Woordenschat.

Alles over binnenscheepvaart
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Woordenschat.

Bericht door Lemoine Pierre »

Hallo iedereen,
Ik ben een van de wal, :oops: dus geen schipper. Ik ben Franstalig uit Brussel en ik zou graag mijn Nederlandse woordenschat wat betreft de binnenvaarttaal verrijken. Bedankt bij voorbat
Hoe noemt men dat ? een zuigbuis ? in het Frans “ une suceuse”
Afbeelding

Pierre
absolute beginner
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Woordenschat

Bericht door Kees Keijzer »

Pierre, hallo;
Ja, zuigbuis of zuigpijp noemen we dat.
En die op jou foto staat in Wijgmaal breukrijst op te zuigen bij de Remij,
We hebben er met de kempenaar verschillende malen gelost in het verleden.Is het schip op de foto soms de 'El-Verdugo'?
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Omdat ik nu eenmaal geïnteresseerd ben in taal, kwam ik op dit topic af. Nu zijn zuigpijp en zuigbuis voor mij bekende woorden, dus daar ging het me niet zozeer om. Wat ik wel interessant vond om te zien dat was dat breukrijst op de binnenvaart los gestort wordt vervoerd. Waar laad je dat dan? Wordt dit overzee ook in bulk vervoerd?

Ook breukrijst vind ik een heel gewoon woord en daarom was ik verbaasd te merken dat het Nederlandse woordenboek het helemaal niet kent. De Grote Van Dale niet en het Groene Boekje al evenmin.
Dus even gegoogeld op breukrijst en dat levert dan ruim 900 hits op. Breukrijst is dus een heel bekend begrip. Bij De IJsselmolen in Capelle aan den IJssel kun je het krijgen in zakken van 25 kilo, "Big Bags" van 1000 kilo en, inderdaad, in bulk. Tot zover allemaal duidelijk.

Maar wat zie ik nu? Breukrijst wordt ook gebruikt om bier van te brouwen! En ik altijd maar denken dat je daar alleen maar koren voor gebruikte en dan vooral gerst. Van gerst maak je mout en van mout en hop maak je bier. Bovendien lees ik op op www.bierhandel.nl
Meestal gebruikt men gerst, soms tarwe en een enkele keer haver of spelt. Minderwaardige grondstoffen voor het mouten zijn maïs en rijst.
Ik had geen idee waar Wijgmaal was, maar nu zie ik dat dat in België ligt, dat het een deelgemeente is van Leuven en dat daar de brouwerij van Hoegaarden staat. Gaat die rijst daarheen?

Zo leert een mens nog eens iets. :)
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Woordenschat

Bericht door Kees Keijzer »

Theo, zo ver ik weet maakt de Remy in Wijgmaal stijfsel en andere plakmiddelen van die rijst.Die rijst komt van overzee, op de foto zijn we die rijst aan het laden in Amsterdam ook voor Wijgmaal;
Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Bericht door Lemoine Pierre »

Bedankt Keers en Theo. Ja, het is bij Rémy in Wijgmael tegen Leuven op het einde van het Leuvense vaart. Maar de rijst dient niet voor de brouwerijen. Rémy produceert rijstbloem, rijstzetmeel, rijstproteïnen en ook lijmen. IK weet nog de kleinen pakjes stijfsel Rémy dat mijn moeder voor de boor en de manchetten van ons zondaghemden gebruikte . En het snede. Mijn hals had een rode streep. Nu juist 1 km voor Rémy ligt de Cargill mouterij in Herent ook Leuvense vaart. En dat is voor de brouwerijen en stokerijen.
Rémy en de Ludivine (Wijgmael)
Afbeelding
Cargill mouterij met de Cobra (Herent)
Afbeelding

Pierre
absolute beginner
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Bedankt, Kees en Pierre. Zo ben ik weer een stuk wijzer geworden. Dat is een geweldige industrie van Remy, daar in Wijgmaal en "Amidon Remy" was een begrip, merk in nu. En jij voelt je nek nog steeds schrijnen, Pierre. :)
Ze verpakten die stijfsel in de mooiste zakjes en doosjes die nu gewilde verzamelaarsobjecten zijn. Dat alles heb ik in het laatste uur geleerd.

Afbeelding

Dat moet vroeger voor zeeschepen toch een beetje een linke lading zijn geweest want volgens mij is die rijst zo glad als het maar kan en moet dus wel gemakkelijk overgaan. Ik heb het nooit gevaren.

Maar we hadden het over "woordenschat". Ik ga Van Dale Lexicografie vragen waarom breukrijst niet in het woordenboek voorkomt. Het wordt overal gebruikt, ook in de Europese regelgeving.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
En die fabriek staat er al heel lang...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Bericht door Lemoine Pierre »

Het gebouw met de koepel staat er nog zoals op de postkaart
Afbeelding
Pierre
absolute beginner
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Woordenschat

Bericht door Kees Keijzer »

Het heeft met het item niets meer te maken, maar het is wel leuk dat het zo,n kant op kan gaan. Ja, in de zeventiger jaren was de Remy nog een groot bedrijf ; Meelfabriek, we hebben met het ouderlijk schip nogal eens tarwe gelost, nu is het alleen de rijst nog.De eerste reis die ik als schipper-eigenaar deed ging met tarwe naar de Remy in Wijgmaal, zie de charter;
Afbeelding
Pierre heeft de foto's gemaakt op een dag met veel wind zo te zien.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Heel toevallig heb ik een maand of drie op een rijstfabriek gewerkt,die fabriek stond 18 jaar geleden in Beuningen vlak bij Nijmegen,mijn broer werkte daar en ze hadden af en toe wel is iemand nodig,de rijst werdt in containers aan gevoerd over ze van uit Frans Guyana,je wil niet weten wat er allemaal uit kwam,niet alleen rijst,ik zal de details maar niet beschrijven,het werdt gestort in een ondergrondse koker waar een transportband de rijst boven in een silo gooide,die verdeelde het weer op een schudzeef ( nieuw Hollands woord? ) daar werdt de rijst dan weer verdeeld in grote en kleinere korrels en breukrijst,en vandaaruit werdt het weer verpakt in 5 kilo zakjes tot en met 50 kilo zakken,en dan moesten wij het weer in een andere container laden,en zo is de cirkel rond

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie