het woord horren kregen enkelen een "oja erlebnis", maar ook niet meer dan dat.

We zullen hierover dus waarschijnlijk nooit absolute zekerheid krijgen, maar mogen daarvoor in de plaats dan weer wel ons eigen gelijk koesteren, en dat is ook altijd heel erg prettig. (vind ik persoonlijk tenminste) :wink:
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Aan boord hoef je de dingen lang zo precies niet aan te duiden, als in het geschreven woord.
Als ze je zeiden: "Ga de koekoek poetsen", dan wist je echt wel dat ze niet het hout of het glas bedoelden.

Volgens D, Th.H. van Doorn spraken de vissers te Heerewaarden en Lith van een 'stalen hort'.
Onder watersporters ben ik termen als tralies, traliewerk en treef(t)je tegengekomen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie