Wie herkent dit schip ?
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Wie herkent dit schip?
Piet, thuishaven Sommelsdijk?
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie herkent dit schip?
Ik zit er ook al dagen op te kijken en ik denk echt dat hij breder is dan een kempenaar.
Kees als jij Sommelsdijk noemt, dan denk ik aan de Leo van Pascal & de Ruyter uit Zwijndrecht. (ex-Elizabeth - 2302203)
Dat was zo'n buitenmaat schip: 52,75 x 7,48 x 2,06 - 500 ton - 200 pk GM. Gebouwd in 1891 in Zaltbommel.
Kees als jij Sommelsdijk noemt, dan denk ik aan de Leo van Pascal & de Ruyter uit Zwijndrecht. (ex-Elizabeth - 2302203)
Dat was zo'n buitenmaat schip: 52,75 x 7,48 x 2,06 - 500 ton - 200 pk GM. Gebouwd in 1891 in Zaltbommel.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Wie herkent dit schip?
Tim, prachtig filmpje van de Vriendschap.
Wat ik me nu wel afvraag is het volgende:
Zou er tijdens de oversteek een marifoon aan boord geweest zijn?
De Vriendschap was namelijk het laatste en absoluut enige schip dat iedere reis door sluis Weurt kwam, en geen marifoon had. Desgevraagd antwoordde va Veen steevast: "Marifoon? ik heb er niks aan want ik ben doof!" en bovendien, en bij de sluizen heb ik hem niet nodig want jullie kennen me allemaal". En dat was waar. Elke sluiswachter wist zodra het stokanker om de hoek kwam: Vriendschap, 50x7.46, 450 ton, grind, van Stevensweert, naar Amsterdam, van Veen.
Ik weet nog dat ik op een voormiddag dienst had aan de binnenkant en het telefoontje kreeg dat zijn zwager, de Jong van de Risico (?) in Roermond plotseling was overleden. De Vriendschap was in Sambeek al gepasseerd, en of wij konden zorgen dat van Veen geïnformeerd zou worden. Dat zijn de momenten waarop je geen ambtenaar maar uitsluitend mens bent en met lood in je schoenen naar een schip toegaat. En wanneer je dan aan boord stap en de mensen ziet, besef je: "Zodra ik ga praten, worden deze mensen diep verdrietig, en toch moet ik het ze gaan zeggen".
Heel moeilijk! Maar de mensen, zo'n schip en die situatie, vergeet je nooit meer. (ik tenminste niet)
Wat ik me nu wel afvraag is het volgende:
Zou er tijdens de oversteek een marifoon aan boord geweest zijn?
De Vriendschap was namelijk het laatste en absoluut enige schip dat iedere reis door sluis Weurt kwam, en geen marifoon had. Desgevraagd antwoordde va Veen steevast: "Marifoon? ik heb er niks aan want ik ben doof!" en bovendien, en bij de sluizen heb ik hem niet nodig want jullie kennen me allemaal". En dat was waar. Elke sluiswachter wist zodra het stokanker om de hoek kwam: Vriendschap, 50x7.46, 450 ton, grind, van Stevensweert, naar Amsterdam, van Veen.
Ik weet nog dat ik op een voormiddag dienst had aan de binnenkant en het telefoontje kreeg dat zijn zwager, de Jong van de Risico (?) in Roermond plotseling was overleden. De Vriendschap was in Sambeek al gepasseerd, en of wij konden zorgen dat van Veen geïnformeerd zou worden. Dat zijn de momenten waarop je geen ambtenaar maar uitsluitend mens bent en met lood in je schoenen naar een schip toegaat. En wanneer je dan aan boord stap en de mensen ziet, besef je: "Zodra ik ga praten, worden deze mensen diep verdrietig, en toch moet ik het ze gaan zeggen".
Heel moeilijk! Maar de mensen, zo'n schip en die situatie, vergeet je nooit meer. (ik tenminste niet)
Re: Wie herkent dit schip?
Piet, ik heb zomaar een idee. Ga een zoeken welke werf dergelijke schepen bouwden met een verhoogd achterdek. Ik denk dat dat zo al gebouwd is, toen het schip van de werf kwam. De boeing is er later opgezet, denk ik.
Re: Wie herkent dit schip?
Ik denk dat het verhoogde achterdek er is opgekomen bij de ombouw van sleepschip naar motorschip en dat onder dit verhoogde achterdek het roerwerk is verwerkt/geplaatst is/gemonteerd is.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Wie herkent dit schip?
Hallo Piet,
Hoe heet het schip ? Of mogen we dit niet weten ?
Je schrijft dat de naam bij jou bekend is, maar je vermeldt de naam niet, wij willen wel graag weten welk schip dit is ?
Hoe heet het schip ? Of mogen we dit niet weten ?
Je schrijft dat de naam bij jou bekend is, maar je vermeldt de naam niet, wij willen wel graag weten welk schip dit is ?
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Wie herkent dit schip?
Hallo Als ik de naam zou weten had ik jullie wel div hints gegeven MAAR ik weet het ook niet in de reactie waarin de naam noem staat TENANKERDPLA schreef:Hallo Piet,
Hoe heet het schip ? Of mogen we dit niet weten ?
Je schrijft dat de naam bij jou bekend is, maar je vermeldt de naam niet, wij willen wel graag weten welk schip dit is ?
OP DE KOP en kees reageert met sommelsdijk daar woon ik nu
sorry leuker kan ik het niet maken
het is een heel lastige zouden er nog ergens gegevens zijn van de schutbriefjes van de sluis weurt dan kan ik proberen om een jaartal boven water te krijgen
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Wie herkent dit schip?
door een verhoogd achterdek, ontstond er wat meer stahoogte in het achteronder. Gr
Re: Wie herkent dit schip?
een verhoogd achterdek werd steeds meer mode bij Tjalken, Aken, Klipperaken e.d.
Werd een Paviljoendek genoemd en inderdaad om stahoogte te krijgen.
Later werd er, op kleine afstand zelfs nog een roef opgezet. Een dekroef, daarin zat je, op de stoel, zowat met je hoofd tegen het plafond.
Wie wat meer te spenderen had, liet het dek openbranden om en zg zak van 50/75 cm diep te plaatsen.
Een hele vooruitgang!
Tammo.
Werd een Paviljoendek genoemd en inderdaad om stahoogte te krijgen.
Later werd er, op kleine afstand zelfs nog een roef opgezet. Een dekroef, daarin zat je, op de stoel, zowat met je hoofd tegen het plafond.
Wie wat meer te spenderen had, liet het dek openbranden om en zg zak van 50/75 cm diep te plaatsen.
Een hele vooruitgang!
Tammo.
Re: Wie herkent dit schip?
Dat type boeiing van het schip zie je, als ik mij niet vergis, bijvoorbeeld bij oude Wijkdiensten.
Sommigen hadden ook dubbele gangboordbolders.
Ik heb echter te weinig fotomateriaal met wijkdiensten om met zekerheid te bepalen of er een dergelijk schip tussen zat.
Sommigen hadden ook dubbele gangboordbolders.
Ik heb echter te weinig fotomateriaal met wijkdiensten om met zekerheid te bepalen of er een dergelijk schip tussen zat.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....