Baquets de Charleroi

Alles over binnenscheepvaart
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Baquets de Charleroi

Bericht door Jan Kroes »

Kreeg een link van Giel Kartner toe gestuurd.
Staan aardige foto's van de tunnel en van bakeekes.

Le tunnel de Bête-Refaite .
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: Baquets de Charleroi

Bericht door jan de waard »

Ik ken deze schepen niet. Lijken me allemaal sleepschepen, maar toch wel in het ijzertijdperk gebouwd. Ze zijn mooi van lelijkheid en hopelijk worden er nog een aantal exemplaren bewaard. Ik zag een aantal schepen op de wal staan/liggen en dat is toch een beter behoud dan in het water zonder onderhoud. Maar lelijk is een objectief begrip, ze zijn vierkant en toch nog heel wat eleganter dan een duwbak.

mvrgr Jan de Waard
pee w
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2011 23:00

Re: Baquets de Charleroi

Bericht door pee w »

Frederic schreef:Vrijdag tegengekomen te Charleroi...

Een lokale inwoner wist me te vertellen dat dit scheepje typisch gebouwd werd voor de wateren rond Charleroi. Kan iemand mij verder helpen aan informatie van dit scheepje of andere Baquets de Charleroi?

Foto's van de "Les Deux Soeurs':

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Frederic
Lengte 18.50 breedte 2.45 zodat er 4 in een spitsensluis pasten.
groet pee.
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Baquets de Charleroi

Bericht door han visser »

Een schip waar geen schipper aan verbonden is gaat naar de haaien. Zowel geldend voor België als Nederland. In 2002 was het al een eindje heen, maar afborrelen, net zoals een houten waal eerder op dezelfde plek, is niet denkbeeldig.

Het merkwaardige is dat de Belgische (in ieder geval de Vlaamse) overheid verder is met wetgeving en behoud tbv Historische Vaartuigen dan de Nederlandse overheden.
Misschien is de Wallonische overheid nog niet zover als de Vlaamse overheid. Ze is in ieder geval armlastiger. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat dit schip ook onder dak wordt ondergebracht in de Loodsen bij het Steen in Antwerpen, opdat het in ieder geval ooit nog eens gerestaureerd kan worden.
Willy Waander
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 sep 2017 12:09

Re: Baquets de Charleroi

Bericht door Willy Waander »

Aansluitend op het bovenstaande; het verdere verhaal van de baquet 'Les Deux Soeurs'.

Baquet deels gezonken: KLIK.

Anderhalve maand later is de situatie nog niet veranderd. De Service Public Wallon die het schip zou moeten bergen beschikt niet over voldoende middelen...
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Baquets de Charleroi

Bericht door Jinny »

Zonde..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Baquets de Charleroi

Bericht door pieter53 »

Vandaag stuurde Waander Devillé mij het navolgende bericht:
De baquet de Charleroi ‘Les Deux Soeurs’, waarvan ook een scheepsportret is opgenomen op de website met foto’s van Frederic Logghe, is een van de laatst bewaarde baquets. Verder bestaat nog het casco van één baquet in het Antwerpse MAS en twee in het centrum van Seneffe. Op het kanaal te Brussel liggen nog twee bakeetjes tot woonschip omgebouwd, een derde ligt op de Zuid-Willemsvaart.

Omdat het drijfvermogen 20 jaar na de restauratie in 1992 twijfelachtig was geworden heeft men de baquet in een nat droogdokje te Nimy op blokken geplaatst. Een tweetal maanden geleden blijkt een van deze stutblokken weggeschoven, waardoor de baquet half onder water is te komen liggen. Vandaag schijnt de situatie nog niet veranderd te zijn; de Service Public Wallon die het schip zou moeten bergen meent over onvoldoende middelen te beschikken, laat staan dat men op dit moment geld zou vrijmaken voor een restauratie.

Door meer reuring te geven aan dit voorbeeld van de stiefmoederlijke houding ten opzichte van varend erfgoed in ons belgenland kan er misschien een positief momentum gestart worden ten aanzien van dit bakeetje. Ondertussen proberen wij de verantwoordelijken eveneens aan te porren.

Een uitgebreide impressie is te vinden op de site van Museumschip Tordino.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie