Woordenschat.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

We hebben de expert in ons midden!
Helaas zal het nog wel eventjes duren, voordat ik dat zal kunnen beamen, maar gelukkig kan ik dankzij dit forum (en niet alleen deze post) mijn kennis dagelijks vergroten.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Is er niemand die vroeger de schriftelijke cursus "Matroos voor de Rijn- en Binnenvaart" gedaan heeft, en deze heeft bewaard?
Ik kan mij nog het onderdeel "Samenstelling en Onderhoud Schip" herinneren. Als ik mij niet vergis bestond een kattespoor uit een vlakspant, een vrangplaat en een tophoekstaal.
Bij spitsen kon je die vrangplaat meestal vergeten, dat waren gewoon 2 hoekijzertjes tegen elkaar aan.
Heb helaas de cursus niet bewaard, best dom achteraf gezien.
Zaten meer van die kreten in zoals "verloren gang en geerplaat", en het al eens eerder genoemde dekstringerhoekstaal.
Binnenvaart
Berichten: 28516
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Jan,

Weer gezond terug :lol:

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Sorry, dat ik een beetje schoolmeesterachtig ben, maar het is wrang met een W en niet met een V.
Het zoekt zo lastig als je de woorden verkeerd schrijft, dus daarom vertel ik het maar even.
:oops:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

pieter53 schreef:Sorry, dat ik een beetje schoolmeesterachtig ben...
Heel juist getypeerd. Door dit soort reacties ben ik altijd wat huiverig om te reageren, maar met het idee te kunnen helpen doe ik het dan toch maar.
Wij zeiden "vrang" met een V, en zelfs mijn "Dikke" Van Dale uit 1976 geeft dat aan naast "wrang"met een W, dus als jij dat fout noemt ben je echt schoolmeesterachtig bezig.
Succes verder met de site.

Ter aanvulling:
https://www.lagewegjachtontwerp.nl/lagew ... pitsgatten



Allina Spitsgat
De nieuwe Allina spitsgat sloepenlijn bestaat uit een serie sloepen van 6.50 tot 14 m. De boten worden gekenmerkt door een prachtige zeeg en een behoorlijke breedte, waardoor een mooi gelijnd schip met veel binnenruimte is ontstaan

De bouwwijze is multi-knik en bestaat uit 5 gangen en een boeisel, waaronder de kabelaring wordt aangebracht. Op het vlak worden op spantafstand vrangen aangebracht tot aan vloerhoogte. De open sloepen worden gebouwd op 2 schotten, vrangen en 3 webspanten. De grote kajuitsloepen worden gebouwd op vrangen, schotten en gesneden spanten. Onder het schip loopt een kielbalk met een 10 mm bodemstrip
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Hartelijk dank voor je reactie. Ik ben dus nog maar eens verder gaan kijken.

Google 313 treffers voor vrang, 162.000 voor wrang.
Mijn vanDale uit 1956, vanDale online woordenboek, Vertaalwoord.nl en mijn Koenen uit 1966 alleen het woord wrang.
De website 'Taal van het water' alleen wrang.
Vaartips.nl: "wrang (ook vrang)".
Ik hou het dus maar op wrang met een W, maar heb vrang met een v voor de volledigheid wel opgenomen op mijn site.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Van Dale uit 1976 en 1956... Die krijgen antiquarische waarde. :D

De nieuwste Grote Van Dale - 14de herziene uitgave 2005 - kent "vrang" met een "v" niet meer. Die van 1864 - die je er bij de digitale Grote Van Dale geheel gratis bijkrijgt - kent het wel en beschrijft het als: "(zeewezen) zeker houtwerk". Ik geloof dat we dat in de huidige tijd wel mogen vergeten.

Gugelot spreekt in 1952 nog van "vrangen", maar Bram van Weele - die geen goed woord overhad voor Gugelot en dat tijdens zijn lessen ook duidelijk maakte - heeft het in 1956 alleen nog maar over "wrangen".
In de tegenwoordige tijd lijkt wrangen met een "w" me de enig juiste schrijfwijze. In een woordenlijst zou ik het in elk geval niet meer met een "v" opnemen.
Scheepskennis van K. van Dokkum heeft het ook alleen maar over "wrangen".

Wat dat schoolmeesterachtig betreft: het is goede gewoonte om elkaar op een forum niet op spel- en stijlfouten te wijzen; dat is meestal een tikkie hufterig, om het zo dan maar uit te drukken.
Maar in een topic als dit dat nu juist helemaal over taal gaat, is het toch wel van belang om de woorden waar het om gaat ook juist te schrijven.

Even terug zei ik:
De benaming kattespoor - tegenwoordig kattenspoor is al heel oud.
Dat met die tussen-n is een heel ander geval omdat de meningen daarover uiteenlopen. Google je op "kattespoor", dan krijg je 349 hits, maar met de tegenwoordig volgens het Groene Boekje juiste schrijfwijze "kattenspoor maar 50.

Zo moet je iemand tegenwoordig officieel een kuttenkop noemen, maar het Witte Boekje heeft daar - mijns inziens terecht - weer gewoon kuttekop van gemaakt. :wink:

Zet voort het goede werk, Pieter! :)
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

het is goede gewoonte om elkaar op een forum niet op spel- en stijlfouten te wijzen
Daar ben ik het mee eens, al krijg ik weleens de indruk dat sommige mensen erg overgevoelig zijn op dat punt. We zijn allemaal mensen en dus maken we zo nu en dan ook fouten. Als iemand blundert kunnen we natuurlijk het beste een PB sturen.
Ik geef toe dat ik mijn woorden in de desbetreffende post verkeerd gekozen heb, mijn oprechte excusses hiervoor.
Ik had natuurlijk moeten schrijven: "Volgens mij schrijft men wrang met een W en niet met een V. Klopt dat?"
Zo ziet men maar weer; ik ben ook mens die af en toe blundert.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Jan Kroes schreef:Is er niemand die vroeger de schriftelijke cursus "Matroos voor de Rijn- en Binnenvaart" gedaan heeft, en deze heeft bewaard?
De boeken die ik noemde zijn van de cursus voor het Binnevaartdiploma. Die uit 1948 was het cursusboek van mijn vader. Staat barstensvol met informatie.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Staat barstensvol met informatie.
Ik tracht al dat soort informatie te behouden en voor iedereen bereikbaar te maken, dus als je wat voor me hebt....................... :lol: :wink:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie