Woordenschat.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Luxe motors.

Bericht door Kees Keijzer »

Dat hebben we almeer behandeld, het is i.d.d. een kastje.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Luxe motors.

Bericht door teerkwast »

Zo maar eens een vraag. Wat maakt en kastje een kastje. Waar komt dat vandaan. Zijn dat buitenmaat schepen?
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Luxe motors.

Bericht door Kees Keijzer »

Bart;
Lees het hele topic Kastjes maar eens door..
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
nestor
Berichten: 251
Lid geworden op: 22 dec 2005 21:44
Locatie: Vlaardingen

Re: Luxe motors.

Bericht door nestor »

De Luxe motor is te erkenen aan zijn schuin naar binnen staande achter boeing,en is wat geveegder dan een kastje.
En kastjes waren veelal maat gebonden, denk hierbij aan het Friesemaat kastje.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Luxe motors.

Bericht door teerkwast »

Ja, dat snap ik allemaal. Maar de naam Kastje. heel veel mensen hebben een kastje, waar onder andere het servieswerk in staat.
Kijk, bij een kempenaar, denk je aan de kempen, en dan vooral aan de maat sluizen. Net als bij een dortmunder, of kanaalschip.
Ik laat hierbij de kleinere schepen buiten beschouwing, steilsteven, e,d, dat wijst van zelf. maar ik mag aannemen, dat er geen vaarwater kastje is geweest, of nog is. Zo heb je nog zoiets als, Spits, die dingen waren helemaal niet spits, niet van voren, en ook niet van achteren, en zeker niet in het begin.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Luxe motors.

Bericht door Kapitein Spok »

Bart, met jou ben ik benieuwd waar dat woord kastje vandaan komt.

Het woord spits vind ik niet zo vreemd. Een schip met een lengte van ruim zeven keer de breedte was in die tijd echt "smal en lang".
En iets dat lang en smal is, noemen we toch: spits!
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Luxe motors.

Bericht door piet42 »

kapt dus een koppelverband is bij jou ook een spits dan 11.50 x185 :)
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Luxe motors.

Bericht door Kapitein Spok »

piet42 schreef: 11 aug 2017 20:17 kapt dus een koppelverband is bij jou ook een spits dan 11.50 x185 :)
Nee Piet, hiermee heb je een PUNT! :lol:
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Luxe motors.

Bericht door Kees Keijzer »

teerkwast schreef: 11 aug 2017 19:21 Ja, dat snap ik allemaal. Maar de naam Kastje. heel veel mensen hebben een kastje, waar onder andere het servieswerk in staat.
Kijk, bij een kempenaar, denk je aan de kempen, en dan vooral aan de maat sluizen. Net als bij een dortmunder, of kanaalschip.
Ik laat hierbij de kleinere schepen buiten beschouwing, steilsteven, e,d, dat wijst van zelf. maar ik mag aannemen, dat er geen vaarwater kastje is geweest, of nog is. Zo heb je nog zoiets als, Spits, die dingen waren helemaal niet spits, niet van voren, en ook niet van achteren, en zeker niet in het begin.
Bart; bij binnenvaart taal staat ook h.e.e.a. over kasten en kastjes;
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... ?woord=kar
Mijn vader zei ; Jeheebt grote kasten RHK schepen Dormunders Kempenaars Brusselaars alllemaal van het zelfde model en de kleinere zeilkastjes van Friese maat 31x6 en dan had je van af twee honderd ton tot de Kempenaar toe, ze waren niet breder dan 6.60 voor de
Kempen. Ons ouderlijk schip was er ook een, 41.40x 6.40 die breedte i.v.m. de sluis in de Roode Vaart om dat de eerste eigenaar van Zevenbergen voer en vast werk had met kolen voor de gasfabriek aldaar . En lengte van die kastjes zal wel met het te besteden bedrag te maken hebben gehad.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Luxe motors.

Bericht door Kees Keijzer »

Waar het vandaan komt denk ik dat wel nooit zullen weten maar zo als pa zei het is een verkleinwoord van kast, een grote kast een sleepkast en kleiner als kempenaar zijn kastjes met het zelfde model als die grotere en die van op 7meter breed waren Brusselaars, je had ook Gouwenaars ook 7m breed.
Je had ook kraken maar die hadden naar binnen gebouwde boeingen en net als de klippers dieper onder de gangboorden doorlopende bergplaat of halfronden, kortom van alles en nog wat.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie