Wie herkent dit schip?

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 9522
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 17:24

Bericht door Wrijfhout » 14 feb 2005 17.20 16:07

Full speed door de vlotbrug in St. Maartensvlotbrug. Ik dacht dat het schip een spits is met een niet alledaagse roef dus demoeite waard om hier een gokje te wagen of iemand het misschien herkent.
Ik heb hem zo groot mogelijk gelaten, dus even op het plaatje klikken.

Harry

Afbeelding

Als je in de geopende foto klikt, wordt hij nog groter...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

Afbeelding


john

wie herkent dit schip

Bericht door john » 25 feb 2005 17.20 21:38

Afbeelding
aan het schoorsteen embleem te zien is de eigenaar Jac.G.v.OORD
baggeraar te Odijk .Zit nu bij A.C.Z.
groet John.

gast

wie herkent dit schip

Bericht door gast » 26 feb 2005 17.20 11:39

Afbeelding
volgens mij horen deze bescheiden bij de vorige foto van een zelfvarende
elevatorbak van Jac.G.v. OORD. toen nog in Odijk gevestigd.
j.roeland.

gast

Bericht door gast » 28 feb 2005 17.20 23:18

Wie kent deze tanker en eigenaar ervan??
johan
Afbeelding

Jan Kroes
Berichten: 3554
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes » 28 feb 2005 17.20 23:35

Misschien een van die zwaveltankers die in de 60-er jaren van Stein vandaan voeren?
Ik meen mij te herinneren de Rijn, Schelde, Maas,???
Groetjes

Jan van der Doe
Berichten: 6174
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe » 28 feb 2005 17.20 23:48

De "Rijn" was een voormalige zwaveltanker van Erhard en Dekkers, onder de naam "Rotterdamse Zwavel Scheepvaart Maatschappij".

Er waren er vier, de Maas, Waal, Schelde en Rijn.

De "Maas" en "Waal" zijn gebouwd bij Bijkers in Gorcum, onder Nr. 173 en 174
De "Schelde" werd gebouwd in Vlissingen bij de Schelde,
De "Rijn" bij en werf in keulen.


De "Maas" en "Waal" en "Schelde" waren 1680 ton,
afm. 83,84x11,60x2,92

De "Rijn" was 2100 ton.
afm. 100,00x12,04x2,92

In de machinekamer stond een 480 PK Bolnes.

In de jaren 60' ware de schepen veel op de Maas te zien en maakten reizen naar Stein.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Evert CadIJ
Berichten: 1250
Lid geworden op: 03 jan 2005 17.20 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ » 01 mar 2005 17.20 01:57

Jan,

De laatste (van deze 4) in de vaart zijnde zwaveltanker was de Schelde.
Die voer de laatste jaren onder de vlag van Lehnkering.
Hij lag vaker tegen de kant aan de Plantage, dan dat hij voer.
Medio 2003 hebben ze hem naar de sloop gebracht, ik dacht in Haarlem.
De Maas is ruim 10 jaar terug omgebouwd tot stookolie tanker en vaart nu bij Atlantic Bunker Service onder de naam Atlantic Supplier.

Van de Rijn en Waal ken ik de geschiedenis niet.

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-

Jan van der Doe
Berichten: 6174
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe » 01 mar 2005 17.20 03:30

Hartelijk dank voor het aanvullen van de gegevens Evert.

Ik had al eens ergens gelezen of gehoord, dat de schepen op een na naar de sloperij waren gegaan.
Ik denk, dat de zwavel nu niet een van de beste lading is dat je kan varen.

Weer een stukje geschiedenis.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Peter
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:49
Locatie: Lent

Bericht door Peter » 01 mar 2005 17.20 12:38

De Rijn heet nu Atlantic Trader en deze heeft de zelfde eigenaar als de Atlantic Supplier.
De Maas heeft ook nog Helena F en de Rijn Johann F geheten. (Fongers??)

Een foto van de Atlantic Trader kan je vinden op: http://www.shipnet.nl/bunkerschepen.html


groet, Peter

Wrijfhout
Berichten: 9522
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 17:24

Bericht door Wrijfhout » 10 mar 2005 17.20 14:03

Onderstaande foto's maakte ik in 1985 in Groningen. Een typisch scheepje met het visserijmerk HA 19 maar met de kenmerken van een vrachtscheepje. Wel een heel raar geval, het werd als woonschip gebruikt. Nu las ik onlangs een oproep in één van de schippersbladen van iemand die zocht naar informatie over iemand die jaren geleden op een scheepje in Groningen had gewoond en dat voldeed aan de omschrijving van dit schip. Verder helpen dan deze foto's kan ik natuurlijk ook niet maar ik ben zelf eigenlijk wel benieuwd waar het ding is gebleven en wat het eigenlijk is? Wie weet meer...

Harry

Afbeelding

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

Afbeelding



Plaats reactie